Viimeiset workshopit Dong Hassa

Sadekausi oli jo alkanut, kun olimme pitämässä Dong Hassa opetushenkilöstön ja johdon koulutusohjelmien viimeisiä kymmentä workshoppeja. Pohjois- ja Keski-Vietnamissa oli tulvissa kuollut toistakymmentä ihmistä, vaikka sadekausi oli vasta alullaan. Meitä kuitenkin onnisti, sillä Dong Hassa oli suht kuivaa ja vain yhtenä yönä satoi ja ukkosti rankasti.

Kuvassa: Sadekausi näkyi ainakin paikallisten varustuksessa, vaikka lämpöä oli liki 40 astetta. Jokaisella oli myös oma tuoli kainalossa – orientaatiopäiviin osallistui yli 500 opiskelijaa, joten istumapaikan saadakseen oli tuoli tuotava mukana.

Kun työmme Dong Hassa alkaa olla lopuillaan, voi jo todeta, että opettajat ovat kehittäneet hyviä verkko-opintokokonaisuuksia hankkeen tuella. Opintokokonaisuuksien pedagogiset ratkaisut ovat moderneja ja opettajat ovat käyttäneet luovuuttaan sekä visualisoinnissa että oppimistehtävissä.

Oppijakeskeinen lähestymistapa on saanut tuulta purjeisiin, kun hankkeen aikana on kädestä pitäen opeteltu erilaisia opetusmenetelmiä. Esimerkiksi pienryhmätyöskentely ja ryhmien muodostaminen oli hankkeen alussa vierasta. Niinpä me sitten otimme opettajia kädestä kiinni ja veimme heitä omiin ryhmiin. Kun tätä toistettiin vuoden aikana, niin alkoi ryhmien muodostaminen sujua! Opettajat ovat systemaattisesti kokeilleet erilaisia menetelmiä, pohtineet, millaista osaamista ne tukevat ja kehittävät ja mitä vahvuuksia ja heikkouksia eri opetusmenetelmillä on.

Kuvassa: Opiskelijat koostivat hankkeen päätteeksi portfolion, joita kertyikin melkoinen pino. Teacher Training Collegen rehtori Mrs. Lien ja AOKKin yliopettaja Irmeli Maunonen-Eskelinen vasemmalla vielä keskeneräisen portfoliokokoelman edessä. Oikealla porfolioiden tekijöitä.

Oppilaitosjohtamisen osalta parhaiten sisäistyneitä teemoja ovat strategian työstäminen toimintasuunnitelmaksi ja bottom-up-ajattelu organisaation kehittämisessä. Olemme ohjanneet ryhmäkehityskeskustelujen toteuttamista kolme kertaa vuoden aikana. Syyskuun kehityskeskustelujen tuotokset olivat todella hienoa kuultavaa, sillä koko työyhteisö otti aktiivisesti kantaa ja osaa, kun eri yksiköt esittelivät keskustelun tuloksia ja suunnitelmia tälle lukuvuodelle.

”Hankkeen aikana olen oppinut esittämään asioita suuren yleisön edessä”, sanoi yksi opettajista. Opettajien osallisuus toiminnan kehittämisessä on saanut sijaa.

Loppuvaihe lähenee

Hankkeen ulkoinen arviointi käynnistyi erilaisten hankkeeseen liittyvien dokumenttien arvioinnilla. Arvioijat ovat vietnamilaisia, joten heillä tulisi olla näkemystä, miten on onnistuttu kehittämään niitä asioita, joita hankkeessa piti kehittää heidän toimintaympäristönsä huomioiden. Arviointivierailu Dong Haan tehdään lokakuun loppupuolella, joten jännityksellä odotellaan, mihin arvioijat katseensa kohdistavat ja millainen tulos sitten lopulta saadaan. Me kyllä havaitsemme muutoksen, näemme sen vuorovaikutuksen ja kulttuurin muuttumisena mutta myös konkreettisina tuloksina, kuten uusina opintokokonaisuuksina ja suunnitelmina.

Loka- ja marraskuu ovat loppuworkshoppien valmisteluaikaa. Joulukuun alussa pidetään Dong Hassa tulosten levittämisen konferenssi, johon kutsutaan QTTTC:n kansainvälisiä partnereita, opetusviranomaisia ja opettajia sekä opiskelijoita yhteistyöoppilaitoksista. Väkisinkin on innostunut olo siitä, että saadaan tulokset julkisesti esille ja hankkeen ulkopuolisten ihmisten ihmeteltäviksi.

Iik, hiiri!

Tämänkertainen reissu oli tiivis, sillä pidimme workshoppeja aamusta iltaan ja päivien päätteeksi vielä pohdittiin ja suunniteltiin seuraavaa päivää.

Yhden illan suunnittelurupeamaan tuli huoneeseemme vietnamilainen hiiri, joka näytti ihan Walt Disneyn Mikki Hiireltä.  Siinä tuli taas näkyväksi se, että emme vain me ihmiset ole erinäköisiä täällä Pohjolassa ja siellä etelässä.

Suunnittelupalaverissa kävi niin, että me lähdimme ja hiiri jäi! Tarvittiin vähän apuvoimia, että se löysi tiensä ulos, eikä jäänyt petikaveriksi seuraavaksi yöksi…

Mukana Vietnamissa: Leena Kaikkonen ja Irmeli Maunonen-Eskelinen AOKKista sekä Tauno Tertsunen HAMKista

Lisätietoa projektista: www.jamk.fi/projektit/1080