Terveysalan, liiketalouden ja opettajien opinnäytteet kiinnostavat Theseuksessa

Theseus-julkaisuarkistossa oli vuoden 2011 lopussa 3 496 Jyväskylän ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Päättyneen vuoden luetuin oppari oli Tommi Vuorimiehen ja Sanna Kankaan työ ”Olkapään impingement-oireyhtymän fysioterapia. Kyselytutkimus Keski-Suomen keskussairaalassa leikatuille potilaille”. Työ ylsi 3 562 lukukertaan vuonna 2011 ja lisäksi se on JAMKin luetuin sähköinen opinnäytetyö koko Theseuksen olemassaolon ajalta eli vuodesta 2008 lähtien. Tommin ja Sannan opinnäyte on valmistunut keväällä 2009, jonka jälkeen se on avattu yhteensä hurjat kuusi tuhatta kertaa. 

Bestsellereiden (tietysti kyse on lukukerroista, ei myyntiluvuista) kakkossijaa pitää samana vuonna 2009 valmistunut liiketalouden opinnäyte ”Perunkirjoitusprosessi ja tiedonkeruulomake. Case: Jyväskylän oikeusaputoimisto”, tekijöinä Kaarina Kotro ja Leena Potoinen. Sekin avattiin  yli 3 250 kertaa päättyneenä vuonna ja koko julkaisuaikanaan lähes 5 500 kertaa. Pronssille JAMKin sähköisten opinnäytteiden lataustilastossa kautta aikojen yltää uudempi teos, ”Tie tuottoisaan asuntosijoittamiseen. Taulukkolaskentasovellus asuntosijoittajan työvälineenä”vuodelta 2010. Tämäkin oppari on tehty parityönä liiketalouden alalta, Jussi Kaikkosen ja Matti Kivilammin tutkimus on saanut 4 900 lukijaa. Neljäs sija menee jälleen terveysalalle, terveyden edistämisen ylempi AMK-opinnäytetyö ”Systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotyön asiantuntija -käsitteen määrittelyä”, tekijät Nina Leppänen ja Anna Puupponen. Työ on avattu Theseuksessa lähes 4 800 kertaa julkistamisvuotensa 2009 jälkeen.

JAMKin Theseus-kokoelmaan kuuluu yhteensä 47 koulutusohjelmaa, myös opettajankoulutus on mukana. Eri alat ovat lähteneet julkaisemaan sähköisiä töitä eri tahtiin, esimerkiksi insinöörien töitä löytyy viimeisen kahden vuoden ajalta. Koulutusohjelmittain eniten lukijoita ovat keränneet ammatillisen opettajankoulutuksen opinnäytteet ja kehittämishankkeet, yhdeksääsataa työtä on luettu yhteensä yli 126 000 kertaa. Myös hoitotyön, fysioterapian, liiketalouden sekä palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman sähköisillä opinnäytteillä on runsaasti lukijoita. Suurimmissa koulutusohjelmissa tietenkin tehdään eniten opinnäytteitä, joten lukukertoja kertyy suuren volyymin ansiosta. Mutta se ei ole ainut kiinnostavuutta selittävä tekijä, sillä esimerkiksi fysioterapian koulutusohjelman 104 opinnäytettä on luettu lähes 62 000 kertaa eli kaksi ja puoli kertaa useammin kuin  Theseuksessa julkaistua JAMKin opinnäytetyötä keskimäärin.

Tämä pieni tilastokatsaus näyttäisi osoittavan, että jos haluaa opinnäytteelleen lukijoita, kannattaa puurtaa mieluummin kaksin kuin yksin! Johtuuko tämä siitä, että kahdella tekijällä on tuplasti mummoja, setiä  ja kavereita,  joita opiskelijan tuotokset kiinnostavat?  Vai ovatko parityönä tehdyt opinnäytteet aina ilman muuta laadukkaampia? Tai paksumpia? Suosittelevatko opettajat uusille opinnäytetyön tekijöille benchmarkattavaksi erityisesti parityönä tehtyjä töitä? Siinäpä tutkimusaihe kiinnostuneelle.

Hyvää alkanutta vuotta 2012 niin opinnäytetyön tekijöille kuin ohjaajillekin sekä kaikille muillekin lukijoillemme!

Kommentit

  1. Kiitokset jutusta. Verkko-opinnäytteet saavat todella hyvin lukijoita. Lukukertojen sijaan olisi kuitenkin totuudenmukaisempaa, tai täsmällisempää puhua opinnäytetiedoston latauskerroista – eli tilastoihin lasketaan ne klikkaukset, joilla oppari aukeaa selaimen ruudulle. Oletettavasti monesti lukeminen jää selailun asteelle.

    Google-näkyvyys selittää latauskertojen suurta määrää. Käytännöllinen tieto kiinnostaa jokapäiväistä tiedonhakijaa – tällöin monesti hakutuloksissa näkyy konkreettisia asioita käsittelevä amk-opinnäyte.