Kestävä kehitys – hippien viherpiiperrystä vai kestävää liiketoimintaa?

Digitaalisen markkinoinnin kurssin viimeisellä kontaktitunnilla heräsi keskustelua yritysten vastuullisesta toiminnasta ja kestävästä kehityksestä: Onko näillä oikeasti väliä vai merkitseekö ainoastaan hinta ja raha valitessa yhteistyökumppaneita tai ostettaessa palveluita? Onko kestävä kehitys ja vastuullinen liiketoiminta ainoastaan nuorten ohi menevää ajattelua vai pysyvä asia? Kasvavatko nuoret ihmiset ulos tällaisista ajatuksista ja päätyvät palvomaan, vanhemmiten, tai jossain tietyssä elämän tilanteessa, halpaa hintaa ja säästyvää rahaa?

Jotenkin ihan kiihdyn, että tällaista tarvitsee edes miettiä. Kestävä toimintahan on ennen kaikkea kestävää. Jos et halua perustaa tai pyörittää muutaman vuoden kertakäyttöyritystä, kestävä kehitys on otettava huomioon.  ”Kilpailukyky ja kestävä kehitys ovat toisiaan vahvistavia käsitteitä”, kertoo Euroopan komissiokin.

Kestävä kehitys huomioi ympäristön, ihmiset ja talouden

Kestävän kehityksen mukainen toiminta ottaa huomioon ympäristön, ihmiset ja talouden. Ota huomioon ympäristöratkaisut: voit säästää rahaa, saada positiivista julkisuutta, säästät ympäristöä ja takaat paremmin tulevaisuuden liiketoiminnan. Ota huomioon ihmiset: saat tyytyväisemmät työntekijät ja asiakkaat, ympäristön asukkaat eivät solvaa yritystäsi keskustelupalstoilla ja pätevät ihmiset hakevat mielellään sinulle töihin. Ota huomioon talous: tätä kenellekään ei varmasti tarvitse edes selittää, koska tämänhän kaikki tietävät; tee rahaa niin, että voit jatkaa toimintaasi ja maksaa työntekijöille palkkaa, käytä materiaalit hyvin ja harkiten, koska näin säästät rahaa (ja ympäristöäkin ehkä vahingossa).

Ei sen tarvitse olla vaikeaa

Kestävän kehityksen mukaisen toiminnan ei tarvitse olla vaikeaa. Sinun ei tarvitse muuttua ainoastaan kierrätysvaatteita käyttäväksi vegaaniksi, joka pesee hampaansa suolavedellä, koska hammastahnapurkin teossa on käytetty öljyä. Mitä jos vaikka ottaisit joku kerta bussin tai vaikka kävelisit jos sinulla ei ole kiire, tekisit joku kerta ruokaa soijarouheesta jauhelihan sijaan, ostat vain mihin sinulla on rahaa, ja kohtelet naapuria mukavasti, vaikka se vähän ärsyttääkin joskus. Liiketoiminnassa nämä asiat voidaan huomioida myös esimerkiksi yhteistyökumppania valitessa, materiaalien kulutuksessa, työoloissa ja taloudellisesti kannattavassa toiminnassa.

Enkä usko, että tämä on vain ohimenevä vaihe nuorilla ihmisillä. Digimarkkinoinnin tunnilla nousi keskusteluun myös sana radikaali. Radikaali on sana, joka voidaan liittää 90-luvun kettutyttöihin, Ukrainan tilanteeseen tai osa Iltalehden otsikkoa, mutta se ei liity kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen. Ne ovat nykypäivää, tätä hetkeä, arkipäivän toimintaa. Jos ne eivät vielä sinun tai yrityksesi kohdalla sitä ole, olisiko aika tehdä asialle jotain?

Jos sanon viiden, tai vaikka kymmenen vuoden päästä, että kestävä kehitys on turhaa ituhippeilyä, missä ei ole järkeä, tulostakaa tämä kirjoitus ja käskekää minun syödä sanani. Ilman ketsuppia.

Lähde: Euroopan komissio. 2013. Linkki: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sustainable-business/index_fi.htm

Teksti: Jaana Mähönen, opiskelija, liiketalouden koulutusohjelma