Lopussa kiitos seisoo – Brand It-seminaari 2018

Brändikärjen koko kevään kestänyt intensiivinen uurastus palkittiin keskiviikkona 18.4. Toista kertaa järjestettävä Brand It –seminaari kokosi yhteen brändin rakentamisesta kiinnostuneet opiskelijat ja yritysedustajat Dynamon auditorioon. Pitkän ja hartaan pohdinnan ja pyörittelyn jälkeen seminaarin aiheeksi valikoitui ”Tulevaisuuden menestyjät” ja puhujiksi lukittiin Naavan Tommi Laaksonen, Nesteen Hanna Vuorenlehto, Länsimetron Satu Linkola ja Bonsky Digitalin (ent. Mediataivas) Sami Kettunen. Mukaan yhteistyöhön lähtivät myös Konkurssi, Foodin, Teeleidi ja Panda.

Aamu alkoi kello yhdeksältä pitkän tehtävälistan kera. Koko porukan jännitys oli käsin kosketeltavaa, mutta tunnelma oli innokkaan odottava. Vastoinkäymisiltäkään ei vältytty yhteistyökumppanin sairastapauksen ja pienten teknisten ongelmien vuoksi, mutta niistäkin lopulta selvittiin lyötyämme harvinaisen viisaat päämme yhteen. Tehokkaalla tiimityöskentelyllä saimme ennakkojärjestelyt hoidettua ja Naava pääsi avaamaan seminaarin mielenkiintoisella puheenvuorollaan vieläpä ihan aikataulussa.

Naavan puheenvuoro kertoi siitä, miten uudesta palveluyrityksestä rakennetaan vahva brändi lyhyessä ajassa. Puheessa pääsimme kuulemaan esimerkiksi joukkuepelin merkityksestä uuden yrityksen kohdalla, kun kaikki on rakennettava alusta asti itse. ”Arvoista ja yhdessä luoduista johtoajatuksista on mahdollista johtaa ihmisten toimintaa ohjaav(i)a missio(ita)”, Naavan Growth Marketing Manager Tommi Laaksonen kertoo.

Nesteen aiheena oli heidän brändinsä kehitys ja tulevaisuus. Kuulimme Nesteen brändiuudistuksesta, jota oli toteutettu erilaisin kampanjoin ja joissa oli apuna käytetty erilaisia PR- ja mainostoimistoja ja mielipidevaikuttajia. Nesteen Marketing Manager Hanna Vuorenlehto korosti erityisesti sitä, kuinka tärkeää on asettaa tavoitteet korkealle ja pyrkiä niihin – siten niillä on huomattavasti suurempi todennäköisyys toteutua.

Länsimetron kohdalla kuulimme projektin taustoista ja sen kriisiviestinnästä. Länsimetro-projektin viestintäjohtaja Satu Linkola painotti itseironian merkitystä silloin, kun kaikki ei menekään putkeen. Länsimetro oli projektin pitkän ykkösvaiheen aikana suurennuslasin alla, jolloin avoimuuden ja läpinäkyvyyden merkitys korostui entisestään.

Seminaarin päätti Bonsky Digital, entiseltä nimeltään Mediataivas, jolta kuulimme digitalisaation vaikutuksista myyntiin ja markkinointiin. Tällä alalla on pakko elää hetkessä ja mukautua nopeasti muuttuvaan digitaaliseen ympäristöön, sillä digitaalisen sisällön merkitys on todella kasvanut viime vuosina. Bonsky Digitalin toimitusjohtaja Sami Kettusen mukaan on todella tärkeää puhututtaa verkossa – negatiivistakin kirjoittelua pahempaa on se, ettei organisaatiostasi puhuta yhtään mitään.

Tapahtumatuotanto oli työläämpi prosessi kuin osasimme kuvitellakaan. Suurimpana yllätyksenä tuli maksullisten seminaarilippujen aiheuttama taustatyö aina projektinumerosta erilaisiin liikkuviin osiin asti. Seminaari onnistui kuitenkin tämän tiimin ensikertalaisuudesta huolimatta hyvin ja totesimme sen olleen hyvin opettavainen kokemus. Hyvien fiiliksien siivittämänä lähdimme seminaarin jälkeen juhlistamaan pitkän projektin onnistunutta päättymistä.

Tahdomme loppuun vielä kiittää kaikkia puhujia, yhteistyökumppaneita sekä osallistujia, sillä kaikki te olitte omalta osaltanne vaikuttamassa hyvään lopputulokseen. Erityiskiitos kärkemme ohjaajalle Nina Välimäelle, jolta saimme jälleen kullanarvoista apua!

Kirjoittajat: Sara Ahonen ja Anette Isoaho, brändikärjen opiskelijat

Kuvaaja: Hanna Voutilainen