Tietoa, neuvontaa ja ohjausta ostoskeskuksessa

Riikka Hurri ja Maarit Korva olivat tyytyväisiä tapahtuman saavuttamista asiakkaista.

Syyskuun alussa vietettiin elinikäisen oppimisen viikkoa, Innostu oppimaan -kampanjaa. Jyväskylässä Keski-Suomen Opin ovi – neuvonta ja ohjauspalvelua pyörittävä ohjaajaverkosto toi neuvontapisteen kolmeen kaupungin kauppakeskukseen.

”Aikaisemmin olemme järjestäneet vastaavia pisteitä muun muassa kirjastoihin ja TE-toimistoihin. Siirtämällä pisteen marketteihin olemme tavoittaneet aivan toisenlaisen asiakaskunnan”, sanoo tapahtuman järjestäjä, opintoneuvoja Riikka Hurri Jyväskylän yliopiston avoimesta yliopistosta.

”Asiakkaita on ollut laidasta laitaan – parikymppisistä nuorista eläkeikäisiin. Palaute on ollut positiivista – opiskelulla ja oppimisella on täällä positiivinen kaiku.”

Etupäässä asiakkaat pysähtyvät pisteellä Hurrin mukaan vain hetken, mutta pidempiäkin ohjauskeskusteluita on syntynyt.

”Tyypillisellä asiakkaalla on jonkin verran työelämää jo takana, ja hän on nyt syystä tai toisesta kiinnostunut uranvaihdosta tai osaamisensa kehittämisestä”, sanoo suunnittelija Maarit Korva Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

”Osa asiakkaista on tiennyt tarkalleen, minkä tutkinnon he haluaisivat suorittaa. Me olemme puolestaan kertoneet, että on olemassa oppilaitosmuotoisia vaihtoehtoja, oppisopimuskoulutuksen vaihtoehtoja sekä ei-tutkintotavoitteisia reittejä, joilla mennään kohti tavoitetta”, toteaa Tarja Orellana Jyväskylän oppisopimuskeskuksesta.

Itsensä kehittäminen on parasta

Neuvontapisteellä pysähtyneet asiakkaat kertovat saaneensa ohjausta aiemmin muun muassa opinto-ohjaajilta ja työnantajiltaan.

”Työnantaja on ollut mielissään, jos on ollut valmis sitoutumaan tiedon hankkimiseen ja itsensä kouluttamiseen”, kertoo Vesa Miinin.

”Jatkuva kehittäminen on kaikkein parasta itselle. Ei sitä ikinä ole valmis.”

Verkosto pyörii Keski-Suomessa

Keski-Suomen Opin ovi päättyi viime vuoden lopussa, mutta projektin kutoma verkosto ja verkostosta kootun ohjaajaringin voimin pyörivä ohjauspalvelu jäivät elämään.

”Palvelulla on oma sähköpostiosoite ja puhelinnumero, joihin asiakkaat voivat ottaa yhteyttä”, Korva sanoo.

”Verkosto ei ole hetkeen kokoontunut yhteen, Keski-Suomen ELY-keskuksen pyörittämät Elopelto-tapaamiset ovat olleet viime kuukausina aikuisohjauksen toimijoita laajemmin kokoava yhteistyöfoorumi.”