Moodlen hautajaiset

PLE-kakku. Pääsin maistamaan herkullisen Chrome-palan.

Osallistuin kollegani Eila Rahusen kanssa Savonia AMK:n järjestämään PeLE-seminaariin viime viikon tiistaina 1.11.2011. PeLE-hanke on Savoniassa juuri päättynyt PLE-ympäristöjä (Presonal Learning Environment) eli henkilökohtaisia oppimisympäristöjä pilotoinut hanke. Ideana PLE:ssä on ollut siirtyä perinteisessä verkko-oppimisympäristössä tapahtuvasta opetuksesta oppijalähtöiseen henkilökohtaiseen oppimisympäristöön, joka on rakennettu sosiaalisen median työkaluilla. Savonian tapauksessa työkaluina on käytetty esim. WordPressiä ja Google Sitesia. Projektista vastaava Aija Hietanen puhuikin projektin päätösseminaarin olevan Moodlen hautajaiset, ei PeLE-projektin, jonka oppeja tullaan Savoniassa tuomaan osaksi normaalia oppimista.

Seminaarissa oli useita puhujia projektin sisältä ja ulkopuolisena asiantuntijana Teemu Arina Dicole Oy:stä. Kokosin tähän postaukseen itselleni tarttuneita oppeja eri esiintyjiltä.

Aija Hietanen:

Aija toimi hankkeessa omien sanojensa mukaan kansanvillitsijänä (tai sellaiseksi hänet oli ristitty) – ja hyvin toimikin. Ainakin itselleni tarttui heti aluksi PLE:n ilosanoma. PLE on Aijan mukaan oppimisympäristö eikä opetusympäristö, kuten Moodle tai vastaavat LMS-järjetelmät. Aija korosti myös työelämän osallisuutta opiskelijoiden henkilökohtaisissa oppimisympäristöissä. Esimerkkinä mainittiin harjoitteluiden ohjaus, johon harjoittelupaikan edustajakin on voinut osallistua oppilaan PLE:ssä.

Elvi Miettinen:

Elvi esitteli opiskelijan näkökulman PLE:hen. Käykää tsekkaamassa Elvin avoin PLE tästä.

Lehtorit Pirkko Abdelhamid ja Seija Kujala-Pzreliorz:

PeLE-hankkeessa mukana olleet opettajat suhtautuivat PLE:hen optimistisesti – ainakin nyt kun alun tekniset ongelmat oli selätetty ja he pystyivät keskittymään oleelliseen. Opettajan työtä PLE muuttaa merkittävästi. Suunta on opettajasta ohjaajaksi. Jyväskylästä heille välittämäni kysymys PLE-menetelmän työläydestä torpattiin. Samoilla resursseilla ovat pärjänneet, mutta työskentely on muuttunut. Enää ei tarvitse luennoida vaan voi keskittyä juurikin siihen ohjaamiseen.

Teemu Arina:

Vierailevana tähtenä seminaarissa esiintyi Teemu Arina. Teemu puhui pilvioppimisesta ja pilviyrityksistä harhautuen useita kertoja aiheen ulkopuolelle – tehden sen kuitenkin taidokkaasti. Teemu korosti, ettei oppimista tarvitse enää tehdä “just in case” eli opetella ulkoa asioita joita saattaa joskus tarvita. Tieto kun on saatavilla “just in time”, eli reaaliajassa esim. omalta älypuhelimelta. Tärkeää oppimisessa on ajattelun kehittyminen. Esim. todistus oppimisesta on se, että huomaa vanhojen kirjoitustensa olevansa täyttä roskaa. Tämä oli lohdullista kuulla, kun lukee ensimmäisiä omiakin julkisia postauksia nettiin.

Tykkäsin erityisesti Arinan näkemyksistä koskien modernia tietohallintoa. Hänen mukaansa lukitut työasemat ja ylhäältä määrätyt yhteiset työkalut vammauttavat työnteon – vain promilleja saatavilla olevista välineistä tulee käyttäjän ulottuville. Työntekijöillä pitäisi olla suuri tai täysi vapaus valita omaa työtään parhaiten tukevat työkalut. Tietyt pääsovellukset voidaan organisaatiolle valita yhdessä, mutta nekin on voitava vaihtaa nopeasti, jos tarve vaatii. Kaikkien sovellusten tukeminen ei toki ole mahdollista, jolloin käyttäjän ja kanssakäyttäjän vastuu kasvaa. IT-osaston pitäisi muuttua interaction technology -osastoksi, joka tukee ihmisten välistä viestintää – eikä yritä estää sitä. Ainakin julkisella sektorilla ollemme valovuoden päässä tästä Arinan visiosta, jonka itse varauksitta allekirjoitan.

Teemu Valtonen:

Tutkija Teemu Valtonen Itä-Suomen yliopistosta korosti PLE-menetelmän käytössä opettajan pedagogisia taitoja kompetenssiosaamisen sijaan. Tärkeä huomio!

Kokonaisuudessaan seminaari vahvisti käsitystäni PLE:n eduista. Toivottavasti saamme meillä JAMKissakin tuotua oppimiseen piirteitä PLE:stä, vaikka Optiman hautajaisia emme olekaan suunnittelemassa. Vielä.

5 vastausta

Minna
Vastattu 11.11.2011 klo 15:35

Todella mielenkiintoista! Elvin esimerkki on hieno jo siinäkin mielessä, että osa sisällöstä voi olla julkista, osa salasanan takana (esim. ohjaajan kommentit). Kukin voi itse päättää, miten julkisen/suljetun ympäristön haluaa. Tosi jes!!

Vastattu 15.11.2011 klo 1:30

Iso hatunnosto PeLE:lle! Kirjoitin tästä samasta aiheesta vähän eri näkövinkkelistä heinäkuussa 2010 ja sen jälkeen olenkin jo ehtinyt kirjoittaa myös ilmaisen e-kirjan blogin aiheen ideoinnista (löytyy tuosta omablogi.net linkistä)

Voin hyvillä mielin olla samaa mieltä kaikista tässä kirjoituksessa esitetyistä pointeista. Oppiminen ja opetus eivät ole synonyymeja, joten niitä varten on oltava myös erilaiset systeemit.

Aloitin itse samantyyppisen oppimisympäristön kehittämisen viime kesänä osoitteessa http://www.juusopalander.com, sillä erotuksella, että sen tarkoituksena oli alusta asti myös opettaa oppimiani asioita eteenpäin.

Mitä jos opiskelijat voisivatkin opettaa toisiaan juuri niissä asioissa, joista kukin on eniten kiinnostunut (esimerkkinä Elvin sivusto)? Tähän kysymykseen hanke ei välttämättä ole vielä pureutunut, mutta olisi mielenkiintoista keskustella hankkeen vetäjie n kanssa etenkin blogien käyttämisessä oppimisen ja opetuksen tukena.

Hienoa työtä! Toivottavasti luette tämän ja otatte yhteyttä :)

Eero Nukari
Vastattu 15.11.2011 klo 12:32

Juuso, hyvä pointti.

Yleensä PLE:ssä ideana onkin jakaa omaa tuotostaan opettajille, kanssaopiskelijoille ja miksei myös oppilaitoksen ulkopuolelle. Eli ihan kenelle tahansa aiheesta kiinnostuneelle.

Jakamalla opiskelija voi saada arvokasta palautetta myös oman ryhmänsä ulkopuolelta. Ehkä tämä ei vielä PeLE-hankkeessa ole täysin toteutunut, vaikka esim. harjoittelun ohjaajat ovat opiskelijoiden oppimisympäristöjä seuranneet ja antaneet niistä palautetta.

Timppa
Vastattu 26.11.2011 klo 9:05

Moi!
Tulevaisuus on LMS (Moodle) ja sosiaalisen median työkalujen integroinnissa (Mahara, Elgg). Eli molempia tarvitaan, mutta eri näkökulmista. Moodle ja Mahara/Elgg toimivat jo muutenkin saumattomasti yhteen yhdistäen molempien hyvät ominaisuudet.

Eero Nukari
Vastattu 28.11.2011 klo 10:29

Timppa,

tuollaista LMS + some -yhteisopetusta teemmekin jo. Keväällä aloittelemme myös PLE-kokeilua, jossa Optima on se yhteenkokoava paikka opiskelijoiden omille oppimisympäristöille.

Maharasta omat (hyvin rajalliset) kokemukseni eivät vielä ruusuisia ole. Elggiä en ole kuin testannut.

4 paluuviitettä

  1. […] “Kirjoittelin blogiimme muutamia mieleeni jääneitä oppeja näistä “Moodlen hautajaisista”: http://blogit.jamk.fi/suodatin/2011/11/10/moodlen-hautajaiset/ […]

  2. […] Moodlen hautajaiset – Sihti, siilo ja suodatin Source: blogit.jamk.fi […]

  3. Kirjoittaja Vaihteeksi vähän Optimaakin… – Sihti, siilo ja suodatin luokassa 15.11.2011 aikaan 12:17

    […] postauksessa kollegani Eero oli hautaamassa suljettuja oppimisympäristöjä, joten otetaanpa tähän yleisen […]

  4. Kirjoittaja Moodlen hautajaiset? | Markuksen Sielunmaisema luokassa 1.12.2011 aikaan 20:16

    […] on kieltämättä törmännyt jo muutaman kerran, ihmiset toivovat/ennustavat Moodlen kuolemaa (Moodlen hautajaiset – Sihti, siilo ja suodatin). Itse olen käyttänyt Moodlea koko Haapavedellä olo ajan, eli vuodesta 2002 lähtien. Se on/oli […]

Kirjoita vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei koskaan jaeta eteenpäin. Pakolliset kentät on merkitty * merkillä

*
*

css.php