Videon käyttö työssä oppimisen tukena

19.11.2014 Sirpa Laitinen-Väänänen, yliopettaja, TtT Kuvallisen viestinnän mahdollisuudet ovat kehittyneet valtavasti. Videokuvaaminen on helppoa ja halpaa. Kuvaaminen onnistuu kännykällä tai tablettitietokoneella. Videon editointi omalla tietokoneella ilmaisia helppokäyttöisiä ohjelmia käyttäen ja videon jakaminen tapahtuu näppärästi jopa kännykästä. Näppäryyden takia videoija saattaa unohtaa kuvaamislupa-asiat. Kaikilla työpaikoilla ei saa videoida yrityssalaisuuksien tai asiakkaiden tai potilaiden tietosuojan takia. Kuitenkin…

Jatka lukemista

Onko taustalla väliä?

Testailimme eilen webinaaritilassamme Kaukossa, miten erilaiset kuvaustaustat vaikuttavat tunnelmaan ja webinaarin yleisilmeeseen. Pohdimme, onko sillä väliä, mitä oman webbikameran kuvan taustalla näkyy vai ei. Onko väliä, millaisesta ympäristöstä webinaaria toteuttaa? Kaukossa molempien työpisteiden taustat ovat normaalisti vaaleita ja – no, aika tylsiä. Yhden työpisteen takana on ikkuna, joka on jouduttu peittämään pimennysverhoilla, jotta käyttäjän takaa…

Jatka lukemista

Etäohjaus avokonttorista

Kun opiskeluprosessista iso osa tapahtuu etänä ja muualla kuin oppilaitoksen tiloissa, etäohjauksen tarve kasvaa. Avokonttorissa tämä on haaste: miten antaa etäohjausta tai osallistua etäpalaveriin häiritsemättä muita ympärillä? Tähän mennessä ongelma on useimmiten ratkaistu varaamalla itselle neuvottelutila. Neuvottelutilat ovat kuitenkin vähän turhan isoja yhdelle hengelle eikä siten tilan resurssiviisasta käyttöä. Avokonttorin puhelinkeskusteluja varten meillä on ollut…

Jatka lukemista

Pulpetit pois!

Viime kevään Future Classroom Scenarios MOOC-kurssilla ensimmäisen viikon tehtävänämme oli kuvata oma luokkahuoneemme. Oli aika hämmentävää huomata, että luokkahuoneet näyttävät aivan samalta ympäri maailmaa. Hyvin perinteistä, aika tylsää. Tämä ei ollut yllättävää mutta silti se onnistui yllättämään. Lähes kaikissa luokissa oli opettajanpöytä, liitutaulu/valkotaulu ja pulpetteja joko riveissä, pareittain tai pienissä ryhmissä. Toinen havainto liittyi väreihin….

Jatka lukemista

Työkaluja oppimisympäristöjen kehittämiseen

Osallistuin viime keväänä European Schoolnet Academyn MOOC-kurssille Future Learning  Scenarios, jossa pohdittiin tulevaisuuden osaamisvaatimuksia, ja miten opetuksen ja oppimisympäristöjen tulisi muuttua osaamisvaatimusten muuttuessa. Koulutuksen sisältö liittyy keskeisesti kansainvälisen iTEC-hankkeen tutkimuksiin ja tuotoksiin. Future Learning Scenarios tarjosi monen uuden ajatuksen, keskustelun ja materiaalin lisäksi myös uusia työkaluja oppimisympäristöjen ja opetuksen suunnitteluun. Edukata on työkalu oppilaitoksille ja…

Jatka lukemista

Kaluste taipuu moneksi

WAU! Factoryn oppimisympäristön suunnittelun aikana olemme etsineet uusia innovatiivisia ja monikäyttöisiä kalusteita oppimisen tarpeisiin. Tilasuunnittelumme yhtenä keskeisimpänä ohjenuorana on muuntojoustavuus eli tilan tulee muuntua nopeasti ja helposti erilaisiin opetusmenetelmiin. Kaikkien ratkaisujen ja valintojen tulee olla helppokäyttöisiä ja palvella opetus- ja oppimistilannetta. Ilokseni olen huomannut, että maailmalta löytyy jo kalustevalmistajia, jotka toteuttavat muuntojoustavuutta omissa kalusteratkaisuissaan. Sähköä…

Jatka lukemista

ITK 2014 – Pedagogiikka palaa!

Tämän vuoden ITK-päivät kokosi taas liki 2000 opetusteknologiasta ja tvt:n opetuskäytöstä kiinnostunutta opetuksen asiantuntijaa Hämeenlinnan Aulangolle. Oppimisympäristöjen näkökulma oli tänäkin vuonna esillä muutamissa workshopeissa ja foorumiesityksissä. Tulevaisuuden koulun oppimisympäristöt Osallistuimme ATTE-hankkeen puitteissa keskiviikkona workshoppiin Tulevaisuuden koulun oppimisympäristöt, jonka järjestäjänä oli Architects Rudanko + Kankkunen Oy. Workshopissa pohdittiin minkälaisia fyysisiä, virtuaalisia, psyykkisiä ja sosiaalisia oppimisympäristöjä tarvitsemme…

Jatka lukemista

Piirtoseinän monta mahdollisuutta

Jo WAU Factory -tilojen suunnittelun alkuvaiheissa meillä oli ideana luoda tilaan seinän kokoinen piirustuspinta. Iso ala mahdollistaa useamman ryhmän samanaikaisen toiminnallisen työskentelyn ja mikä tärkeintä, laaja rajaamaton pinta ei rajoita ajattelua.  Käytössämme on myös eBeam-laite, jonka avulla saamme pinnalle piirretyn kuvion tallennettua sähköiseen muotoon. Aikaisemmin tällaista työskentelyä on toteutettu flappipapereilla, jotka on dokumentoitu esimerkiksi kännykkäkameran…

Jatka lukemista

Isosisko vs. pikkusisko – kaksi punaista testissä

Talvilomaviikolla on ollut hyvin aikaa uusien laitteiden testaukseen ja ideoiden kehittelyyn. Bongasimme BETT-messuilta pienen ja sievän Hue-webbikameran, jonka tilasimme oitis kokeiluun. Kameran juju on sen taipuva varsi, jonka avulla sitä voi käyttää dokumenttikameran tavoin webinaaritilanteessa. JAMKiin on hankittu myös Lumensin Ladibug-dokumenttikamera, jossa on niin ikään taipuva varsi. Myös tämä laite pääsi tällä viikolla testikäyttöön. Laitteiden…

Jatka lukemista

IRIS Connect Live -laitteet ATTE-hankkeessa

IRIS Connect tuottaa opetusta tukevia videolaitteita, joiden tarkoitus on jakaa, laajentaa ja syventää oppimista. Live-laitteet (joita on hankittu kaksi kappaletta) koostuvat kiinteästä, 360 astetta kääntyvästä kameraosasta (Axis P5512), RevoLabs -mikrofonijärjestelmästä sekä kahden langattoman mikrofonin säilytyslaatikosta. Laitteen sisällä säilytyslaatikossa on kaksi langatonta mikrofonia, joista toisessa on myös kuulokeliitäntä. Tämä mahdollistaa kaksisuuntaisen kommunikoinnin kameraa käyttävän henkilön työasemalle….

Jatka lukemista