”Alku aina hankalaa…”

Pilotointini ATTE-hankkeessa liittyy tablettien käytön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja hyödyntämiseen ammatillisessa oppimisessa ja opetuksessa. Tabletteja on käytetty ammatillisessa opetuksessa jo jonkun aikaa, mutta useiden tutkimusten mukaan tablettien kakkia mahdillisuuksia opetuksessa ei ole osattu hyvödynää. Kiinnostukseni kohdistuukin tablettien hyödyntämiseen ja uusien käyttömahdollisuuksien kehittämiseen ammatillisen opettajan omassa työssä. Miten tabletit auttavat opiskelijoiden ammatillisen kasvun ja ammatti-identiteetin kehittymisen tukemisessa? Pilotointi liittyy kiinteästi myös AOKKin opettajaopiskelijoiden omaan oppimisprosessiin eli millaisia mahdollisuuksia tabletit antavat opettajaopiskelijan omaan ammatilliseen kasvuun ja miten ammatillista kasvua voi tablettien avulla dokumentoida.Mielenkiinoitsta on myös nähdä, miten em. ohjaus onnistuu tablettien avulla.

Pilotintiryhmäni on Joensuun v. 2013 aloittaneiden opettajaopiskelijoiden ryhmä. Heillä on käytössä kolme iPadia ja neljä windows-tablettia. IPadien kohdalta ensivaiheen kyselyn vastaukset ovat tulleet. Ensimmäisten kokemusten mukaan tablettien käyttäjät kaipaavat alkutukea ja ohjausta tablettien erilaisin mahdollisuuksiin. Jos alkuohjausta ei ole, motivaatio tabelttien käyttöön laimenee helposti. Onneksi kokeilijat ovat olleet todella motivoituneita – alkuhankaluudet eivät ole latistaneet inostusta tabletteihin.

Tabeltteja on tällä hetkellä käytetty oppimateriaalin tekoon, ammattiosaamisen näyttöjen kuvaamiseen, palaute- ja arviointikeskusteluissa..Tablettien avulla on tehty muistiinpanoja, blogeja, oppimispäiväkirjaa, jaettu materiaalia oppimistehtävien tekemisessä, nauhoitettu koulutustilanteita ja opetusharjoitteluja. Tabletti on ”näppärä mukana kuljetettava, monipuolinen ja nopea laite kun tarvitsee etsisä tietoa, pitää yhteyttä tai opettaa jotakin pientä asiaa opiskelijalle” kuten eräs kokeilijoista kirjoittaa.

Hankaluuttena ja tablettien käyttöä rajoittavina opiskelijat ovat kokeneet mm. flashien puuttumisen ja tiedon siirron ongelmat. Windows-tabelteissa on usb-paikka, joten niiden tablettien pilottikäyttäjät tuovat varmasti tähän omia kokemuksiaan tiedon ja tiedostojen siirtämisestä.

Seuraavassa vaiheessa pilotoijille lähtee kyselyn toinen vaihe, jossa toimivat, koetellut hyvät käytännöt ovat esillä. Niitä jäänkin odottelemaan…..

Kommentit pois päältä artikkelissa ”Alku aina hankalaa…”

Älykäs kynä, älykäs paperi, älykkäät ajatukset?

Kynä joka kirjoittaa, piirtää, nauhoittaa ja lähettää tuotokseni samanaikaisesti  iPadille, antaa mahdollisuuden tuotokseni muokkaamiseen ja muistiinpanojeni jakamisen muille vaikkapa sähköpostilla. Kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on, kuten vieressä oleva kuvakin todistaa.

smartpen

Hankimme ATTE-hankkeessa neljä älykynää (smatpens) JAMKn opiskelijoiden testattaviksi. Testikäytön tarkoituksena on löytää sellaisia teknisiä tuotteita, jotka parhaiten tukisivat ja auttaisivat amk-opiskelijoita heidän opinnoissaan. Älykyniä on kokeiltu korkea-asteen opiskelussa USAssa erilaisissa piloteissa ja mm.Yale University, The Yale Centre for Dyslexia and Creativity havaitsi kokeilussaan, että älykynän käytöstä hyötyivät etenkin lukio- ja korkea-asteen opiskelijat.

 Omat testauksemme ovat juuri alkaneet ja tuloksia opiskelijoilta saamme vasta myöhemmin keväällä. Itse kokeilin yhtä älykynää (kuvassa) mm. henkilöstökokouksessa, projektitapaamisessa Kosovossa ja tekemällä muita muistiinpanoja. Olin yllättynyt sen toimivuudesta, helppokäyttöisyydestä ja monipuolisuudesta. Kiinnostavaa nähdä synnyttääkö älykynän kokeilu myös niitä älykkäitä ajatuksia…..

 Eila Burns

Kommentit pois päältä artikkelissa Älykäs kynä, älykäs paperi, älykkäät ajatukset?

WAU! –Factoryn suunnittelu hyvässä vauhdissa

Hankkeen yhtenä osa-alueena on verkko-opetuksen kokeilu- ja kehitysympäristön rakentaminen ja tätä varten olemme saaneet käyttöömme yhden luokkatilan. Tilan suunnittelu on hyvässä vauhdissa. Hankeryhmän yhteisissä ideoinneissa ja keskusteluissa on lennellyt luovia ideoita tilan toiminnallisuuteen ja monenlaisten oppijoiden huomioimiseen liittyen. Olemme pohtineet mm. miten lattiapintaa voisi käyttää toiminnallisena välineenä? Voiko siihen heijastaa tykin kuvaa? Millaisia vaatimuksia etäläsnäopetus asettaa tilalle? Kuinka moneen suuntaan tykin kuvaa tarvitaan? Miten tilan saadaan akustisesti sellaiseksi, että etäläsnäopetus onnistuu? Miten tilaan luodaan rauhallinen mutta inspiroiva tunnelma, joka tukee kaikkien oppimista? Miten mahdollistetaan läsnäolon ja yhdessä tekemisen tuntu sekä läsnä- että etäosallistujille?

Kaikkia ideoita ei varmastikaan pystytä toteuttaa mutta tavoitteemme on korkealla!

Tilan lähtötilanne näyttää tältä:

d206 alku

Kommentit pois päältä artikkelissa WAU! –Factoryn suunnittelu hyvässä vauhdissa

Uusia ideoita BETT-messuilta

Minna ja Satu kävivät tutustumassa BETT-messujen antiin ATTEn näkökulmasta tammikuussa. BETT-lyhenne tulee sanoista British Educational Training and Technology show eli messut käsittelivät opetusteknologiaa hyvin laajasti ymmärrettynä. Tarjolla oli satoja näytteilleasettajia aina oppimisympäristöjen kalusteratkaisujen toimittajista internetturvallisuuden asiantuntijoihin. Tarjolla oli myös seminaariesityksiä eri teemoista. Meidän mielenkiintomme kohdistui ATTE-hankkeen puitteissa oppimisympäristöjen kehittämiseen sekä joustavien ja mobiilien teknologiaratkaisujen etsimiseen. Messujen parasta antia oli nähdä ja kuulla muiden maiden oppimisympäristöjen kehittämisprojekteista ja huomata, että olemme aivan oikealla tiellä. Oppimiskäsitysten ja opetusmenetelmien muuttuessa myös tilojen täytyy muuttua ja vastata toiminnan ja teknologian asettamiin vaatimuksiin. Löysimme messuilta myös innostavia kalusteratkaisuja sekä ratkaisuja interaktiivisten valkotaulujen osalta. Nämä löydöt auttavat meitä hankkeessa eteenpäin!

Kuvia BETT-messujen annista voi kurkata Ajatus liikkuu sivustoltamme.

Kommentit pois päältä artikkelissa Uusia ideoita BETT-messuilta

Än-yy-tee NYT!

Tästä starttaa ATTE-hankkeen blogi, jonne kootaan hankeen edetessä hulluja ideoita, inspiroivia löytöjä, komeita ja kipeitä kokemuksia sekä muuta hankkeen toimintaan eli verkkoympäristöjen ja ammattipedagogisten toimintamallien kehittämiseen liittyen.

Hyppää kyytiin ja nauti maisemista!

Kommentit pois päältä artikkelissa Än-yy-tee NYT!