Bioenergisiä tuulahduksia

Rehellisesti biokaasusta

Viestitään bionergiasta!

Bioenergia-alaan liittyy paljon positiivista. Alaa koskevassa markkinoinnissa ja viestinnässä voi reilusti viljellä vaikkapa tällaisia adjektiiveja: kestävyys, huoltovarmuus, ympäristöystävällisyys, puhtaus, kotimaisuus, omavaraisuus, hyvinvointi, yrittäjyys, kilpailukyky, kierrätys, ekotehokkuus jne. jne.

Kohderyhmistä ja tilanteesta riippuen voi viestinnässä korostaa erilaisia argumentteja: taloudellisia viestejä, ympäristöargumentteja, yhteisönäkökulmaa tai yksilönäkökulmaa. Voimme esimerkiksi muistuttaa siitä, että tuontienergian korvaaminen bioenergialla tuo selvää rahaa vaikkapa Keski-Suomeen. Tai että fossiilisten polttoaineiden korvaaminen bioenergialla vähentää hiilidioksidipäästöjä. Yhtä lailla voi todeta, että bioenergialla voidaan lisätä maaseudun elinvoimaisuutta tai että energia-asiat ovat osa jokaisen suomalaisen jokapäiväistä elämää. Kaikki ovat sinällään yhtä arvokkaita näkökohtia – argumentit on vain osattava kohdentaa oikealle yleisölle. 

Vaikuttaa siltä, että edelleen esimerkiksi meillä Bioenergiakeskuksessa on urakkaa jo perustunnettuutemme lisäämisessä. Googletin huvikseni sanalla ”bioenergia” ja vielä sanaparilla ”bioenergia Keski-Suomi”, enkä kovin nopeasti päässyt kiinni omille sivuillemme, valitettavasti.

Ylipäätään viestinnässä ei käsittääkseni voi oikein koskaan olla liian aktiivinen. Hyvä periaate on, että annetaan tekojen puhua puolestaan. Ensinnäkin tehdään hyviä asioita, niin kuin toki on paljon tehtykin, mutta muistetaan myös kertoa niistä muille! Ei se riitä, että me alan toimijat keskenämme hymistelemme hienoista saavutuksista kehittämishankkeissamme tai muissa toimissamme. Niistä pitää myös muistaa viestiä!