Innovoimaa

Innovoimaa ammattikorkeakoulujen aluevaikutukseen

Alueiden ennakointiseminaarin antia, OSA 3

Aluekehittämistä ja rakennemuutosta

Ilkka Mella pureutui esityksessään rakennemuutokseen – äkkiä tuli sellainen kuva, että kehäkolmosen ulkopuolella ollaan rakennemuutosaluetta kaikki tyynni :/ Viesti oli selvä: rakennemuutos voimistuu ja alueiden resurssit muuttuvat.

Mellan esityksestä löydät hyviä neuvoja rakennemuutosprosessin hoitamiseen:

  1. Proaktiivinen, analyyttinen ja koordinoitu työskentelyote
    • Ennakoiva rakennemuutosyhteistyö yrityksen kanssa
    • Neuvottelut yrityksen kanssa, sisäpiiri?
    • Tarkka analyysi tilanteesta, yritys + toimiala
    • Ennen asian julkistamista valmistellaan mm. luonnokset hallituksen toimenpiteistä
    • Julkistamishetkellä hallituksen informointi ja hallituksen toimenpidelinjauksista sopiminen
    • Työmarkkinajärjestöjen tapaaminen
  2. Yhteistyötä
    • Rakennemuutokseen reagointi –työryhmä ja sihteeristö
    • ELYn johdolla paikallisen yhteistyöverkoston käynnistäminen
    • Muutosturvayksikkö tehdasalueelle
    • TEM sisäinen matriisimainen yhteistyö (INNO, TYO, AKY, TIETO)
    • Tekes, IIF, Finnvera, TESI, Finpro…mukaan
    • Ministeriöiden välinen yhteistyö
    • Äkillisen rakennemuutoksen alueeksi nimeäminen
  3. Iskevä toimenpidepaketti
    • Alueellisella yhteistyöorganisaatiolla on oltava yhteinen tilannekuva, tilanneanalyysin pohjalta strategia (nopeat ja pitkäaikaisen vaikutuksen toimenpiteet), toimintasuunnitelma, viestintäsuunnitelma, muutosprosessin ripeän hoidon edellyttämät resurssit ja jälkihoitosuunnitelma
    • proaktiivinen ote

Tarkemmin: http://www.satakuntaliitto.fi/sivu.aspx?taso=2&id=832

Hannu Katajamäki asemoi mukavasti havainnollistaen aluekehittämisen kenttää. Blogissaan hän määrittelee tiivistäen aluekehittämisen näin: ”Aluekehittäminen on monitasoista, laaja-alaista ja alueperustaista kommunikatiivista toimintaa, jolla edistetään kestävää kehitystä. Lähtökohtana on kansalaisten hyvän elämän ja yritysten menestyksen edellytysten parantaminen. Aluekehittäminen ei ota kantaa, minkälaiset alueet voivat menestyä ja mitkä eivät. Aluekehittämisen ydin on luoda edellytyksiä erilaisille alueille kehittyä omista lähtökohdistaan.

Aluekehittämisen tärkeimmät välineet ovat maankäytön suunnitteluun ja strategioihin paneutuva aluesuunnittelu sekä aluepolitiikka, joka sisältää yhteiskunnallisen päätöksenteon perusteita ja aluevaikutuksia arvioivan laajan aluepolitiikan sekä aluekehittämisen käytännön toimia resurssoivan suppean aluepolitiikan. Perimmäisenä tavoitteena on vaikuttaa Sami Moison sanoin ”valtion tilasuhteiden sääntelyyn”.”

Enemmän Katajamäen ajatuksia aiheesta: http://blog.uwasa.fi/aluekehitys/mita_on_aluekehittaminen/

Katajamäki pohtii mielenkiintoisesti aluepolitiikan, aluesuunnittelun ja aluekehityksen riippuvuuksia. Hän maalaili aluekehittäjän sydäntä lämmittävää kuvaa edellytyksiä luovasta valtiosta hyvinvointivaltio-, kilpailuvaltio- ja metropolivaltio-ajatuksien rinnalle. Edellytyksiä luova valtio olisi kansallinen aluekehittämisen projekti, jota aluepolitiikka ja aluesuunnittelu tukisivat. Kansalaislähtöinen paikkaperustaisuus säilyisi niissä palveluissa, jotka edellyttävät tehokkuudessaan lähikontaktia. Uusi paikallisuus ja sen edistäminen, kansalaisten oma aktiivisuus ja paikallisyhteisöjen moninainen rikkaus sallittaisiin ja mahdollistettaisiin. Edellytyksiä luovassa valtiossa huomioidaan maaseutupääoma yhteisöllisyytenä ja väljyytenä, mutta myös kestävän kehityksen haasteeseen vastaavana (esim. lähiruoka, kylätoiminta) läheisyyden ekonomiana. Menneisyyteen emme voi vaikuttaa, mutta tulevaisuuteen voimme.

One Comment

Seija Kiiskilä
Posted 17.4.2012 at 9:08

Kiitos Anne näistä koosteista – hyvä kerrata tämän kautta millaisista asioista kekusteltiin tässä sangen perinteisessä seminaarissa. Alueellisesta ennakoinnista kiinnostunille löytyy ryhmä FBsta ja myös Keski-Suomi ennakoi sivu. Tervetuloa mukaan keskusteluun.