Innovoimaa

Innovoimaa ammattikorkeakoulujen aluevaikutukseen

Oppimisen sietämätön keveys – kokeillaan tulevaisuutta

Mitä tarkoitetaan tulevaisuuden rajallisuudella? Onko rajallisuuden käsittäminen suunniteltua tulevaisuuden tekemistä vai reaktiivista shokkioppimista? Suuntaammeko kohti ihannetulevaisuutta vai onko toimintamme vain uhkatulevaisuuden välttelemistä? Toteutammeko vain todennäköistä tulevaisuutta kvantitatiivisen aineiston pohjalta vai teemmekö oikeasti tulevaisuutta? Oli mielenkiintoista pysähtyä näiden kysymysten äärelle viime perjantain Tulevaisuuden tutkimuksen seuran Tiedeseminaarissa.

Korostan vielä – pysähdyimme pohtimaan. Eero Ojasen sanoin: Pysähdytään oivaltamaan! Tyytymisen ja hyväksymisen kyky edesauttaa luovuutta. Jatkuva pyrkiminen ja kiirehtiminen itse asiassa estävät oppimista ja löytämistä – täytyy osata pysähtyä oivaltamaan. Oppiminen, kasvaminen ja muuttuminen ovat kauniita asioita. Nyt niistä tehdään usein pakkoja.

Varsinkin julkinen sektori painii kiihtyvän muutosaallon kourissa. Tehostamista, supistuksia, pullataikinan tavoin paisuvia tavoitteita, uusia haasteita, niukkenevia resursseja… Ei ehditä kehittämään tulipalonsammutuksilta. ”Tiedetään”, että pitäisi tehdä toisin, mutta juostaan silti kohti todennäköistä tulevaisuutta. Mitä jos pidettäisiin luova tauko ja lähdettäisiin tekemään mahdollista tulevaisuutta? Valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen kiteytti tämän hienosti. Olemme aiemmin toimineet maailmassa, jossa tiedettiin ongelmat ja siihen sopi hierarkkinen toimintamalli, jolle oli tyypillistä työnjako. Nyt toimintaympäristö on muuttunut, mutta toimintamalli on edelleen sama – siksi se ei toimi ja siksi esimerkiksi teknologian tuomat uudet työkalut eivät toimi – toimintamallia tulisi muuttaa. Nykyisen ja myös tulevaisuuden toimintaympäristön ongelmat ovat kompleksisia, jotka vaativat eri näkökulmia kokonaisuuden selvittämiseksi. Viisaus löytyy hajautuneena asiantuntijuutena verkostoista. Lähdetään rohkeasti muuttamaan toimintakulttuuria. Kokeillaan, pilotoidaan, tehdään yhdessä – analysoidaan, mitataan tuloksia, OPITAAN! Varmistetaan, että opit siirtyvät päätöksentekoon. Tehdään tulevaisuutta 🙂