Maanantai 18.3

 

Vierailimme Terminaali no. 10 Shanghain satamassa. Sataman omistaa Shanghain valtio, SIPG Shanghai International Port Group. Saimme selkeän kuvan miten break bulk aluksia puretaan ja minkälaista kalustoa satamassa on käytössä. Laivojen tehokas palvelu on se miten sataman toimintaa mitataan. Tässä kyseisessä satamassa oli 12 yli 40t kuormaa nostavia nostureita.

Näistä 2 oli juuri toissa vuonna hankittuja ja niiden nostokapasiteetti on huikeat 50t per nosturi.

Kysyimme myös miten henkilöstö on sitoutettu työpaikkaan ja saimme tietää että suurin osa työntekijöistä tulee Shanghain ulkopuolelta. Heidän oman alueen hallinto tekee sataman kanssa sopimuksen että kyseinen työntekijä on satamassa töissä ja siitä tämä sopimuksen tehnyt provinssi saa korvausta työtätekevistä henkilöistä. Ilman sopimuksia vaihtuvuus olisi todella suuri.

Satamassa käsiteltiin raskasta kalustoa, pääasiassa metalliteollisuuden tuotteita. Oli kauhakuormaajien osia sekä voimalaitosten tuotteita Intiaan. Pääasiassa tätä satamaa käytetään nk. välivarastona ennen valtamerialukseen lastausta. Osia tulee joka puolelta syöttöaluksilla ja sitten ne lastataan asiakkaan tilaamaan alukseen.

Ryhmän silmään osuivat myös turvallisuus, liikenne ja kunnossapito sataman alueella. Meidän silmiin tämä näytti kovin alkeelliselta, vaaralliselta sekä kovin byrokraattiselta. Johdolla on kaikki hyvin mutta muiden työntekijöiden olot työnteossa on todella alkeelliset. Mitään ei korjata ennen kuin se on kunnolla rikki.

 

Vierailun jälkeen tutustuimme paremmin kävellen kaupunkiin. Shanghain suuri kaupunki on todella laaja joten aika-ajoin jopa kartan luku oli hieman haasteellista.

Post a Comment

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*