Lauantai 23.3

Shanghain excursion ohjelma sisälsi alkuviikosta vierailun teräksen kuljetukseen keskittyvään satamaan ja kolme tehdasvierailua mutta ohjelmasta puuttui alunperin vierailu varsinaiseen konttisatamaan. Tiinan ja Jannen hienosti järjestämien vierailujen lisäksi viikko Shanghaissa tarjosi mielenkiintoisia seikkailuja aasialaisessa suurkaupungissa sekä kivoja katselu- ja shoppailukokemuksia. Vierailujen ja muun kiertelyn ohessa ryhdyin uteliaisuuttani selvittämään mahdollisuutta vierailla varsinaisessa konttisatamassa koska minusta oli tärkeää että olisi mahdollista nähdä pienemmän tavarasataman lisäksi myös (maailman suurin) konttisatama. Tutkimukset (ja aikaisempi muistelu) palauttivat mieleen että Shanghain suurin konttisatama (Yangshanin syvävesisatama) sijaitsee osittain keinotekoisella saarella jonne kulku tapahtuu 6-kaistaisen noin 40 kilometriä pitkän Dognshen-sillan kautta.

 

Kohteen määrityksen jälkeen ongelmaksi muodostui lähinnä satamaan pääsyn järjestäminen. Alkuviikon aktiviteettien jälkeen ryhmällämme ei ollut käytössä kuskia, joten kyyti saarelle piti järjestää erikseen. Ryhmällämme ei ollut kontakteja sellaisiin tahoihin jotka olisivat pystyneet järjestämään pääsyä varsinaiselle satama-alueelle, joten satamaan tutustuminen täytyi osittain järjestää hyppynä tuntemattomaan. Yangshanin syvävesisatama ei ole varsinaisesti suosittu turistikohde ja luotettavaa tietoa satamasta ja sinne pääsystä löytyi niukasti. Onnistuin pienen sähköpostinvaihdon ja puhelimellasoittelun jälkeen kuitenkin löytämään riittävän luotettavalta vaikuttavan kuljetuksenjärjestäjän joka kykeni lyhyellä varoitusajalla ja riittävän edullisesti viemään ryhmämme satamaan. Kuljettamamme (Nigel, www.shanghaidriver.net) olikin mukava kaveri ja hänellä oli lusikka monessa sopassa. Nigel toimi Alliance Localization Chinan varapäällikkönä ja järjesti muun muassa tehdasvierailuja sekä auttoi suhteiden luomisessa kiinalaisten ja ulkomaalaisten yritysten välillä. Kuljettajan suhteen kävi siis aika uskomattoman hyvä tuuri koska hänen kanssaan pystyi keskustelemaan myös logistiikkaan liittyvistä asioista!

 

Lähdimme lauantaina puoliltapäivin hotellilta kohti Yangshanin satamaa. Matka sujui harmaassa säässä koska saasteita oli ilmassa loppuviikosta runsaasti. Noin 60 kilometrin matkalla Dongshenin sillalle ei tarjonnut kovin kummoisia maisemallisia elämyksiä, mutta sillalle noustessa näimme Shanghaihin saapuessamme lentokoneesta hoksaamamme merenrantaan rakennetut tuulivoimalat. Sillalla ei päiväsaikaan ollut ruuhkia, mutta näimme joitakin kontteja kuljettavia ajoneuvoyhdistelmiä jotka usein kuljettivat Maersk-merkittyjä kontteja. Yllättävä huomio ilmassaolevien saasteiden määrästä oli se että 40km merellä sijaitseva satama-alue ja sitä ympäröivät merialueet olivat yhtä sankassa saastepilvessä kuin Shanghain keskustakin!

 

Yangshanin satama-alue on suuri, sitä on hieman vaikea kuvailla tai hahmottaa. Saarella sijaitsee neljä terminaalia jotka sijaitsevat saarelle saavuttaessa tarkasteltuna oikealla rannalla. Saari on kaikesta päätellen rakennettu tuomalla maata muutamien luonnonmuodostamien saarien väliin joko ruoppaamalla tai muilla tavoin. Mutavellimaa-aluetta on valtavasti ja sataman suuret terminaalit kattavat siitä vain osan, tyhjää tilaa on paljon. Silmämääräisesti tarkasteltuna sataman infrastruktuuria olisi mahdollista laajentaa huomattavasti. Satama-alueella oli polttoainevarastoja ja luotsiveneitä jotka olivat irrallaan terminaalialueesta. Saarta pystyi yleisellä tasolla tarkastelemaan matalahkolta vuorelta josta avautui näkymiä joka ilmansuuntaan vaikkakin sumu haittasi näkyvyyttä.

 

Varsinaista satamatoimintaa pystyi tarkastelemaan toisella nyppylällä sijaitsevalta näköalatasanteelta josta avautui näkymä osaan nelosterminaalista. Pystyimme seuraamaan keskikokoisen konttilaivan yhtäaikaista kuormausta ja purkua. Laivaa operoi kolme 100 tonnia nostavaa ja sivusuunnassa liikkuuvaa jättiläismäistä satamanosturia jotka nostivat 20- ja 40-jalkaisia kontteja nosturien alla odottavien kuljetusajoneuvojen kuljetettaviksi. Satamanostureita oli rivissä niin kauas kuin saasteisessa ilmassa pystyi näkemään. Täydellinen kuormaussykli (haku – lastaus) laivan ruumasta ajoneuvon kyytiin kesti runsaat 2 minuuttia ja toistui jatkuvasti ilman viiveitä. Kuljetusajoneuvot siirsivät kontit sataman vieressä sijaitsevalle konttikentälle josta lukit siirsivät kontit edelleen omille säilytyspaikoilleen. Konttien määrää konttikentälle ei voi sanoin kuvata ja kontteja seuraavan kirjanpidon määrä tai tapaa on vaikea ymmärtää. Konttirivejä operoivia pyörälläkulkevia lukkeja oli runsaasti. Ihmisiä nelosterminaalin – ja koko saaren – valtavalla alueella ei juurikaan näkynyt liikkuvan.

 

Olimme poistumassa näköalatasanteelta ja lähdössä jo poispäin satama-alueelta kun huomasimme toisen kumpareen takaa mereltä lähestyvän konttilaivan. Riensimme katsomaan ohilipuvaa konttilaivaa joka ilman luotsiveneiden ohjausta suunnisti kohti laituriaan. Konttilaiva oli vaikuttava näky vaikka se oli korkeintaan keskikokoinen, mutta sitäpä seurasi muutaman minuutin viiveellä saastepilvessä häämöttävä valtava möhkäle. Kyseinen möhkäle osoittautui 2012 rakennetuksi 380 metriä pitkäksi ja 50 metriä leveäksi UASC:n operoimaksi Jebel Aliksi. Kyseessä oli juuri sellainen suuri konttilaiva jollaisen olin toivonut satamassa näkeväni. Alus oli niin suuri että sitä tarvittiin operoimaan aluksi kaksi luotsivenettä, ja lopulta kolmaskin.

Kaikenkaikkiaan vierailu Yangshanin konttisatamaan oli niin onnistunut kuin käytettävissäolevin resurssein ja rajallisessa ajassa oli mahdollista järjestää. Retken olisi kruunannut varsinaiseen terminaalialuueseen kohdistunut ohjattu kierros. Harmillista oli myös että ykösterminaalin näköalan tarjoavalle näköalatasanteelle pääsymme evättiin ja muita näköalatasanteita emme ehtineet hakemaan. Lisäksi monesti mainittu sankka saastesumu haittasi näkyvyyttä. Loppujen lopuksi satamavierailu oli kuitenkin mielenkiintoinen ja opettavainen tilaisuus eikä se jäänyt harmittamaan. Ainakin joillekin meistä se oli parhaita asioita Shanghain excursiolla!

 

-Pekka

Post a Comment

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*