Maksullisten sovellusten hankkiminen

Maksullisten sovellusten hankkiminen iPadeihin on ollut JAMKin kannalta hieman haasteellista. Kyseessähän on periaatteessa yhden käyttäjän henkilökohtainen laite ja Applen kannalta käyttäjän oletetaan käyttävän omaa Apple ID -tunnustaan ja siihen liitettyä käyttäjän henkilökohtaista luottokorttia. Applelta on ollut mahdollisuus hankkia useampia lisenssejä esim. oppilaitoskäyttöön, mutta tämä ”Volume Purchase Program” oli ainakin viimeksikin kun asiaa tutkin vain US only eli Euroopassa ei tällaiseen monen lisenssin hankintaan ole ollut mahdollisuutta. Käytännössä jokainen sovellus pitäisi siis ostaa erikseen jokaiseen iPadiin, jotta lisenssiehdot täytyvät. Jos joku sattuu tietämään viimeisimpiä uutisia volume-lisenssoinnista koskien App Storea, niin vinkkejä otetaan vastaan.

Viimeiset puolitoista vuotta olemme toimineet maksullisten ohjelmien hankinnan suhteen useammalla eri tavalla, alla muutamia eri vaihtoehtoja plussineen ja miinuksineen.

Käyttäjän oma Apple ID ja oma luottokortti
+ käyttäjä voi itse päivittää ostamansa ohjelmat
– käyttäjä maksaa itse työkäyttöön hankkimansa sovelluksen

Käyttäjän oma Apple ID ja JAMK:n kustantama Gift Card
+ käyttäjä voi hankkia Gift Cardin sisältävällä summalla itse mitä sovelluksia kokee tarvitsevansa
+ käyttäjä voi päivittää itse ostamansa sovellukset
– kaikki Gift Cardilla hankitut sovelluslisenssit siirtyvät käyttäjän Apple ID:n omistukseen eli ohjelmat eivät ole missään vaiheessa JAMK:n omistuksessa

Käyttäjän oma Apple ID ja JAMK:n Apple ID:llä hankittu koodi (Redeem)
+ käyttäjä voi itse päivittää hankkimansa sovelluksen
+ ohjelman hankinnasta syntyvät kustannukset voidaan osoittaa oikealle kustannuspaikalle
– hankittu ohjelma siirtyy loppukäyttäjän Apple ID:n omistukseen eli ohjelma/lisenssi ei ole JAMK:n omistuksessa

JAMK:n Apple ID:llä ostetaan ja asennetaan sovellus käyttäjän laitteeseen
+ kustannukset voidaan osoittaa oikealle kustannuspaikalle
+ ohjelmalisenssi pysyy JAMK:n hallussa
– käyttäjä ei voi itse päivittää sovellusta, päivitykset hoidettava tietohallinnossa JAMK:n Apple ID:tä käyttäen

Edellä mainittuja tapoja on käytetty tilanteen mukaan sekä henkilökunnan iPadeissa että lainattavissa laitteissa. Lainalaitteita olemme käyttäneet myös siten että lainalaitteisiin on kerätty valmiiksi tietty sovelluspaketti. Kun lainalaite on palautettu, niin laite tyhjennetään ja sovelluspaketti pudotetaan laitteeseen, tämän jälkeen iPad on valmis uudelle lainaajalle.

Tilanne kun on edelleen hieman sekava, niin suosittelen ottamaan yhteyttä allekirjoittaneeseen tietohallintoon mahdollisissa ohjelmistohankinnoissa niin voimme tapauskohtaisesti katsoa parhaan mahdollisen etenemistavan.