Kokemuksia iPadin käytöstä JAMKissa

Kyselimme alkukesästä jamkilaisilta kokemuksia iPadin käytöstä ja tuki- sekä koulutustarpeista.  Kyselyyn vastasi 72 henkilöä.

Valtaosalla vastaajista on käytössään iPad 2 ja yli 80 % käyttää padiaan päivittäin. Suurimmalla osalla käyttäjistä on Wi-Fi + 3G -malli. Vastaajat ovat ladanneet AppStoresta sekä ilmaisia että maksullisia sovelluksia.  Suurin osa sovelluksista on itse maksettuja, työnantaja on maksanut reilut 30 % ladatuista appseista.  Sovelluksista eniten käytössä ovat olleet www-selain, sähköposti ja dokumenttien lukusovellukset (kirjat, artikkelit, lehdet ym.).

iPad koetaan näppäräksi työkaluksi, joka on koko ajan käyttövalmiina ja helppo ottaa mukaan. Se on muuttanut vastaajien toimintatapoja ja opetusmenetelmiä. iPadin avulla mm. luetaan opinnäytetöitä ja ohjataan opiskelijoita. Sitä käytetään myös oppitunneilla esimerkiksi demoamiseen. ”iPad tehostanut ja nopeuttanut työtäni, yhteydenpitoa opiskelijoihin. Sen avulla opintojaksot ovat saaneet FB-ryhmiä käyttöön ja ohjaan verkossa aktiivisesti ja helposti. Tehostaa myös tiedonjakoa kollegoiden kanssa. IPad on aivan ehdoton. Se on muuttanut työskentelyäni enemmän kuin kännykkä 1990-luvulla. Ennemmin luovun puhelimesta kun Ipadista. ”

Kritiikkiä saa työnantaja, joka ei tasapuolisesti tarjoa henkilöstön käyttöön mobiilipäätelaitteita, jotka mahdollistavat sähköpostin, sähköisen kalenterin ja tilavarauksien käytön. Osa vastaajista kertoo ostaneensa iPadin itselleen työkalukseen, kun esimies ei ole nähnyt iPadin hankkimista tarpeellisena.

Tutustu kyselymme yhteenvetoon.

3 kommenttia

  1. Kannattaa huomioida, että iPadin lisäksi markkinoilla on muitakin tablet-laitteita.

    Ylipäätään tabletiksi kutsuttu 500e leikkikalu olisi muuten ihan perusteltu hankinta vaikka kaikille työntekijöille, mutta se edellyttäisi että jokin toinen laite korvataan sillä. Nykyisellään tabletilla ei kuitenkaan voi korvata perinteistä läppäriä/pöytäkonetta, joten kustannus usemmissa tapauksissa pääosin viihdelaitteena toimivasta härpättimestä on aika kova. Henkilön tottavuus lisääntyy kuitenkin vain aniharvassa tapauksessa peittämään hankintakustannukset.

    Ja sitten pitää vielä muistaa eri palvelujen yhteensopivuus ja laitteiden hallinta jne.

    Kehitys kehittyy ja uusia teknologioita pitää tutkia ja testata, mutta verovaroilla ei saa hurahtaa hypetykseen.

  2. Voi Marko, me opettajat ja pedagogit teemme iPadilla paljon muutakin kuin viihdytämme itseämme :). Monelle se on oleellinen osa työvälineitä – kuten minulle. Tabletin myötä työni muuttui mobiiliksi.

    Kuka täällä hypettää? Tabletit ovat mielestäni yksi suurimpia käytännön pedagogiikan kehittämisen mahdollistavia keksintöjä ja olen iloinen, että olemme niitä saaneet käyttöömme eturintamassa. Järjestämme toki koulutuksia ja kyselyjä muillekin tableteille, jos niitä joku käyttää. Tällä hetkellä tilanne vaan on se, että valtaosa organisaatiomme tableteista on iPadeja.

    Ymmärrän toki huolen ja möröt, joita ”uusien härpäkkeiden” käyttöönotto aiheuttaa, mutta kyllä me niistä selviämme, vai mitä Marko ;)?

  3. Hei,

    satuin juuri äsken bongaamaan Googlesta nuo iPad-koulutukset ja harmittaa tietysti ihan hirveästi, etten niistä ole aikaisemmin huomannut ilmoitusta missään. Huom! omat kiireet ja oma moka. Toivottavasti jaksatte edelleen pitää niitä koulutuksia, tuskin iPadit meillä töissä minnekään katoaa; päinvastoin, nyt niitä vasta aletaan hankkia.
    Margit