Rehtorin retoriikkaa 2/2010 – JAMKin brändi ja viestinnällinen identiteetti – millainen se on ?

Aiheen tämänkertaiseen blogiini sain sunnuntaina 22.8.2010 Helsingin Sanomissa olleesta mediatutkija Jari Koskisen kirjoituksesta, jossa hän pohdiskeli Suomi-brändiä ja sen rakentumista. Tutkija Jari Koskinen pitää brändiä organisaation tai yrityksen merkittynä nimenä, joka tunnetaan jossakin kohderyhmässä ja joka eroaa muista merkityistä nimistä. Lisäksi hyvällä ja erottuvalla brändillä tulisi Koskisen mukaan olla selkeä visuaalinen ja viestinnällinen identiteetti sekä imago. Brändin identiteetti on sen ydin ja se rakentuu organisaation historiasta, kulttuurista, arvoista, hengestä, toimintaperiaatteista, eettisestä koodistosta, osaamisesta, tavoitteista ja lupauksista. Mediatutkija Jari Koskisen mukaan viestinnällinen identiteetti on parhaimmillaan huolellisesti rakennettu heijastuma brändin identiteetin sisällöstä. Huonoimmillaan se on sekalainen kokoelma erilaisia viestinnällisiä keinoja ja tyylejä. Imago merkitsee mielikuvaa, joka brändin kohde- ja sidosryhmillä sekä laajemminkin yleisöllä brändistä on.

Kun tätä Jari Koskisen kirjoitusta pohdiskelin ammattikorkeakoulujen ja erityisesti JAMKin osalta, tuli mieleeni monta epäilystä. Ensinnäkin se, miten ammattikorkeakoulut erottuvat toisistaan sidosryhmiinsä kohdistuvan viestinnän osalta ja minkälainen imago ja tunnettuus kaikesta mainonnasta ja viestinnästä syntyy. Mikkelin ammattikorkeakoulu erottuu varmaankin hyvin suurista saappaistaan ja tarkoituksellisesti yliampuvasta markkinointiviestinnästään. Muut ammattikorkeakoulut eivät välttämättä erotu kovin hyvin toisistaan. Useimmat käyttävät englanninkielisissä nimissään nelikirjaimista lyhennettä, joissa kolme viimeistä kirjainta on samoja kaikilla. Tässä mielessä positiivisesti erottuvat Savonia, Laurea, Novia, Arcada ja ehkä Haaga-Helia. Pitäisiköhän JAMKin joskus ottaa käyttöön latinankielestä johdettu uusi nimi ?

Markkinointiviestintä luo onnistuessaan positiivista mielikuvaa mm. erilaisten visuaalisten elementtien, kuten kuvien ja värien kautta. Kuitenkin mediatutkija Jari Koskinen esittää vahvana argumenttinä, että imagoon ja brändiin vaikuttavat myös vaikeasti hallittavat juorut, huhut, valheet sekä muut informaatiovirrasta saadut tiedot ja kokemukset, joita yleisöllä ja sidosryhmillä brändistä on. Tässä mielessä negatiiviset uutisoinnit ja viestintä voivat romuttaa hyvänkin imagon nopeasti. JAMKin visuaalista ilmettä on aika ajoin uudistettu. Keskeisenä kohderyhmänä on ollut uusien opiskelijoiden rekrytointi. Samaa visuaalista ilmettä on käytetty myös uuden henkilöstön rekrytointi-ilmoituksissa.

Tämän blogini kautta haluan herättää keskustelua JAMKin brändistä ja visuaalisesta identiteetistä. Tulisiko sitä uudistaa ja millä tavalla ? Pitäisikö JAMKin muuttaa englanninkielisen nimensä ensimmäistä osaa ? Antakaa palaa !

9 kommenttia

  1. Jyväskylähän on tunnetusti Suomen Ateena. Antiikin Ateenasta saisi löytyisi varmasti hyviä nimiä ja Agora Centerhän täällähän jo onkin. Tämän ongelma on kuitenkin siinä, että Ateena on edelleen Kreikassa ja kovin suoraan siihen liittyvät nimet voivat synnyttää vääriä mielikuvia.

    Mielestäni JAMK voisi Savonian malliin laajentaa nimeäänkin maakuntaan päin, sillä olemmehan alueellinen korkeakoulu. Tällöin englanninkielinen nimi voisi olla vaikka Central Finland University of Applied Sciences. Voisihan JAMKin nimikin olla Centralia, joka viittaisi paitsi sijaintiin Keski-Suomessa niin myös keskeiseen asemaan oppimisessa, kehittämisessä ja muussa toiminnassa.

  2. Mielenkiintoista nimipohdintaa. Toivoisin todella, että Jyväskylä säilyisi ammattikorkeakoulumme nimessä. Johan siihen velvoittaa koulukaupungin hieno historia ensimmäisine suomenkielisine opettajankoulutusseminaareineen :).

    Olisi vaikea kuvitella, että Jyväskylän yliopisto muuttaisi nimeään…

  3. Petrin ehdotus Centralia kuulostaa perustellulta ja suuhun sopivalta. Mitäpä ei tosin jenkeistä löytyisi: ainakin Centralia College Washingtonista. Hyvää nimeä on hyödyntänyt myös jyväskyläläinen viestintäkeskus Centralia. Mutta central-ajatuksesta saisi varmaan muotoiltua jotain vastaavaa.

    Suomenkielisenä nimenä Jyväskylän ammattikorkeakoulu on varsin infomatiivinen; kertoohan se sekä koulutusasteen että oppilaitoksen sijainnin. Jos olisimme vaikkapa Centralia (ja tuo nimihän olisi silloin varmaankin käytössä sekä suomenkielisenä että vieraskielisenä) tulisi meidän siinä yhteydessä aina kertoa erikseen olevamme a)ammattikorkeakoulu b)sijaitsevamme Jyväskylässä.
    Kuinkahan moni yritysasiakas tai opiskelupaikkaa etsivä nuori tietää missä ja mikä on Novia tai Laurea? Toki uuden nimen tunnetuksi tekeminen vie aikansa.

    Uusi nimi voisi kuitenkin myös tuoreuttaa brändia ja pölläyttää JAMKin identiteettiä virkistävällä tavalla. Uusi nimi kenties rinnastaisi oppilaitosta yritystoimintaan(tämän edut ja haitat?) Nimenmuutokset ovat nykyään sekä oppilaitos- että yritysmaailmassa varsin yleisiä, ja uuden nimen lanseeraaminen ei varmasti olisi mahdoton tehtävä meillekään.

    Vaikka nimi säilyisikin, voisi varmaankin pohtia JAMKin logon sinipunaisen liekkikuvion modernisointia?

  4. Paluuviite: Ii Rekrytointi

  5. Paluuviite: Mikkeli Viestintä

  6. Keskus sanan kantahan on latinaksi centrum eli tästä johde olisi Centrumia. Koska olemme keskellä suomea, luemme keskisuomalaista, olemme keskiluokkaisia ja hallituksen ylipäällikkömme on keskustalainen(Aila Paloniemi?)edustamme jonkinlaista äärimmäistä keskipistettä?Ydintä?Äärikeskustaa?

    Ääri-sanan kanta latinaksi taas on finis,jonka fi-alkua voisimme käyttää samalla myös kuvastamaan Suomea. Lopputulemaksi siis muodostuu Ficentrumia (ei lainkaan hassumpi jos vertaa vaikka Destiaan tai Itellaan..)

    Musiikin tulosyksiköstä löytyisi varmasti kompetenssia tehdä Ficentrumia-Oodi ylevöittämään uutta nimeä.

    ”Me ei olla rumia,koska käymme ilolla Ficentrumia!”

    Noh,äärikeskiluokkaisuuden muotosymboli suomalaisille on tietysti Aaltomaljakko (aikaisemmin myös Taistelevat metsot ja/tai Focus-tietokirjasarja).Visuaalisen muotoilumme tulisi siis linjata tämän muotoilun lippulaivan muotoja (esim. käyntikortit etc.)Itsekkin näytän vuosi vuodelta enemmän ja enemmän…

    Tuo Ateena vertaus on näissä oloissa todellakin aika vaikea mieltää positiiviseksi…

    Mieleen tulee urbaanilegenda Pentti Saarikoskesta:
    Tullessaan kerran Jyväskylään vastassa olleet tervehtivät Penttiä;
    ”Tervetuloa Suomen Ateenaan!”,johon Pentti;
    ”Hyvä, olenkin juuri tulossa Kreikan Jyväskylästä”

    Tässäpä oma spontaani korteni kekoon näin työpäivän päätteeksi.Saa käyttää vapaasti ”brainstormingeissa”

  7. Hei!
    En suosittele latinalaisperäisiä nimiä millekään organisaatiolle. Tästähän on tullut jo jonkinlainen brändinrakennusvitsi: ollakseen yhtään mitään, pitää firman (AMK:n?) nimessä kolme tavua, joista viimeinen on lyhyt a.

    Me kuluttajathan ollaan jo ihan sekaisin näiden altioiden, destioiden, pardioiden, itelloiden, laureoiden (hups!:) kanssa.

    Onneksi trendi on hiipuva. Mistähän se muuten sai alkunsa? Olisiko ollut no-ki-a?

  8. Vanha blogi jo, mutta… Ei millään pahalla, mutta JAMK nimi, nettisivut ja eri markkinointivälineet, lyhyestisanottuna koko identiteetistä muodostuva fiilis on vähän vanhanaikaiseksi ja jäykäksi päässyt. Ehkä tuollainen konservatiivisuuteen taittuva ”Pro”-fiilis puree vanhempaan ihmiseen paremmin, mutta nuorempiin se ei oikein tee mahdollisimman hyvää vaikutelmaa. Opiskelulla korkeakoulussahan on nykyään se tietty ”cool” fiilis ja status, ja nimenomaan se pitäisi näkyä myös viestinnässä.

    Centralia… ei yhtään hassumpi ja harkinnanarvoinen idea. Sen ympärille nuorekkaampaa ja jopa vauhdikkaampaa visua niin alkaa brandi tuntua ihmisten syvimmissä ajatuksissa ihan erilaiselta. Ja paremmalta. Monet muut vastaavat oppilaitokset ovat jo kyllä tässä aiheessa menneet ohi ja omia menojaan.

  9. Jamkin ulkoasu on ikävä kyllä jäänyt jälkeen yleisestä kehityssuuntauksesta. Se on tasapaksu ja hieman jäykänoloinen, eikä houkuttele. Logo, vaikka on tunnetun suunnittelijan tekemä, on vaisu ja sen viesti on abstrakti. Ulosannin kanssa täytyy olla paitsi harkitseva myös rohkea. Turvallisuushakuisuus on pidättymistä ja jää visuaalisen viestinnän mahdollisuuksista paitsi. Laittakaa nyt ihmeessä mietintämyssyyn face lift ja uudet tuulet. Siihen ei Jamkin todellinen taso kaadu.

Jätä kommentti