SkyNEST

SkyNEST-projektin kesätehtaan 2012 tunnelmia ja kuulumisia

Ninjamangustit sprint 2

Tällä sprintillä oli työn alla tietokannan konkreettinen rakentaminen, uuden teamboardin luonti ja tallennus tietokantaan, teamboardin muutosten tallennus tietokantaan, teamboardin lataaminen tietokannasta ja canvaksen automaattinen suurennus.

Tietokanta rakentui nopeasti, ja sisältää jopa omia funktioitaan, jotka voivat olla nopeampia kuin varsinaiseen koodiin tehdyt vastaavat funktiot. Teamboardin tallentuminen toimii jatkuvasti, sillä jokainen muutos tallentuu tietokantaan, ja uusin on ladattavissa jokaisella hetkellä, ilman erillisiä tallennuspainikkeita. Tietokanta muistaa jopa ne ketkä ovat luoneet jonkin komponentin teamboardiin (esim post-it) ja kuka on sen poistanut. Latauskin tapahtuu moitteetta, tietokannan muistaessa jokaisen komponentin sijainnin ja sisäänrakennetut tekstit. Automaattinen suurennus toimii lähes oikein, mutta sisältää bugin tai pari jotka ovat korjattavissa

Tiimin siteet senkun tiivisyvät, burndown käyrän ollessa hyvällä mallilla. Taskitus toimii myös moitteetta, vaikka joillain ei keskittyminen ole aina kohdallaan. Mitään paniikkia ei ole missään vaiheessa ole ollut, vaikka poissaoloja on ollut lähes jokaisella ninjamangustilla. Työmäärää oli tehty tähän sprinttiin paljon enemmän, ja saimme suljettua kaikki taskit aikataulussa.

*heittotähti*


Hieno Tiistai Hermanni.

Toinen sprint-review takana, freenestin paketointihommat rullaa enemmän tai vähemmän hyvin. Työympäristö ja työmenetelmät ovat tulleet tutuiksi. Eilen oli freenestin bileet jotka virkistivät mieltä ja ”motivoivat” työskentelmään entistä rajummin nestin hyväksi. Freenestin pohja eli freenest-core, freenest-foswiki ja käyttäjien hallinnointityökalut (freenest-usertools) ovat alustavasti paketissa. Horistontissa siintää paketoitavaa, paketoitavaa ja paketoitavaa, mutta paketointi on hauskaa!

Kommentit pois päältä artikkelissa Hieno Tiistai Hermanni.

Hey y’all: Sunshine!

Aurinko paistaa ja duunia painetaan, eikä harmita! Ei vaan, ei oikeesti harmita, sillä eilen laitettiin Helin kanssa Nikonit kaulaan ja lähdettiin ulos kuvaamaan. Valokuvia tuli otettua muutama (yli 400..) ja mukana raahautuivat niin Paavon suunnittelemat julisteet kuin roll-uppikin. Logomme vihreän värin mukaisesti oli teemana Suomen kaunis luonto, joka on kauniina ainakin tähän aikaan vuodesta. Kuvauskohteemme valikoimme Kuokkala – Lutakko – Harju – Viitaniemi -akselilta, joissa otettuja kuvia voit ihastella artikkelin lopussa.

Muuten täällä sisätiloissa ollaan painittu lähinnä FreeNestin sivujen koodaamisen, top barin painikkeiden suunnittelemisen ja painotuotteiden tekemisen kanssa. Olikin mukavaa kuulla erittäin pirteänä Q2-reviewstä palautuneelta Joonakselta, että F-Securen ja Digian pukumiehet olivat kehuneet uudistuksiamme. Top barimme peukun merkitys ei kuitenkaan oikein auennut, kun Face on jo siitä syntyvän mielikuvan kerennyt omimaan. Siksipä peukkumme muuntui mittariksi, eikä toivottavasti kukaan rupea miettimään mitään autoja… 😉

 

Kommentit pois päältä artikkelissa Hey y’all: Sunshine!

CobraCommand kuulumisia

Q2 Review on nyt pulkassa ja F2 tiimi jatkaa porskuttamistaan versionhallinnan verkkokäyttöliittymien ihmeellisessä maailmassa.

Uutena ominaisuutena tähän sprinttiin teimme Nestiin control paneelin, johon olisi tarkoitus listata kaikki instanssin työkalujen konfiguraatiot. Tämä osa menikin helposti, sillä ryhmän jäsenistö suoritti suunnittelun & toteutuksen uskomattomalla antaumuksella, ja lopputulos olikin varsin hyvä. Toinen suuri asia tässä sprintissä oli jatkaa gitoliten verkkokäyttöliittymän tekoa. Tässä olikin sitten huomattavasti enemmän hommaa, sillä osa arkkitehtuurista piti suunnitella uudelleen, kun paloja siirrettiin hallintapaneeliin. Tässä sprintissä tuli uutena myös hieno UX tiimin tekemä käyttöliittymä, jonka integroimiseen saimme paljon aikaa kulutettua.

Tiimin sisäinen toiminta on säilynyt varsin hyvänä, ja burndown käyrä onkin huomattavasti terveemmän näköinen kuin viime sprintissä. Tietenkin pientä viilaamista taskituksesta löytyy vielä, mutta olemme selvästi menossa oikeaan suuntaan. Tiimin sisällä huolta on herättänyt se, että kaikki hajoaa viime hetkellä, tai sprint reviewissä käy niinsanottu demoefekti, eli jokin menee esitellessä pieleen. Näistä huolista olemme kuitenkin saaneet kanavoitua raivoisan testaamisen ja bugeja onkin löytynyt kiitettävästi, onneksi niitä on myös korjattu kiitettävä määrä. Vaikka työmäärää kasvatettiinkin tähän toiseen sprinttiin, olemme tiiminä saaneet hommat hoidettua, eikä suurempaa paniikkia ole tullut (paitsi nyt perjantai-iltapäivänä). On mahdollista, että olemme tehneet taas hieman ekstraakin, säilyttäen silti laadukkaan lopputuloksen.

Ensi sprinttiä odottaen,
F2-Tiimi

PS.
kolmivuorotyö
en toivoisi sinua
kesäpäivänä

Kommentit pois päältä artikkelissa CobraCommand kuulumisia

NinjaMangusti Oulussa

Ilmoittauduin vapaaehtoiseksi lähteä Quarter 2 Review:hun Ouluun. Aika oli 10.6.2012 – 12.6.2012 (su-ti). Vaikka puhuimme työasioista jo sunnuntaina, eli saapumispäivänä, alkoi varsinainen ohjelma vasta maanantaina. Maanantain luennot sisälsivät kuivaa materiaalia mielenkiintoisista aiheista, mm. Cloud muualla(kuin suomessa), yritysten näkemys Cloudiin, ja niin edelleen. Näiden jälkeen pystytimme Bazaarin, jossa kukin osallistuva yritys/yhtiö/osapuoli sai esitellä omaa kehitystään ja seurata muiden toimintaa. Tiistaina oli tarkempaa luennointia sivusalissa Open Cloud pääaiheena, 4 yksittäisen luennoitsijan täyttämänä. Itse otin osaa Open Cloudiin jossa luennoista sai huomata että ihmiset muuallakin painivat samanlaisten ongelmien kanssa, mitä kotipuoleltakin löytyy. Tiistain seminaariosallistumisen sai itse valita, muina vaihtoehtoina Cloud Security ja Cloud Services.

 

Kommentit pois päältä artikkelissa NinjaMangusti Oulussa

NinjaMongooseSquad luokkasuunnitelma

Versio 0.1

Aloitimme teamboardin luokkien suunnittelun valkotaululle piirtelemällä. Tässä on siitä ensimmäinen Juuso Karhun puhtaaksikirjoittama luokkakaavio. Tämän pohjalta Teemu Laukka alkoi toteuttamaan varsinaisia luokkia javascriptin puolella.

 

Ensimmäisen sprintin jälkeen teamboardin luokkarakenne näytti tältä:

Versio 0.2

 

Tältä pohjalta Teemu jatkoi edelleen luokkien päivittämistä seuraavassa sprintissä. Nyt luokkamalliin alkoi muodostua jo selkeä rakenne.

Versio 0.3

Kommentit pois päältä artikkelissa NinjaMongooseSquad luokkasuunnitelma

Artikkeleistamme ensimmäisin

Nimensä mukaisesti tämä on UserExperience alias UX-ryhmän ensimmäinen artikkeli ja samalla myös ensimmäisen sprintin loppu. Tänään oli mielenkiintoinen päivä, sillä projektiin kuuluvat ryhmät pääsivät esittelemään omia töitään. Jokainen ryhmä oli nähnyt paljon vaivaa jo ensimmäisen sprintin aikana, jonka näki Scrum- ja Kanban-taulujen loppuun kasaantuneista postereistakin.

Omalla ryhmällämme pääpaino oli graafisessa suunnittelussa, miksi Joonas ”the pääjehu” näytti suunnittelemiamme ryhmien logoja, fiilismittareita, Dashboardin, värimaailman, FreeNestin- ja SkyNestin logoja ja tietenkin FreeNestin muuttuneen yleisulkoasun. Saimme positiivista palautetta graafisesta suunnittelustamme, että se oli siistiä ja olemme osanneet luoda ulkoasuja ja mainoksia niin, että focus kohdistuu olennaiseen. Kommenttia tuli kuitenkin myös kehitettävistä asioista, kuten Dashboardin asetelmallisuudesta. Parannettavaa löytyy tietenkin vielä paljon – olihan tämä kuitenkin vasta ensimmäinen sprintti, vaikka ”kaikki siitä kunniakkaasti ja yli odotusten selvisivätkin”, Ilkan sanojen mukaisesti.

Myöhemmin, saman päivän aikana, pidimme oman ryhmän sisäisen palautteenannon. Pohdimme aluksi jokainen itsenäisesti, mikä oli hyvää ja mikä huonoa, jonka jälkeen kävimme asiat yhdessä läpi. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että kommunikointi ja avunanto ovat toimineet hyvin. Pidimme myös siitä, että meillä on ollut paljon vapautta suunnittelussa ja toteutuksessa sekä selkeät tehtävänjaot. Vaikka ryhmässämme onkin puolet ensimmäisen vuoden opiskelijoita, ei se ole työnteossamme ja -jäljessämme kuitenkaan näkynyt, sillä osaamista ja hyvää ryhmähenkeä löytyy.

Mielestämme huonoa oli, että pidimme liian vähän ryhmäpalavereita töistämme, miksi ehkä osiksi suunnittelu meni liian tarkaksi näin varhaisessa vaiheessa. Päädyimme jatkossa tekemään yksinkertaisempia luonnoksia, joista vasta ryhmäpalaverien jälkeen voi töitä lähetä työstämään paremmiksi. Totesimme myös Kanban-taulussamme olevan aivan liikaa eri steppejä, minkä takia Joonas olikin jo etukäteen tehnyt hahmotelman sen uudelleen toteuttamiseksi. Kaikkien mielestä hahmotelma oli hyvä, joten taulumme tulee lähipäivinä kokemaan suuren elämänmuutoksen. 😉

Yhteenvetona voisi siis sanoa, että tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa sprinttiä!

Kommentit pois päältä artikkelissa Artikkeleistamme ensimmäisin

Maintenance vauhdissa!

Kolme viikkoa takana ja koko ajan on oltu jännän äärellä, varsinkin me kolme aloittelijaa (Olli, Janne ja Petri). Joukkomme suuret pelottavat johtajat (Niko ja Juha) ovat oksentaneet täydellistä koodia vieressä ja me olemme katsoneet montut auki että mitä täällä tapahtuu. Kukaan meistä kolmesta aloittelijasta ei ole ollut Linuxin aktiivikäyttäjiä joten hyvin monet asiat ovat olleet meille täysin uusia. Nämä ensimmäiset viikot ovat kuluneet hyvin pitkälti eri teknologioiden ja ohjelmistojen tutkimiseen, asentamiseen, conffaamiseen ja yleisesti FreeNESTIN rakenteen ymmärtämiseen.

Tähän mennessä ryhmämme on toiminut hyvin yhteen vaikka tehtävät ovat olleetkin hyvin pitkälti opiskeluluontoisia. Joukkomme suuret johtajat ovat paljastuneet ihmisiksi ja heiltä saa tarvittaessa neuvoja. Työpäivät ovat mukavan pituisia ja yleinen ilmapiiri on leppoisa (ei olla jäniksen selässä).

Viimesen päälle…

Kommentit pois päältä artikkelissa Maintenance vauhdissa!

Kuulumisia CobraCommandilta

Hei & tervehdys!

Olemme toinen feature-tiimi skynest projektissa, ja olemme työskennelleet administraatiopaneelin parissa viimeisen kahden viikon, eli sprintin ajan. Tiimissä on vallinnut hyvä ja leppoisa yhteishenki, eikä konflikteja ole tullut. Odotamme innolla projektin parissa työskentelyn jatkumista, sillä ensimmäinen sprint oli lievästi alimitoitettu, mutta se toisaalta kertoi meille positiivisen viestin siitä, että meillä on resursseja sekä osaamista tehdä enemmän.

Ensimmäisen sprintin positiivisin yllätys oli, kuinka järkevän arkkitehtuurin saimme suunniteltua melko kivuttomasti. Tottakai odotan henkilökohtaisesti muutaman ratkaisun purevan meitä vielä nilkkaan, mutta olen melko varma, että ne ovat nopeita korjauksia, eivätkä sinällään vaikuta komponenttien onnistumiseen. Muutenkin koin, että tämän sprintin päätarkoitus oli saada tiimi toimimaan, sekä tehdä ratkaisuja infran suhteen, jotta tulevissa sprinteissä ominaisuuksien rakentaminen olisi nopeaa & helppoa.

Meille jäi tämän sprintin aikana paljon aikaa, joten tutustuimme myös robot frameworkkiin, ja tiimissä saatinkin kirjoitettua toimivat testitapaukset työstämällemme komponentille. Robot Framework vaikuttaa mielenkiintoiselta alustalta, jonka avulla testitapauksia on helppo kirjoittaa selkokielisesti. Ehkä testausta tärkeämpi oppi oli kuitenkin debian paketoinnin opettelu, tämä mielletään usein hankalaksi ja työlääksi, mutta saimme sen haltuun yllättävän helposti. Jatkoimme myös nestin wikissä olevaa howto-artikkelia omalla artikkelillamme, joka hakee selvempää lähestymistapaa paketointiin.

Lopuksi jätän vain tämän tähän.

kahvit ja pullat
saan sisäistää kauttasi
oi projektityö 

CobraCommand

Kommentit pois päältä artikkelissa Kuulumisia CobraCommandilta

NinjaMongooseSquad

Lähdetäänpä liikkeelle siitä että ryhmän sisäinen kommunikaatio ja yhteistyö alkoi sujumaan moitteettomasti välittömästi. Työnjako oli aluksi hiukan epäselvää, koska tiimissä oli uusia järjestelmän käyttäjiä, ja tämän vuoksi jopa 3 ihmistä tekivät samaa asiaa. Myöhemmin tämä kuitenkin järjestyi tiimin jäsenien oppiessa järjestelmän toiminnan, sekä Tuomon ottaessa Scrum Masterin roolin haltuunsa kunnolla. Parin ensimmäisen päivän jälkeen jään murtuessa alkoi tiimin sisäinen hauskanpito olla osana päivittäistä työskentelyä, vahvistaen ryhmän sisäistä ryhmähenkeä. Ensimmäisen sprintin jälkeen emme enää ole yksilöitä, vaan kokonaisuus joka toimii auringontarkasti. Koodi rakentui hyvin nopeasti, ja ensimmäisen sprintin vaatimukset ylittyivät reilusti.

 

Ensimmäisen sprinttimme tavoitteena oli tutustua FreeNest projekti hallintajärjestelmään, sekä luoda ensimmäinen versio TeamBoard:sta. TeamBoard:n tarkoituksena on toimia eräänlaisena virtuaalisena valkotauluna ja tämän sprintin tavoitteena oli saada toteutettua postit:n luonti ja poisto. Tavoitteemme täyttyi todella nopeasti ja aloimmekin heti työstämään uusia ominaisuuksia, jotka eivät kuuluneet sprinttiin. Pyysimme UX tiimiltä ulkoasun TeamBoardiamme varten, joka saatiin parissa päivässä ja ukoasu toteutettiin orjallisesti saadun ulkoasun toiveiden mukaisesti. Tämän lisäksi työstimme työkaluumme vaihdettavan otsikon, lisättävät jakajat, sekä valkotaululle lisättävät ”otsikot”.

Uusia ominaisuuksia työstivät pääasiassa tiimin neljä jäsentä: Tuomo Stamblewski, Juuso Karhu, Jan Berg, sekä Tero Meuronen. Samaan aikaan Teemu Laukka muutti työkaluamme seuraamaan MVC mallia, joka suunniteltiin yhdessä sprintin alussa. Työkalua varten kirjoitimme yksityiskohtaiset testitapaukset Strongbow:ssa sijaitsevaan TestLink ohjelmistoon.

Kommentit pois päältä artikkelissa NinjaMongooseSquad

css.php