Miksi integroida ruotsin ja ammatillisen aineen opinnot?

On ymmärrettävääkin täällä Keski-Suomessa, että opiskelijan ei ole aina ihan helppo motivoitua ruotsin opintoihin. Jos olet kotoisin täysin suomenkieliseltä alueelta, opiskelet Jyväskylässä, etkä vielä ole miettinyt sen kummemmin missä päin Suomea (tai maailmaa) työskentelet valmistuttuasi. Et yksinkertaisesti tarvitse ruotsia – juuri tällä hetkellä.

Toisaalta, olet innostunut ja motivoitunut valitsemastasi alasta – ja saattaapa olla, että juuri tuolla alalla ruotsin osaamisesta ja alan seuraamisesta myös ruotsiksi olisi hyötyä jo opintojen aikana. Näin on esimerkiksi ruokaan liittyvissä opinnoissa, pohjoismainen ruoka puhuttaa ympäri maailman: Ruotsissa tapahtuu mielenkiintoisia juttuja, Kööpenhaminaa kiinnostaa.

Syksystä 2014 restonomikoulutuksen Kestävän gastronomian opinnoissa sovelletaan kokemuksellista oppimista – tämä toimi lisäpontena Smaklig svenska –hankkeelle.  Opiskelijoiden lisäksi integrointimallista hyötyvät myös opettajat, ammattiaineen opettaja oppii ruotsia ja kielenopettaja ammattianetta – kumpikin kokemuksen kautta suunnitteluprosessin aikana sekä itse matkalla.