Asiantuntijuus jakoon Connectin avulla

Ammatillisen opettajakorkeakoulun Kuopion, Kajaanin ja Joensuun opettajankoulutuksen alueryhmät yhdistivät voimansa ja pitivät yhteisen opetustilanteen Connectin välityksellä. Näin eri puolilla Suomea olevien kouluttajien asiantuntijuus saatiin kaikkien kolmen ryhmän käyttöön.

AHOTtia Kuopiosta, ohjausta Joensuusta, kestävää kehitystä Kajaanista

Opiskelijoilta pyydettiin etukäteen kysymyksiä viiteen eri teemaan liittyen. Yhteisessä kahden tunnin pituisessa Connect-istunnossa kouluttajat vastasivat omaa asiantuntijuuttaan koskeviin kysymyksiin. Opiskelijat pystyivät esittämään kysymyksiä ja tarkennuksia kouluttajien esityksiin. Joensuussa yleisöllä oli käytössä mikrofoni. Kajaanin ja Kuopion ryhmien osalta kouluttajan piti toistaa opiskelijoiden kysymykset tilan edessä olleeseen konferenssimikrofoniin.

Connect kuva kuopio joensuu kajaani

Ennakkosuunnittelu ja -testaus kaiken A ja O

Connect-yhteys eri toimipisteistä käsin testattiin etukäteen jokaisen pisteen atk-tuen kanssa. Connect-istunnon alussa ja sen aikana paikallinen tekninen tuki on hyvä olla saatavilla.

Kuopion alueryhmä tipahti linjoilta pari kertaa paikallisen oppilaitoksen runkoverkon ongelmien vuoksi mutta muuten yhteys toimi erittäin hyvin. Plan B ongelmien varalle oli olemassa mutta tällä kertaa sitä ei tarvittu.

Ja siitä opittiin…

”Plussaa oli se, että opettajat tekevät näkyvästi yhdessä ja se, että he olivat asiaan vihkiytyneitä ja paneutuneita- innoissaan jopa”

”Kehitettäviä pointteja oli keskeisesti ”connectin” käytön suuntaaminen interaktiiviseen suuntaan- keskustelua ja kysymyksiä.”

”Osallistujien kommenttien soisi tulevan esille eli ne kannettavat mikrofonit tulisi olla joka paikassa”

”Kaksi tuntia ja viisi teemaa on aikas pitkä aika kuunnella. Yksi tunti ja pari teemaa jaksaa kyllä – tulisi myös syvennyttyä aiheeseen enemmän.”

”Opiskelijat toivoivat, että materiaali olisi etukäteen saatavilla”

”Myös (webkameran)kuvien  merkitystä opiskelijat jäivät pohtimaan, siis mitä lisäarvoa tuo”

”Kokonaisuutena oli hyvä, että kokeilimme uutta toimintatapaa – siitä voi jatkaa kehittämistä. Opiskelijat kokivat myös itselleen rohkaisevana, että otetaan käyttöön erilaisia mahdollisuuksia, vaikka kaikki ei menisikään heti täydellisesti :)”

1 kommentti

Jätä kommentti