Jamkilaisia ITK-päivillä, osa 1

ITK-päivät Hämeenlinnassa houkuttivat myös meitä jamkilaisia osallistumaan rientoihin. Mukana Jyväskylän-retkueessa oli sekä kokeneita konkareita että ITK-ensikertalaisia ja vaikka jamkilaisilla ei ollutkaan esityksiä tänä vuonna workshopeissa tai kirkkaimmissa parrasvaloissa, osallistuimme toki päivien aikana muuten aktiivisesti sisällöntuotantoon esim. Twitterin välityksellä.

Näin ensikertalaisen silmin nähtynä ITK-päivät olivat mielenkiintoinen kattaus käynnissä oleviin hankkeisiin, opetuskokeiluihin ja verkko-opetuksen arkeen Suomen koulukentällä. Kieli-ihmisenä kävin tietenkin seuraamassa muutamia kieliin liittyviä esityksiä, mutta eniten taisin saada uutta irti PLE-workshopista. Opettajillakin voi olla henkilökohtainen oppimisympäristö tai -verkosto ja sanoisinpa, että meillä pitääkin olla sellainen! Tässäpä linkki omaan jäsennykseeni.

ITK_padit

Yllä olevassa kuvassa meitä istuu kolme jamkilaista rinnakkain ja siinäpä tehdään yhdessä muistiinpanoja jaettuun Google Docs -kansioon. Koska sekalainen joukkiomme kävi seuraamassa pääsääntöisesti eri esityksiä, saimme enemmän irti päivien annista, kun jaoimme muistiinpanot. Kannattaa kokeilla!

Mielenkiintoisia olivat myös Pohjois-Karjalan AMK:n tikolaisten esitykset koko AMK-tutkinnon suorittamisesta verkossa. Pohjois-Karjalasta oli esittelyssä sekä opettajan näkökulma että opiskelijoiden kokemukset verkko-opiskelusta. Mieleen jäi erityisesti Jarmo Talvivaaran lausahdus: ”Verkko mahdollistaa rohkeuden pedagogiikkaa.”

Rohkeuden pedagogiikan lisäksi mieleen jääneitä termejä ja sanoja ITK-päiviltä 2011 olivat pilvi, ilmiö ja opetusvideo.

Jätä kommentti