Koreassa (lähes) kaikki on älykästä

Kävimme syyskuun alussa edustamassa JAMKia e-Learning messuilla Soulissa, Etelä-Koreassa. Korea on teknologian kehittämisen kärkimaita ja Samsung sen veturi. Smart phones. Smart living. Smart learning. ”Äly” tuntui olevan Koreassa nyt tosi ”in” ja sana Smart näkyi joka paikassa: valotauluissa, mainoksissa, messuilla – jopa vessanpöntössä.

Älypuhelimia oli lähes kaikilla ja niitä käytettiin koko ajan. Laskimme metrossa, että 12:sta satunnaisesta metromatkaajasta 10:llä oli kädessään älypuhelin, jolla he tekivät jotain – katselivat tv:tä tai videotallenteita, kuuntelivat musiikkia, kirjoittivat viestejä, selasivat nettiä. Puhelin ei ollut vain taskussa odottamassa soittoa vaan se oli aktiivisessa käytössä. Nokialaisia ei osunut silmään.

Älykästä oppimista?

Älykäs oppiminen – smart learning, joka tuntui olevan valtaa pitävä oppimisen tausta-ajatus, koostuu erilaisista teknologisista laitteista ja niihin saatavista sovelluksista. Tablettikoneet, kosketusnäyttöpinnat (seinissä, lattioissa, pöydissä), mobiililaitteet ja -palvelut, e-kirjat ja monet itsenäiseen opiskeluun kehitetyt sovellukset tuovat oppimiseen älykkyyttä. Öö, entä pedagogiikka? Ja vuorovaikutus? Ja yhdessä oppiminen? Näihin ajatuksiin ei messuilla juuri törmännyt. Paitsi suomalaisten puheissa.

Otetaan esimerkki. Messuilla oli esittelyssä eräs softa oppilaiden itseopiskeluun. Siinä opettaja määrittelee kunkin oppilaan lähtötason ja rakentaa tehtävistön sen mukaan. Oppilas tekee tehtäviä itsenäisesti ja voi seurata omaa oppimistaan sekä verrata tasonsa suhteessa muiden tasoon tilastojen ja käyrien avulla. Toiminta-ajatus perustuu toistamiseen ja palkitsemiseen. Jos vastaus on väärä, oppilas voi katsoa videolta opettajan ohjeet ja tehdä tehtävän uudelleen. Oikeista vastauksista saa palkkioksi virtuaalirahaa, jota voi käyttää oman avataren pukemiseen ja tehtäväosion kylkeen rakennetussa virtuaalimaailmassa toimimiseen. Virtuaalimaailmassa oppilaat voivat keskustella keskenään, tehtäviä tehdessä eivät. Kovin tuntuu yksinäiseltä puurtamiselta oppiminen…

Korean opetusministeriön visioissa on tehdä kaikki oppimateriaali on sähköisiksi e-kirjoiksi, luoda 3D-oppimateriaalia ja tuoda älypinnat kiinteäksi osaksi koululuokkaa vuoteen 2030 mennessä. Luokan pulpetit olisivat älypöytiä, jotka tunnistaisivat oppilaat ja kertoisivat päivän tehtävät ja materiaalit. Opettajaa ei tarvittaisi kuin ehkä vähän virtuaalisesti.

Entä, jos lapset eivät istu kiltisti paikallaan? ”Then we have a problem”, vastasi visiota esitellyt nainen.

Tähän visioon on vielä 18 vuotta aikaa. 18 vuotta aikaa jakaa oppijalähtöisen pedagogiikan ja yhteisöllisen oppimisen ilosanomaa?

Kirjasto yhteisöllisen oppimisen ytimenä

No, jottei menisi nyt liian negatiiviseksi niin ymmärretään Koreassa myös yhteisöllisen oppimisen ideaakin. Vierailin Yonsein yliopiston kirjastossa, jonka suunnittelun kulmakivenä on ollut ajatus kirjastosta yhteisöllisen oppimisen ytimenä, jossa teknologia on kiinteästi mukana.

Kirjastosta löytyy erilaisia tiloja eri tarpeisiin: lukemiseen, rauhalliseen yksilötyöskentelyyn, luentotaltiointien katselemiseen, yhteisölliseen opiskeluun sekä videomateriaalin tuottamiseen ja editointiin. Opiskelijat ovat ottaneet tilat hyvin käyttöön ja palaute on ollut vain positiivista. Kirjasto lainaa opiskelijoille myös laitteita (esim. tabletit, läppärit, kuulokkeet) ja softia (esim. word).

Kirjasto ei ole tarkoitettu vain vakavaan puurtamiseen vaan siellä voi myös tavata kavereita ja viettää aikaa. Aulatilan, Ubiquitous Loungen kohtaamispaikka on tarkoitettu juuri vapaamuotoisempaan oleskeluun. Aulassa voi kaveria odotellessa lukea älytauluilta eri maiden lehtiä, selata kirjaston tietokantoja, lukea digitalisoituja kirjoja tai varata sopivan työskentelytilan. Jos odottelu tympäisee, voi sähköiselle ilmoitustaululle jättää viestin, että menin kahville.  Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, kurkkaa kuvat kirjastosta!

Puolin jos toisin

Suomella olisi paljon opittavaa korealaisten luovasta suhtautumisesta teknologiaan ja sen mahdollisuuksiin. Korealaisille taas tekisi hyvää pohtia, voisiko älykkyyttä saavuttaa muutenkin kuin teknologisten laitteiden avulla.

1 kommentti

  1. Kirjastolaisesta on aina kiva lukea muiden maiden kirjastoista, varsinkin noin hienoista ja teknisesti edistyksellisistä. Voi unelmoida samanlaisia tännekin.

    Meillä JAMKissa on muuten käytössä sama PressDisplay-palvelu kuin Yonsein kirjastossa, Nelli-portaalista löytyy.

Jätä kommentti