iPadit opettajan työvälineenä

Osalla ammatillisen opettajakorkeakoulun kouluttajilla on ollut iPadit käytössä nyt puolisen vuotta. Laite on otettu innolla käyttöön arjen työvälineeksi. Tässä jutussa kuvataan hieman kokemuksia laitteesta ja sen käytöstä työvälineenä.

Ennen laitteen käyttöönottoa jokainen iPadin saanut kouluttaja kävi parin tunnin perehdytyksen, jossa käytiin läpi laitteen perustoiminnot ja luotiin oma Apple ID. Lisäkoulutusta sai kevään aikana JAMKin iPad-työpajoissa sekä AOKKin omissa koulutuksissa.

Pieni ja sievä

AOKK:n kouluttajan työhön kuuluu paljon matkustamista ja mukana kuljetettavaa tavaraa on paljon. Pieni ja kevyt iPad on mukavampi ottaa matkaan kuin kannettava tietokone. Se
kulkee hyvin mukana käsilaukussakin. Laite on myös aina päällä eli sisältöön pääsee käsiksi nopeasti napin painalluksella. Se on nopeatempoisessa arjessa iso plussa.

Materiaalit matkassa

iPadilla on iBooks-kirjasto, jonne voi tallentaa kirjojen lisäksi myös pdf-muodossa olevia dokumentteja verkosta tai esim. sähköpostista. Monen kouluttajan iBooks-kirjastosta löytyy opetuksessa tarvittavia materiaaleja, joita voi näyttää opiskelijoille yhdistämällä iPadin videotykkiin. Kirjat, julkaisut, oppaat ja artikkelit kulkevat iPadissa ja kantamusten määrä vähenee. Tallennettua materiaalia voi lukea ja työstää myös ilman internetyhteyttä. Esimerkiksi junissa on usein heikot nettiyhteydet, ja matka-aikana voikin hyvin lukea tallennettua materiaalia tai suunnitella tulevia koulutuksia.

iBooks-kirjaston lisäksi erilaista aineistoa, kuvia, tekstejä, linkkejä on kerätty myös Evernoteen, joka kulkee niin ikään mukana iPadissa. Hyvät aineistot ja ideat on siten aina käytettävissä ja helposti löydettävissä.

Ohjauksen välineenä

Kouluttajien iBooks-kirjastoista löytyy myös opettajankoulutuksen opiskelijan käsikirjat, joita on näppärä hyödyntää ohjaustilanteissa. Etäohjausta on annettuiPadiin ladatun Skypen avulla.

Opetusharjoittelun seuraamisessa iPad on myös mukana dokumentaatiovälineenä. Muistiinpanojen lisäksi iPadissa oleva kamera tarjoaa mahdollisuuden tallentaa tilanteita, ja kuvat ja kommentit voi lähettää sähköpostilla suoraan opiskelijalle.

Kuvat ja videot

Kuvien ja videoiden ottaminen ja käsitteleminen on ollut monelle sekä hauskaa että hyödyllistä. Kuvaustoimintoja on hyödynnetty opetusharjoittelujen seuraamisessa, vierailujen
ja ryhmätöiden dokumentoinnissa sekä ryhmäytymisen välineenä. Kuvista ja videoista on tehty erilaisia kuvakollaaseja, sarjakuvia ja videoklippejä.

Yksi hieno käytännön idea on ottaa ensimmäisen tapaamisen yhteydessä opiskelijoista iPadilla kuvat ja pyytää kutakin kirjoittamaan oman nimensä kuvan päälle. Kuvat voi tämän jälkeen laittaa Optimaan. Omalla käsialalla kirjoitettu oma nimi oman kuvan yhteydessä tekee siitä henkilökohtaisemman ja toimii myös ”jäänmurtajana” opintokokonaisuuden alussa.

Opettelu jatkuu

Kaiken kaikkiaan laite on koettu erinomaiseksi työvälineeksi, joka on jopa tehostanut omaa toimintaa. Se on opettanut tekemään  asioita uudella tavalla, ja eräs kouluttaja koki löytäneensä itsestään uudenlaisen luovuuden iPadin ja sen tarjoamien visuaalisten sovellusten avulla. Kokemuksia karttuu koko ajan ja syksyllä jatkamme uusien ideoiden parissa.

Jätä kommentti