ITK 2014 – Pedagogiikka palaa!

ITK 2014Tämän vuoden ITK-päivät kokosi taas liki 2000 opetusteknologiasta ja tvt:n opetuskäytöstä kiinnostunutta opetuksen asiantuntijaa Hämeenlinnan Aulangolle. JAMK oli tänäkin vuonna hyvin esillä tapahtumassa kolmen esityksen voimin:

Tänä vuonna ITKssa puhutti tuleva perusasteen OPS-uudistus, kansallinen koulutuspilvi ja pilviväylä,  e-oppikirjat monissa muodoissaan sekä oppimisen ilo.

TVT ei enää vapaaehtoista

Opetusministeri Krista Kiuru totesi konferenssin avauspuheenvuorossa, että digitaalinen palveluyhteiskunta on täällä eikä siitä voi hypätä pois. TVTn soveltaminen osana opetusta ja oppimista ei ole enää vapaaehtoista. Se on jokaisen opettajan tehtävä. Koulu ei saa olla kuin lentokone, jossa heti matkan alkaessa todetaan ”please switch off all your electronic device”. Jos lentoyhtiöt ovat hiljalleen siirtymässä pois tästä ajattelusta, sama suunta pitäisi olla myös oppilaitoksilla.

Kansallinen koulutuspilvi

Opetushallituksen kehittelemä kansallinen koulutuspilvi tulee kokoamaan oppimateriaalit, sovellukset ja palvelujen tuottajat yhteen. Pilvi tarjoaa kouluille paikan, jossa oppimateriaalit, tehtävät ja sopivat välineet on saatavilla joustavasti ja tietoturvallisesti. Suunnitelmat ovat vielä alkuvaiheessa mutta koulutuspilveä pilotoivat tulevaisuuskoulut pyörähtävät käyntiin syksyllä 2014.

Koukkuun.fi – työkaluja ohjaukseen

Koukkuun.fi-sivustolla on uudenlaisia ohjauksen työkaluja, joissa on yhdistetty tulevaisuudentutkimuksen ja ryhmäohjauksen menetelmiä pelillisyyteen. Seikkailu sumussa on rastirata, jossa pohditaan, mitä erilaisten taitojen hallitseminen voisi työelämän kannalta tarkoittaa. Pelin materiaalit voi tulostaa verkosta. Sivuilta löytyy myös ohjauksen käsikirja, jossa kuvaillaan tulevaisuusohjauksen lähtökohtia sekä muita kehitettyjä työkaluja. Jos ohjaus kiinnostaa, tutustu tähän!

Ilon kautta

Pinnan alla väreilevänä teemana ITK-päivillä tuntui olevan ilo. Ministeri Kiuru kertoi, että 20 % Suomen lukiolaisista innostuu kerran viikossa. Kouluviihtyvyys on laskussa ja oppimisesta puuttuu ilo. Tutkija Frank Martela totesi päätösluennossaan, että tulevaisuuden koulun keskeisin tavoite on kutsumuksen löytämisen tukeminen. Kun kutsumus löytyy, löytyy myös oppimisen ilo.

Iloa ja innostusta etsittiin myös useissa foorumiesityksissä. Innostava oppiminen moniaistisissa ympäristöissä -teemaseminaarissa aihetta lähestyttiin pelillisyyden, aktiivisuutta tukevien tilojen sekä tieto- ja viestintäteknisten ratkaisujen tukemina. Iloa peräänkuulutettiin myös opettajien tvt-henkilöstökoulutuksiin sekä uudenlaisiin oppikirjoihin.

Iloa ja innostusta ITK-päivät onnistuivat tuomaan ainakin minulle. Kuinka virkistävää onkaan pörrätä pari päivää rohkeiden, luovien ja asiastaan innostuneiden asiantuntijoiden parissa! Monta uutta tuttavuutta ja ajatusta rikkaampana on hyvä käydä tämän lukuvuoden loppurutistuksen kimppuun ja alkaa pikku hiljaa suunnitella myös tulevaa syksyä.

Jätä kommentti