Entäpä jos töihin palaamisen tuleekin hieman ahdistaa?

Kuvan lähde: https://pixabay.com/fi/photos/j%C3%A4rkytt%C3%A4%C3%A4-mad-huutava-nainen-3061661/

Iltapäivälehdet ja sosiaalinen media syytävät nyt juttuja lomaltapaluun ahdistuksesta ja työn aloittamisen vaikeudesta lomien jälkeen. Ainakin yksi terveydenhuollon kaupallinen toimija markkinoi maksullisia palvelujaan lomaltapaluuahdistuksen helpottamiseksi.

Työn aloittamisen kitkasta voimme löytää myös jotain hyvää: uuden oppimiseen ja oivaltamiseen liittyy usein kitkaa, vaikeuden tunne ja ajatuksia kykenemättömyydestä. Entäpä jos sallimmekin itsellemme, että lomalta töihin palaavalle saa tulla tunteita ja riittämättömyyden kokemuksia? Koska usein ne ovat luonnollisia ja kertovat siitä, että työstä on loman aikana irtauduttu ja keho-mieli on saanut lepoa. Kysymys voi ollakin siitä, siedämmekö ja sallimmeko itsellemme nämä tunteet ja kokemukset –sellaisena kuin ne ovat ja tuntuvat.

Lomalta töihin paluun kitkan ja ahdistuksen jäsentämiseen voit kokeilla seuraavaa harjoitusta:

Varaa itsellesi mielellään kynä ja paperia.

Kirjaa ylös ensin hyviä asioita työssäsi.

Sitten neutraaleja asioita työssäsi.

Lopuksi kirjaa negatiivisia asioita työssäsi.

Kun olet kirjannut edellä mainitut asiat, tarkastele mihin näistä liittyy voimakkaimmat tunteet. Sen jälkeen pohdi, mitä nämä tunteet kertovat ja merkitsevät sinulle. Ratkaisua ei tarvitse esittää tai keksiä tässä vaiheessa. Pohdi ainoastaan ovatko tunteet kuinka oleellisia sinulle tässä ja nyt.

Kirjaa edellä mainitut asiat ylös paperille, tee pohdintatehtävä ja lopuksi lupaa itsellesi, että palaat niihin seitsemän päivän päästä. Seitsemän päivän kuluttua palaa kirjaamiisi asioihin paperilla. Tämän jälkeen muistele, kuinka oleellisia kokemasi tunteet ovat nyt seitsemän päivän päästä, tässä ja nyt. Tämän jälkeen pohdi, mitä voit oppia tästä pohdinnastasi, tunteistasi tai kokemastasi.

Tämä päiväkirjanomainen harjoitus voi auttaa suhtautumisessa työhön ja sen herättämiin tunteisiin ja ajatuksiin. Harjoitus voi myös auttaa tunteiden jäsentämisessä sekä antaa uusia näkökulmia omiin tunteisiin ja kokemuksiin. Tärkeintä on, että hyväksyt kaikki tunteesi -niin positiiviset, negatiiviset kuin neutraalitkin- sellaisena kuin ne ovat; osana sinua ja omaa ainutlaatuisuuttasi! Tällä harjoituksella voi opetella ymmärtämään tunteita, asettamaan tunteita ja kokemuksia omaan kokemusmaailmaan ja keho-mieleen. Harjoituksella ei ole tiettyä lopputulemaa. Varaa kuitenkin itsellesi hieman aikaa tämän harjoituksen tekemiseen – tällöin annat itsellesi mahdollisuuden ja vapauden kokea, tarkastella ja jäsentää omia tunteitasi ja kokemuksiasi kun olet palaamassa tai palannut työhön tauon jälkeen.

Lomaltapaluun terveisin,

Jari Karttunen

Lehtori, JAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimitko ammatillisen koulutuksen erityisen tuen tehtävissä? Haluatko selkeyttää työnäkyäsi, tarvitsetko uusia menetelmiä ja vertaistukea? Kuinka välttää myötätuntouupumus? Tarmoa, työnäkyä ja tulevaisuusvisioita -hankkeen koulutuksissa uudistat ja avarrat innovatiivisia lähestymistapoja ja menetelmiä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaamisessa ja kohtaamisessa. Lisäksi pääset rakentamaan omaa työrooliasi tulevaisuusorientoituneesti. Koulutusten aikana rakennetaan verkostoja sekä hyödynnetään kokemuksellista oppimista. Katso lisää tästä.

 

2 kommenttia

  1. Hyvä kirjoitus, Jari! Lomalta juuri palanneena ensimmäisen työviikon jälkeen suurin piirtein tyhjältä pöydältä aloittaessa huomaa juuri ne asiat työssä, mitkä ovat hyvin ja mitkä eivät. Kannattaa kirjata ne ylös, ennen kuin ne hukkuvat päivittäisiin rutiineihin. Työpaikallani on myös käytössä ns. 1 + 1 -keskustelu, missä esimiehen kanssa keskustellaan vapaamuotoisesti kuulumisista sivuten myös viimeisimmän kehityskeskustelun tavoitteita. Aionkin nyt heti ottaa tavakseni kirjoittaa parilla lauseella ylös, mikä on hyvin ja missä mättää. Kiitos muistutuksesta, Jari ja mukavaa töihinpaluuta sinullekin!

    • Kiitos palautteesta Pirkko! Ja erittäin hyvä huomio, että kannattaa kirjata ylös ennen kuin havainnot hukkuvat päivittäisiin rutiineihin. Kirjaamalla ylös mahdollistu se, että voi palata hetkeksi asioihin, tunteisiin ja ajatuksiin ja tällöin ne asettuvat suurempaan perspektiiviin arjen ja vapaan vaihdellessa. Oikein hyvää töihinpaluuta sinullekin Pirkko!

Jätä kommentti