Tietoinen hengitys hermoston rauhoittajana

Opettelemalla tietoista hengitystä voimme rauhoittaa itseämme ja palautua paremmin henkisesti rasittavista tai stressaavista tilanteista. Sympaattinen hermostomme on keskeisessä roolissa reagoidessaan henkisesti kuormittavissa, ja joskus yllättävissäkin, tilanteissa. Hermostossamme aktivoituu tarvittaessa taistele tai pakene yllättävän nopeasti, kyseessä on kemiallinen reaktio, josta voit lukea lisää tästä. Tietoinen hengittäminen on keino rauhoittaa keho-mieltä, joiden rauhoittamisessa parasympaattinen hermosto on avainasemassa….

Jatka lukemista

Positiivisen asenteen vaatimus on monesti pärjäämistä rakenteissa

Helsingin Sanomain Lukijan mielipide 12.8.2019 huolestui koulua koskevasta jatkuvasta huolipuheesta sekä toivoi, että opettajien kannattaisi puhua omasta työstään arvostavammin. Samassa lehdessä edellisellä viikolla nostettiin esiin opettajien uupumus, inkluusion ongelmat, koulujen eriytyminen, ammatillisen koulutuksen leikkaukset, opiskelijoiden kokema kuormitus ja koulumatkojen vaarallisuus. Positiivista asennetta on turha vaatia jos todelliset epäkohdat eivät tästä korjaannu. Usein positiivista ja tsemppaavaa…

Jatka lukemista

Harjoita havaintoasi ja aistitaitoasi

Vierailin viime perjantaina Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian Lakelankadun yksikössä, jossa koulutetaan muun muassa kondiittoreja, kokkeja ja baarimestareita. Vierailuni sisälsi paitsi sovitun asialistan sisällöt, myös oman henkilökohtaisen tavoitteeni: havainnon ja aistitaidon harjoittelu uudessa ympäristössä. Jaan tämän harjoituksen alla. Sitä tekemällä ja harjoittelemalla on mahdollista katsoa omaa työtä hieman laatikon ulkopuolelta (engl. out of the box) eli…

Jatka lukemista