Etäolohuoneesta tukea työhön

Erityisopettajan etäolohuoneessa 27.3.2020 pohdittiin muun muassa muutosta.

Tuokiokuva perjantailta 27.3.2020: Erityisopettajan ensimmäinen etäolohuone on päättynyt. Sanomme kiitoksia ja heiheitä moneen otteeseen. Itse epäröin pariin otteeseen lähteäkö vai ei… Lopulta poistun etäolohuoneesta ja minut valtaa suuri helpotus ja ilo. Sekä tyytyväisyys siitä, että erityisopettajat ovat avoimesti ja empaattisesti samaistuen jakaneet etäopetukseen siirtymisen ja erityisen tuen järjestämisen tuskaa ja ennen kaikkea ratkaisuehdotuksia.

 

Ajatuksiani nyt: Erityisopettajan etäolohuone on yksi jäsentämisen paikka pohtia kuinka etäopetus ja –ohjaus vastaa erityisen tuen kysymyksiin. Etäolohuone mahdollistaa keskustelun ja hyvien ratkaisujen ja käytänteiden jakamisen sekä tilan huojentaa mieltä etäopetuksen arjen keskellä. Erityisesti jäi mieleen etäolohuoneen fasilitaattori Leena Selkivuoren tekemät keskustelunaloitukset: ”Mikä puhututtaa juuri nyt” ja ”Mitä tapahtuu tässä ja nyt kun puhumme etäopetuksesta”. Nämä ovatkin suuria kysymyksiä eikä tyhjentäviä vastauksia olekaan. Erityisopettajat kantavat huolta oppimisen tuesta ja erityisesti siitä, että opiskelijalla olisi luotettu opettaja-aikuinen, joka pitää yhteyttä yllä ja joka tukee näissä poikkeuksellisissakin olosuhteissa. Saimme myös kuulla onnistumisista, myönteistä yllätyksistä ja ilon aiheista.

 

Etäolohuone on erityisopettajien vertaistukea, vinkkien ja hyvien käytänteiden jakamista, mutta myös pysähtymistä etäopetuksen arjen keskellä. Mieleeni jäi fasilitaattoreiden jakama Mishra & Koehlerin (2006) digioppimisen ulottuvuudet, johon on hyvä palata. Tämä poikkeuksellinen ajanjakso tuottaa myös käytäntöön perustuvia kirjoituksia, joista suosittelen Koodinpurkajan (2020) Verkkovuorovaikutuspedagogin yöunet –kirjoitusta jäsentämään etätyön ja etäopetuksen vuorovaikutusta ja haasteita.

 

Seuraava Erityisopettajan etäolohuone järjestetään keskiviikkona 1.4. kello 15-16.30. Ilmoittaudu mukaan! Etäolohuoneet ovat osa Tarmoa, työnäkyä ja tulevaisuusvisioita –hanketta, jonka koulutuksissa uudistat ja avarrat innovatiivisia lähestymistapoja ja menetelmiä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaamisessa ja kohtaamisessa.

 

Jari Karttunen

 

Lue lisää:

 

Koodinpurkaja 2020. Verkkovuorovaikutuspedagogin yöunet. https://koodinpurkaja.com/2020/03/23/verkkovuorovaikutuspedagogin-younet/?fbclid=IwAR3Cu6lMv89k8ua_1VXOkNqoZNhaSD9gnqqoCcqhgz5EmKEDxG0DaRO4myo

 

Mishra, P., & Koehler, M. J. 2006. Digioppimisen ulottuvuudet​.

https://educationaltechnology.net/technological-pedagogical-content-knowledge-tpack-framework/