Opettajan työkalupakin laajentaminen

On yleinen ilmiö, että toimintaympäristössä tapahtuu muutoksia. Opettajuudessa on tapahtunut muutosta  ja opettajan toimintaympäristössä  myös on tapahtunut koko ajan suuria muutoksia.

Perinteisessä opetusmallissa opettaja toimii tiedon tuottajana ja opiskelija on tiedon vastaanottaja. Toimintaympäristö ja nykyopiskelijan ja tulevaisuuden opiskelijan ajattelumaailma on muuttunut ja muuttuu koko ajan. Tietoa on saatava nopeasti ja helposti. Tämä tarkoittaa opettajan näkökulmasta, että tietoa ja osaamista luodaan yhdessä ja tietoa myös hyödynnetään, mitä joku muu on jo tehnyt.

Opettajan on ymmärrettävä millaisessa muutoksessa työelämä on. Opettajan tarvitsee kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja omaa oppimistaan, jotta pystyy omaksumaan nopeasti muuttuvan toimintaympäristön.

Opettajana mietin miten rakennan oman muutosmatkani kohti valmentavaa opettajuutta. Enää ei voi kaataa tietoa vaan oppiminen kulkee oivalluksen kautta. Oppiminen on oivaltamista, mutta valmentavassa otteessa opiskelija oivaltaa syvällisemmin oppimansa. Oppiminen tulee konkreettisemmaksi ja merkityksellisemmäksi. Valmentava ote opettajuuteen tuo lisää työkaluja opettajan työkalupakkiin.  Valmentava ote tarkoittaa, että opettaja osaa laajasti käyttää omaa osaamistaan oppimisen viemisessä eteenpäin.

Erica Svärd