Digitaalinen markkinointiviestintä pk-yrityksissä
Vanhat markkinointimediat menettävät koko ajan merkitystään ja siirtyvät yhä enenevässä määrin sähköisiin viestimiin nuoren y-sukupolven noustessa yhä suuremmaksi kuluttajasektoriksi. Toimintaympäristö muuttuu jatkossa yhä kiihtyvämmällä tahdilla ja siihen vastaaminen vaatii yrityksiltä nopeaa reagointia. Ilman markkinoinnin ja myynnin digitalisoitumista tätä on vaikeampi toteuttaa.
Projektin taustalla on Tekes-rahoitteinen hanke ”DIMAR – Digitaalinen markkinointiviestintä teollisuusyrityksissä”. Tutkimushanketta valmisteltaessa kiinnitettiin huomiota tulosten konkreettiseen hyödyntämiseen laajemmalle yritysjoukolle. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan tutkimustiedon siirtoon keskittyvä koulutuspainotteinen hanke, jossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston vahvuuksia hyödynnetään tehokkaalla tavalla. Tutkimus- ja koulutusprojektista muodostuva kokonaisuus on toisiaan vahvasti tukeva ja palvelee optimaalisesti tarvetta viedä tutkimustieto yrityselämän hyödynnettäväksi.
Projektin tarkoituksena on tehostaa yritysten digitaalista markkinointiviestintää ja sen ensisijaisena kohderyhmänä ovat keskisuomalaiset pk-yritykset. Projekti jakaantuu kahteen osaan: yrityskohtaisiin toimenpiteisiin ja laajemmalle yritysjoukolle suunnattujen koulutustilaisuuksien järjestämiseen. Tuloksena syntyvät yrityksille kohdennettu digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli sekä yrityskohtaiset digitaalisen markkinoinnin strategiat ja koulutussuunnitelmat. Kokonaisuus rakentuu asiantuntijatiimin työskentelyn sekä yrityksille toteutettavien toimenpiteiden yhteisvaikutuksesta.
Yrityskentän tarpeet kartoitettiin tutkimusprojektissa toteutetulla kyselytutkimuksella, jossa koottiin 147 yrityksen koulutustarpeita liittyen digitaaliseen markkinointiviestintään. Tutkimusalueista ja yritysten tarpeista johdetut teemat ovat digitaalisen markkinointiviestinnän:
-
käyttö, nykytila ja mitattavuus
-
suhde muihin markkinointitoimenpiteisiin
-
yritysten brändityö
-
rooli asiakkaan ja myyjän välisessä vuorovaikutuksessa
-
ratkaisut tuotekehityksen ja -lanseerauksen tueksi
Digitaalisen markkinoinnin tehostumisen kautta yritykset kykenevät säästämään kustannuksiaan, lisäämään myyntiään ja suuntaamaan tehokkaammin markkinointiviestinnän resurssejaan. Lisäksi yritykset osaavat tehdä parempia liikkeenjohdollisia päätöksiä ja kehittämään kansallista ja kansainvälistä kilpailukykyään globaaleilla markkinoilla. Yritykset pääsevät projektin kautta käsiksi viimeisimpään digitaalisen markkinoinnin tutkittuun tietoon ja osaamiseen. Mikäli projektin aikana syntyy tai havaitaan luontevasti Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston tarjontaan soveltuvia palvelutarpeita, molemmat korkeakoulut voivat jatkokehittää ja tuotteistaa ko. palveluita osaksi omaa palvelutarjontaansa projektin päätyttyä.