Kilpapelaajana kehittyminen

E-urheilun eli kilpapelaamisen suosio on globaalisti kasvussa. Myös Suomessa kilpapelaamiseen linkittyviä toimintoja esimerkiksi valmennusleirejä sekä pelisalitoimintaa käynnistellään monissa kaupungeissa ja kunnissa. Oletettavasti monet nuoret haaveilevat e-urheilijan urasta, mutta missä vaiheessa hupipelaamisesta ja harrastamisesta tulee kilpa- tai ammattipelaamista? Miten pelaamisessa voi kehittyä? Tässä blogikirjoituksessa taukoa pitävä kilpapelaaja Teemu ”hUed” Huttunen antaa muutamia omakohtaisia vinkkejä kilpapelaamiseen liittyen….

Jatka lukemista

Digitalisaation kolmas aalto – automaatio – korostui ITB-matkamessuilla

Matkailu on yksi maailman suurimpia ja dynaamisimpia toimialoja, jonka kasvua on erityisesti viime vuosina kiihdyttänyt digitalisaatio. Suomessa matkailun osuuden bruttokansantuotteesta arvioidaan kasvavan edelleen lähitulevaisuudessa. WTTC:n laskelmien mukaan matkailun osuus BKT:stä kasvaa noin 18,8 miljardista eurosta vuonna 2017 (8,3 %) noin 24,3 miljardiin euroon vuoteen 2028 mennessä (9,3 %). Digitalisaatio oli odotetusti yksi vuoden kärkiteemoista Euroopan…

Jatka lukemista

Villistä luonnosta elintarvikkeita vientiin

  Minkälaisena vienti näyttäytyy pienelle suomalaiselle elintarvikeyritykselle? Liikkuminen rajojen yli on nopeaa, tietoa ja apua on tarjolla. Yksinkertaista – vai onko? Vienti on nyt päivän sana, minkä lisäksi myös ruokamatkailussa on kova noste.  Suomalaiset elintarvikealan yritykset ovat pääasiassa mikro- ja pienyrityksiä. Suomalaisista yrityksistä 93,2 % on alle 10 henkeä työllistäviä mikroyrityksiä (Suomen yrittäjät, 2019). Maaseutupolitiikan…

Jatka lukemista

Vinkkejä matkailupalvelujen kehittäjille Berliinin ITB messuilta – Miten luoda tunne-elämyksiä tapahtumiin, osallistaa sekä tarinallistaa palveluja?

”Tapahtumat matkailupalveluina” oli yksi inspiroiva teema Culture Tourism for City Breakers –hankkeen Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumeissa kevään 2019 aikana. Vieraillessani hankkeen edustajana Euroopan suurimmassa matkailualan tapahtumassa, ITB matkamessuilla Berliinissä, pyrin etsimään ammattilaisvinkkejä tapahtumien ja matkailupalveluiden suunnittelijoille. Vaikka luentojen pääteemoiksi oli valittu tänä vuonna kestävyys ja teknologia, kiinnostavia näkökulmia löytyi myös näiden aiheiden ulkopuolelta mm. matkailupalveluiden luomisen tueksi….

Jatka lukemista

E-urheilulla bisnestä pelaajien hyvinvointia unohtamatta

E-urheilu eli elektroninen urheilu on globaali ja räjähdysmäisesti kasvava ilmiö. Se on myös urheilulaji, joka on kasvattanut suosiotaan myös Suomessa parin viime vuoden aikana. Kyseessä ei ole uusi ilmiö, koska Suomessa on pitkät perinteet jo 90-luvun alkupuolelta e-urheiluun rinnastettavassa tapahtumatuotannossa eli ns. lanitapahtumissa. Nykyiset e-urheilutapahtumat ja bisnes ovat paljon suurempia kuin ennen, ne myös näkyvät…

Jatka lukemista

Best Seller Competition -tapahtumassa 11.4. Turussa mitattiin myyntitaitoja

Best Seller Competition juhli tänä vuonna 10 juhlavuotta. Kilpailun konsepti on lähtöisin Yhdysvalloista, Atlantasta. Turun ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia järjestävät kilpailun vuorovuosin Turussa ja Helsingissä. Tänä vuonna Turussa, Kupittaan kampuksella järjestetyssä kilpailussa, 24 opiskelijaa viidestä ammattikorkeakoulusta ympäri Suomen pääsivät näyttämään ratkaisumyynnin taitojaan BtoB -myyntitilanteessa. JAMKia kilpailussa edustivat myyntikärjen toisen vuoden tradenomiopiskelijat Johanna Airo, Eeva-Riikka Oja ja…

Jatka lukemista

Parsa vai peruna?

Keski-Euroopassa on kohta suuri juhla-aika, kun parsakausi alkaa. Ravintolat ja kaupat tarjoavat näyttävästi parsaa kaikissa muodoissa ja kansa hullaantuu. Miksemme mekin? Parsa on suomalaisten kartanoiden vanha pihakasvi, se tuli tutuksi suomalaisille jo 1700-luvulla. Parsa siirtyi mummolan pöydälle huonekasviksi, Unelma (Asparagus setaceus) on sukua ruokaparsalle (Asparagus officinalis). Emme ole kuitenkaan ehdottamassa parsan ympärille lisää pöhinää, vaan…

Jatka lukemista

Monikulttuurista gastronomiaa Brexitin varjossa

Jamkin restonomiopiskelijoita kouluttava Kimmo Aho kävi Lontoossa ja kertasi matkallaan Britannian ruoka- ja juomakulttuurin kehittymistä. Mitä vaikutuksia Brexitillä voisi olla matkailu- ja ravintola-alaan sekä gastronomiaan? Iso-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta on viime aikoina kipuillut Brexitin kanssa tavalla, jota meidän ulkopuolisten on vaikea ymmärtää. Mahdollinen Brexit vaikuttaa tulevaisuudessa moniin asioihin, joiden kaikkien vaikutusta ei vielä osata…

Jatka lukemista

Yhteiskehittämistä, kokeiluja ja hyppysellinen innovaatioita

Ilma tiivistyy luokkahuoneessa, jossa opiskelijat käsittelevät keräämäänsä haastattelutietoa ryhmäpöytiensä ääressä. Tänään keskiviikkona, Jamkin innovaatioviikon kolmantena päivänä, luokallinen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita tuottaa satoja ideoita markkinointitapahtuman toteutuksesta. Miten tähän aiheeseen on päädytty ja voiko tämä kirjava post it-lappujen meri todella jalostua viikon päätteeksi järjellisiksi konsepteiksi? Joukko jyväskyläläisiä keskustan kivijalkaliikkeitä lähti viime vuonna mukaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun vetämään Pysytään…

Jatka lukemista