Lähiruoan ekologiset vaikutukset

JAMK selvittämässä lähiruoan ekologisia vaikutuksia

Vuoden 2013 aikana selvitetään lähiruoan ekologisia vaikutuksia neljässä maakunnassa: Keski-Suomessa toteuttajana toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Usein lähiruokayritysten ekologisuudesta viestitään ”mutu-tuntumalla”. Nyt yrityksille luodaan mittaristoa, jolla koko tuotantoketjun ekologisuutta voidaan arvioida faktoihin perustuen. Tieto hyödyttää tiedostavia kuluttajia sekä lähiruoan tuottajia.

Keski-Suomessa selvitys tehdään kolmelle lähiruokayritykselle ja koko sille tuotantoketjulle, jossa tämä yritys on mukana. Mukana olevat yritykset pääsevät ensimmäisten joukossa koko Suomessa todentamaan oman toimintansa ekologisuutta.

”Yritykset varmasti löytävät prosessin aikana toiminnastaan kehittämiskohteita, mutta samalla saavat esiin myös omat vahvuutensa ekologisuuden näkökulmasta. Asiakasviestinnässä ekologisuudesta paljolti kerrotaan mutu-tuntumaan pohjautuen. Hankkeen aikana tuotamme mittareita, joiden avulla asiakasviestintä pohjautuu todellisiin faktoihin”, kertoo asiantuntija Sari Mäkinen-Hankamäki Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Kohderyhmänä selvityksessä ovat lähiruokayritykset, joiden tuotantoketju voidaan jäljittää. Koska kyse on tuotteiden ekologisista vaikutuksista, tulee mukana olla koko ruokaketju elinkaarilaskennan mukaisesti. MTT kokoaa ekologisten vaikutusten arviointikehikon ja Turun yliopisto toteuttaa selvitystä Varsinais-Suomessa, Jyväskylän ammattikorkeakoulu Keski-Suomessa ja Hämeen ammattikorkeakoulu Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Selvitys toteuttaa Lähiruokaohjelmaa ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö elintarvikeketjun kehittämisvaroista.

Selvityksen kautta voidaan löytää myös argumentteja, joilla pystytään vastaamaan julkisia hankintoja koskevaan EU- lainsäädäntömuutokseen, jossa hankintakriteeriksi hinnan lisäksi noussee tuotteen elinkaari.

Lisätietoja:
Sari Mäkinen-Hankamäki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
040 551 4503, etunimi.sukunimi@jamk.fi

Logot jamk mtt turun yliopisto hamk