Liikettä virtuaalimaailmasta

Äänekosken hyvinvointivalmennusryhmän seurantapaamiseen saatiin pojista koostuvalle ryhmälle erittäinkin kiinnostavaa ohjelmaa. Lyötiin POKEn ja JAMKin ”virtuaalikoneet” samaan paikkaan pystyyn ja näin luotiin neljä toimintapistettä, joissa päästiin tutustumaan VR –lasien avulla virtuaalipelien ja simulaatioiden maailmaan. Samalla toki oli valmentajien ajatuksena tuottaa haasteita aivoille ja keholle liikettä.
Kolmella pisteellä pelattiin pelejä, haastettiin tasapainoa ja tutustuttiin maailman nähtävyyksiin virtuaalisesti. Monelle tasapainoilu lankun päällä oli ensimmäinen tilaisuus kokeilla VR-laseja ja laitteiden luomaa näkymää sekä aistimusta. Kaikki opiskelijat totesivatkin, miten todelliselta tuntui nimenomaan aistia tasapainoilu korkealla pilvenpiirtäjien kattotasanteiden korkeudella. Aistimus korkeasta paikasta ja liikkuminen tasapainoillen ihan oikealla lankulla (aistituntemus myös jalkojen kautta) muuttui oikeaksi fyysiseksi kokemukseksi, joka laittoi jalat tärisemään, tasapainon koetukselle ja kainalot hikoilemaan.

Toisessa paikassa testattiin POKE:n omaa raskaankaluston ajosimulaattoria, jolla voi harjoitella tukkien kuormaamista rekan peräkärryyn, ajamista erilaisissa olosuhteissa ja ympäristöissä. Kaupunkiliikenteessä pääsee harjoittelemaan mm. liikenneympyröistä selviämistä ja kapeissa T- risteyksissä ajamista. Liikennesääntöjenkin opettelu on oleellista näille autokouluikäisille nuorille. Hauskin efekti oli kuitenkin peruuttaminen VR lasien kanssa, kun pystyi jopa kurkistamaan auton hytin ikkunasta taaksepäin mihin suuntaan se kärry oikeasti on menossa, jee.

Liikettä pojille saatiin aikaiseksi erilaisilla liikuntapeleillä, kuten pelaamalla pöytätennistä kahdessa vierekkäisessä luokassa tai väistelemällä heittotähtiä ja taistelemalla väistöin ja iskuin ”agenttipelissä” vastaan tulevia hahmoja vastaan.
Kun laitteet, pelit ja virtuaaliympäristöt kehittyvät, tulevat nämä varmasti auttamaan meitä monessa esim. taitojen oppimisessa ja hyvinvoinnin parantamisessa. Voimme myös hyödyntää virtuaalisuutta fyysisen liikkumisenkin edistämisessä hauskalla ja monelle nuorelle mielekkäällä tavalla.

Teksti: Jyrki Saarela Valokuvat: Jyrki Saarela