Jouluiset hankekuulumiset!
Pelaten osalliseks –hankkeen työntekijät ovat ahkeroineet monella saralla kuin joulutontut ikään. Pelejä, sovelluksia ja hyvinvointiohjelmia on testattu erilaisilla laitteilla. Osa testatuista on liitetty pelikatalogiin, osa on vielä tuumailun alla. Sisällön lisäksi myös pelikatalogin käytettävyys on ollut pähkäilyssä – kuinka saisimme siitä kaikille käyttäjille mutkattoman käyttää ja tarvittava informaatio olisi jokaisesta pelistä saatavilla.
Sekä pelikatalogin sisältö että sen käytettävyys ovat olleet mielessä myös kevään studiosessioita suunniteltaessa. Studiosessioissa ryhmä erilaisista tulokulmista käsin pääsee testaamaan pelikatalogiin kerättyjä pelejä. Ryhmältä saatu palaute on pelikatalogin jatkokehityksen kannalta tärkeää, sillä vasta kunnon käytössä pelikatalogin toimivuus tulee näkyviin ja tarvittavat muutokset voidaan tehdä.
Millaisia tuotteita pelikatalogi sitten pitää sisällään? Sisältö vaihtelee mobiililaitteille suunnatuista hyvinvointisovelluksista tieteellisemmän tutkimuspohjan omaaviin hyvinvointiohjelmiin ja uutta teknologiaa hyödyntäviin pelillisempiin peleihin. Eräs mielenkiintoisimmista peleistä lienee Nevermind, jossa pelaajalta tallennetaan erillisen laitteen avulla hänen kehonsa reagointia pelin tapahtumiin. Peli puolestaan reagoi saatuun biofeedbackiin, jos pelaajan stressitaso nousee liian korkeaksi. Pelaajan pitää pyrkiä hillitsemään omaa ahdistuneisuuttaan ja madaltaa stressitasoa.
Pelaten osalliseks –hankkeen työntekijät ahkeroivat vielä tovin, mutta jäävät sitten hyvin ansaitulle joululomalle. Toivotammekin kaikille rauhaisaa joulun aikaa ja myötätuulta vuodelle 2016!