Kaikki pelaa
Vai pelaavatko? Kyllä! Ainakin ikäihmisten mielenkiinto pelejä kohtaan on kasvanut ja kasvaa jatkuvasti. Tämä tuli esille Kaikki pelaa -seminaarissa (8.11.2016) Kuntatalolla Helsingissä, jossa oli runsaasti digitaalisista peleistä kiinnostuneita väkeä, ikääntyneiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia sekä pelintekijöitä.
Ikäihmisten pelaamista peleistä esille nousivat muun muassa Civilization ja Forge of Empires, jotka ovat strategiapelejä, “Karkkipeli” eli Candy Crash Saga ja luonnollisesti kaikenikäisiä liikuttava Pokemon Go – lisätyn todellisuuden mobiilipeli. Näitä pelaavat ikääntyneet pitivät pelaamisen vaikutuksia vain positiivisina. Säännöllinen pelaaminen vahvisti muun muassa muistia, oppimista, käden koordinaatiota ja sosiaalisia suhteita.
Seminaarissa esiteltiin aivoterveyttä edistävää Impulssi –sivuston sovelluksia, jotka ovat kaikkien saatavilla Miina Sillanpää –säätiön webbisivulla. Pelaten osalliseks –hanke suosittelee sivustoa! Erityisesti Jätkänshakki, jossa pelataan konetta vastaan sekä Elämysruletti, joka arpoo juuri sinulle tähän hetkeen sopivan harjoitteen, koukuttivat positiivisesti.
Musiikki kiehtoo kaikenikäisiä pelaajia. Seminaarissa oli esillä Mubik – musiikillinen arvauspeli älypuhelimille ja tableteille. Mubikissa pelaaja esittää ennalta tuntemattomia kappaleita liu’uttamalla sormeaan näytöllä. Ideana on oivaltaa, mistä kappaleesta on kysymys. Samalla voi oppia taustatietoa laulajasta, säveltäjästä jne. Peli on mukana tutkimuksessa, jossa aivohalvauksen saaneiden henkilöiden kuntoutumista tutkitaan. Testauksemme perusteella pelillä on varmasti kuntoutukseen annettavaa, mutta se vaikutti myös hauskalta tavalta viettää aikaa.
Virtuaalitodellisuus (VR, virtual reality) oli myös esillä seminaarissa. Virtuaalitodellisuudessa on mahdollista päästä kokemaan asioita, jotka eivät ole olleet kaikille mahdollisia. Matkata esimerkiksi Afrikan savannille tai seurata jalkapalloa Barcelonassa tai perehtyä antiikin Kreikan arkkitehtuuriin virtuaalilasit päässä. Seminaarissa oli testattavana virtuaalilasit, joiden avulla matkattiin esihistorialliseen aikaan. Tietoiskuissa puolestaan saatiin käytännön neuvoja siihen, miten järjestetään virtuaalitodellisuus pelitapahtuma palvelutalossa ja miten jättitabletteja voidaan hyödyntää palvelukeskuksissa.
Edellä kuvattuja sovelluksia on jo liitetty osaksi Pelaten osalliseks –hankeen Pelikatalogia. Samoin osaa näistä tullaan kokeilemaan kevään 2017 Studiosessioissa.