Sähköinen portfolio kätilöopiskelijan urasuunnittelun tukena

Ikola-Mäki Jenni, lehtori, JAMK Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Mantsinen Christina, lehtori, JAMK Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Tiainen Elina, lehtori, tutkintovastaava, JAMK Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Uraohjaus ja portfoliotyöskentely

Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) uraohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijan sujuvaa siirtymistä koulutuksesta työelämään. Uraohjauksella tuetaan opiskelijan urasuunnittelutaitojen kehittymistä, jotta opiskelija voi tehdä tarkoituksenmukaisia koulutus- ja ammattiuran valintoja läpi koko työuransa. Pohdintaa kätilön moninaisista urapoluista käydään opiskelijan kanssa koko opintojen ajan. Ammattikorkeakoulusta ei valmistuta vain yhtä työpaikkaa tai samanlaisena pysyvää työuraa varten, vaan jatkuvasti muuttuvaan työelämään. Muuttuva yhteiskuntamme ja palvelurakenteemme haastaa myös kätilön ammattiosaamista tulevaisuudessa, johon pystytään laadukkaalla uraohjauksella vastaamaan.

JAMK:n kätilöopiskelijat työstävät osana urasuunnittelua sähköisen portfolion, jossa he kuvaavat ja sanoittavat omaa osaamistaan. Oman osaamisen ja tarvittavien kehittymisalueiden tunnistamista opiskelija harjoittaa koko opiskeluprosessin ajan. Porfoliossa he arvioivat ammatillista kehittymistään opiskelun eri vaiheissa ja pohtivat osaamistaan työnhaun ja työllistymisen näkökulmasta. Usein opintojen edetessä opiskelijoiden käsitykset kätilön uramahdollisuuksista laajenevat ja opiskelijat löytävät itseään kiinnostavia osa-alueita, joihin liittyvää osaamistaan he erityisesti haluavat vahvistaa ja tuoda esille.

Sähköisen portfolion työstämisen alusta

JAMK:n kätilöopiskelijat käyttävät portfolioalustana Discendum Oy:n kehittämää ja ylläpitämää kotimaista Kyvyt.fi ePortfolio-palvelua. Palvelusta löytyy erilaisia työkaluja, joiden avulla opiskelijat rakentavat omia yksilöllisiä portfolioitaan erilaisten tuotosten avulla. Erilaisia tuotoksia yhdistämällä opiskelijat voivat koota eri käyttötarkoituksiin sopivia portfolioita. He voivat kontrolloida, millaisia tietoja ja aineistoja muut pääsevät näkemään, jakamalla katseluoikeuksia ja hallinnoimalla julkisuutta. JAMK:n opiskelijat saavat maksutta palveluun käyttöoikeudet ja henkilökohtaiset tunnukset. He omistavat ja hallinnoivat kaikkea palveluun luomaansa sisältöä ja he voivatkin luoda, jakaa ja poistaa sisältöä haluamallaan tavalla. Palvelun käyttöoikeus jatkuu maksuttomana myös opiskelijan valmistumisen jälkeen, joten portfolion työstäminen ja hyödyntäminen on mahdollista koko työuran ajan. Kätilöopiskelijan on mahdollista työstää portfoliota myös muilla sähköisillä alustoilla niin halutessaan.

Kätilöopiskelijoiden portfoliotyöskentely ja sen ohjaaminen JAMK:ssa

Kätilöopiskelijat aloittavat portfolion työstämisen ensimmäisen lukuvuoden aikana ja jatkavat sitä koko koulutuksen ajan. Koska portfolio laaditaan sähköiselle alustalle, sen täydentäminen on mahdollista valmistumisen jälkeen työelämässä ja työuran eri vaiheissa urasuunnittelun ja ammatillisen kasvun tukena.

Opiskelijat kuvaavat portfoliossa omia kiinnostuksen kohteitaan, omaa osaamistaan ja ammatillista kasvuaan. Näitä osa-alueita opiskelijat kuvaavat erilaisten oppimistehtävien, harjoittelu- ja työkokemusten sekä harjoittelujen arviointien kautta. Monet opiskelijat tuovat portfoliossaan esille myös omaa harrastus- ja/tai järjestötoimintaansa ja sen kautta hankittua osaamista. Jos opiskelija on ollut vaihdossa ulkomailla niin portfolio on mahdollistanut vaihdossa hankitun osaamisen esille tuomisen. Opintojen loppuvaiheessa painottuu opiskelijan osaamisen peilaaminen valmistuvan kätilön ammatillisen osaamisen kuvaukseen. Harjoitteluiden arvioinnit, opinnäytetyö, ammatillisen kasvun tehtävät ja työkokemus ovat niitä asioita mitä opiskelijat yleensä tässä vaiheessa portfolioonsa työstävät.

Oman ammatillisen kasvun pohtiminen on tärkeää mutta yllättävän vaikeaa, se vaatii aikaa ja pysähtymistä. Portfoliotyöskentelyssä ohjaus onkin merkittävässä asemassa. Usein opiskelijat kaipaavat ohjeistusta siihen, miten saada omaa hoito- ja kätilötyön osaamistaan näkyväksi. Ohjaus toteutuu esimerkiksi eri opintojaksojen aikana sekä harjoittelujen tavoite- ja arviointikeskusteluissa yhteistyössä työelämän edustajien kanssa. Henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen aikana portfolio käydään yhdessä läpi, jolloin ohjaaja voi antaa kehittävää palautetta ja kannustaa opiskelijaa jatkotyöskentelyssä. Kätilöopintojen viimeisessä loppukeskustelussa opiskelija esittelee näyteportfolionsa ja tuo esille sen kautta millainen kätilö hänestä kasvoi ja millaisessa kätilön työssä hän haluaa työskennellä. Viimeinen keskustelu voidaan toteuttaa ns. työpaikkahaastatteluna kätilön työhön siirryttäessä.

Työnantajan ajatuksia portfolion hyödyntämisestä

Naistentaudit ja synnytykset, osastonhoitaja Tanja Puranen-Altamirano:

”Vastavalmistuneella kätilöllä on harvoin varsinaista kätilötyön työkokemusta heti valmistumisen jälkeen. Portfolion hyödyntäminen hakiessa ensimmäisiä kätilötyön paikkoja, on mainio keino kertoa omasta osaamisestaan, siitä millainen kätilö olet nyt ja millainen haluaisit tulevaisuudessa olla. Työnantajalle nämä voivat olla valintaa helpottavia asioita rekrytointitilanteessa. Vaikka valmistunut kätilö ei olisikaan opiskeluajaltaan työnantajalle tuttu, toisin kuin JAMKista valmistuneet kätilöopiskelijat pitkine harjoittelujaksoineen ovat, on hienoa kun on käyttöön kehitelty sähköinen alusta oman osaamisen kertomiselle ja itsensä tutummaksi tekemisellä. Sähköisen portfolion täyttäminen ja omannäköisekseen muokkaaminen kertoo myös halusta panostaa työn hakemiseen. Haastatteluunkin on mukavampi kätilö kutsua kun on etukäteen voinut häneen tutustua sähköisen portfolion kautta. ”

Kätilöopiskelijan palaute portfoliotyöskentelystä, Kätilö Emilia Särkinen:

”Portfolion työstäminen opiskeluaikana on auttanut pohtimaan omia vahvuuksia sekä kehittämiskohteita. Aluksi kokemuksen vielä puuttuessa, työstäminen oli ajoittain turhauttavaa ja vaikeaa. Kuitenkin matkan varrella materiaalia alkoi tulla enemmän ja esimerkiksi uratavoitteet alkoivat hahmottua omassa mielessä vahvemmaksi. Loppuvaiheessa portfoliosta näki ihanasti kaiken sen kokemuksen, jota opintojen, harjoitteluiden ja kesätöiden kautta oli saavuttanut. Matkan varrella tuli työstettyä omia suunnitelmia ja tietenkin cv:tä työnhakuun. Ja itselläni portfolio kuuleman mukaan oli avain työnsaamiseen, joten suosittelen siihen panostamista!”


Kätilöopiskelijat Emilia Särkinen ja Laura Kaukotie esittelemässä sähköisiä portfolioitaan KSSHP:n Naistentaudit- ja synnytykset -yksikön ja JAMK:n kätilökoulutuksen yhteistyökokouksessa.