Digi-infoissa tutustuttiin teknologisiin ratkaisuihin
Videoneuvottelulaitteet, hyvinvointirannekkeet, mobiilisovellukset, robotit ja virtuaalitodellisuus – näitä kokeiltiin digi-infoissa Laukaassa, Äänekoskella ja Jyväskylän katulähetyksessä. Päivien aikana keskusteltiin erilaisista mahdollisuuksista käyttää teknologiaa ohjaustyön osana.
Etäohjaus mahdollistuu digivälineillä monipuolisesti ja joustavasti. Videoneuvotteluvälineitä on käytetty asiakaspalvelu- ja ohjaustyössä jo vuosia. Chatit ja viestipalvelut ovat laajentaneet ohjauksen saavuttavuutta ja ovat antaneet erilaisille asiakasryhmille vaihtoehtoisia tapoja ottaa yhteyttä asiantuntijoihin. Kukapa meistä ei olisi kokeillut – tai vähintään kiinnostunut – esimerkiksi pankkien tarjoamista mahdollisuuksista chattiin tai videopuheluihin?
Etäkuntoutuksessa keskeisessä osassa ovat niin asiakkaan ja ohjaajan väliset kohtaamiset kuin kohtaamisten välissä olevat omat työstämisjaksot. Mobiilisovellukset ja verkossa toimivat alustat antavat mahdollisuuden oman arjen toimintatapojen kehittämiseen, ja verkkovalmennuksissa voidaan vaikkapa edistää työnhakutaitoja. Ohjaajalla ja asiakkaalla on monipuolisesti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen kohtaamisten välillä.
Miten robotit ja virtuaalitodellisuus sitten liittyvät etäohjaukseen ja kuntoutukseen? Sosiaalinen robotti voi toimia asiakaspalvelijana, juttelukumppanina, muistuttelijana, tiedonhakulähteenä ja viihdykkeenä. Virtuaalitodellisuus taas päästää ihmiset sellaisten kokemusten pariin joihin heillä muuten ei olisi pääsyä – sen avulla voidaan myös käsitellä esimerkiksi ahdistuneisuushäiriötä, esiintymispelkoa tai stressiä. Hyvinvointialalla robottien ja virtuaalitodellisuuden käyttö menee nopealla vauhdilla eteenpäin!
Mahdollisuudet ovat rajattomat, tekniikka kehittyy ja vain luovuus on rajana! Mitähän tulevaisuus tuokaan tullessaan ja miten kuntoutus ja ohjaustyö muuttuu? Näiden asioiden parissa jatkamme hankkeessa, kehitetään yhdessä toimivia malleja!