Mielenterveystalo.fi – digitaalisten palveluiden uranuurtaja

Mielenterveystalo.fi on verkkopalvelujen uranuurtaja. Se on HUSin tuottama verkkopalvelu, joka tarjoaa mielenterveyteen liittyvää tietoa niin kansalaisille kuin terveysalan ammattilaisillekin. Palvelusta löytyy luotettavaa tietoa mielenterveys- ja päihdeongelmista, sillä kehittämistä on tehty jo vuodesta 2009 ja siitä vastaa HUSin​ IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja yhteistyössä muiden sairaanhoitopiirien ja kuntayhtymien kanssa.  Kävimme tutustumassa Mielenterveystalo.fi –palveluun paikan päällä HUSissa,…

Jatka lukemista

Ja matka jatkuu …

Matka palvelumuotoilun polulla jatkui lokakuisessa Digi –valmennusten kehittämispäivässä, johon oli saatu ilahduttavan runsaslukuisesti ammattilaisia sekä Laukaasta että Äänekoskelta paikalle. Jyväskylän Katulähetys oli pitänyt oman kehittämispajansa jo edellisenä päivänä ja liittyi mukaan vasta iltapäivän kehittäjäasiakkaiden ja ammattilaisten osuuteen. Aamupäivän intensiivisen työskentelyn tavoitteena oli digivalmennuskokeiluiden konkreettinen suunnittelu toimipaikkakohtaisesti, jo aiemmin syksyllä ideoitujen kokonaisuuksien pohjalta. Ideoita lähdettiin jalostamaan, täsmentämään…

Jatka lukemista

Digipalveluita palvelumuotoilun avulla

TiimiVerkon toiminnassa ollaan siirrytty hankkeen keskeiseen tavoitteeseen eli etäkuntoutuspalveluiden, digivalmennusten käytännön työstämiseen ja testaamiseen asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä. Keväällä edistettiin ammattilaisten valmiuksia digivalmennuksiin ja 30 ammattilaista Katulähetykseltä,  Laukaasta ja Äänekoskelta kävi läpi Ammattilainen asiakkaana –verkkovalmennuksen. Siinä ammattilaiset saivat omakohtaisen kokemuksen digivalmennukseen osallistumisesta ja pääsivät perehtymään erilaisiin digivalmennuksen muotoihin. Valmennuksen jälkeen lähdettiin toimipaikkakohtaisesti innovoimaan ja visioimaan…

Jatka lukemista

Kehittämisen kirkastusta asiakkaiden digivalmennuksiin

  TiimiVerkon aktiivisen kevään päätteeksi kokoonnuttiin kesäkuussa työpajoihin kirkastamaan kehittämisideoita syksyllä toteutettavia asiakastyön digivalmennuspilotteja varten Äänekosken, Laukaan ja Katulähetyksen toimijoiden kanssa. Tavoitteena oli muodostaa selkeät kehittämistehtävät tuleviin digivalmennuksiin. Lähtökohtana ideoinnille olivat kevään aikana työntekijöiltä ja esimiehiltä nousseet tarpeet, joiden perusteella keskeisiksi asiakastyön pilottikohteiksi digivalmennusten kehittämiseen nousi neljä eri kohderyhmää: Palkkatukityösuhteisten ja osatyökykyisten työllistymisen tukeminen Nuorten…

Jatka lukemista

Ammattilainen asiakkaana –digivalmennuksen kokemuksia

Kevään aikana TiimiVerkossa mukana oleville ammattilaisille Katulähetyksellä, Laukaassa ja Äänekoskella järjestettiin Ammattilainen asiakkaana- verkkovalmennuskokeilu. Siinä ammattilaiset pääsivät ensinnäkin vahvistamaan omia digitaitojaan, oppivat lisää digivalmennuksen mahdollisuuksista ja saivat omakohtaisen kokemuksen digivalmennukseen osallistumisesta. Verkkovalmennuksessa oli mukana 37 ammattilaista.  Valmennus koostui viidestä eri osa-alueesta ja osallistujat saivat uuden teeman tutustuttavaksi kerran viikossa. Lisäksi verkkovalmennuksen tueksi perustettiin WhatsApp-ryhmät, joissa…

Jatka lukemista

The heat is on!

    Monellakin tapaa. Ikkunasta ulos katsellessa aurinko paistaa ja lämpömittari lähentelee kahtakymmentä. Myös Tiimiverkkohankkeen Ammattilainen asiakkaana verkkovalmennuskokeilu on täyttä häkää käynnissä. Tässä kokeilussa Jyväskylän Katulähetyksen, Laukaan kunnan ja Äänekosken kaupungin työntekijät saavat omakohtaisen kokemuksen valmennettavana olemisesta, tutustuen samalla digialustan käyttöön. Kuukauden mittaisen kokeilujakson aikana ammattilaiset saavat kokemusta ja tietoa alustan eri käyttömahdollisuuksista sekä eväitä…

Jatka lukemista

No tänään se käynnistyy!

Miltä työntekijästä tuntuu asettua asiakkaan asemaan? Miltä digiratkaisun käyttö tuntuu? Onko se helppoa vai vaikeaa? Miten voisin hyödyntää erilaisia digiratkaisuja omassa työssäni? Näihin asioihin saadaan tuntumaa Tiimiverkon järjestämässä verkkovalmennuskokeilussa, johon osallistuu työntekijöitä Jyväskylän Katulähetyksestä, Laukaan kunnasta ja Äänekosken kaupungilta. Tiimiverkkolaiset ovat tänään jalkautuneet Jyväskylän Katulähetykseen ja Laukaan Vattipajalle käynnistämään ammattilainen asiakkaana-kokeilua. Kick off-tapahtumassa perehdytään verkkoalustan…

Jatka lukemista

Hyvinvointiappsit – melkoinen viidakko!

  Tiimiverkon webinaarissa pureuduttiin digiagenttien kanssa mobiiliappsien valinnan vaikeuteen ja käytiin läpi keinoja löytää, arvioida ja valita sopivia suositeltavia appseja asiakkaalle. Mobiilisovelluksista eli appseista veikataan tulevaisuudessa niin palvelujen saatavuuden parantajaa kuin kokonaan uusien palvelujen mahdollistajaa. Erilaisia sovelluksia suositellaan asiakkaille Suomessakin jo jonkin verran. Mobiiliteknologia eli matkapuhelimet ja muut langattomat älylaitteet leviävät vauhdilla ympäri maailmaa ja…

Jatka lukemista