Opin ovi Uudenmaan ELY-keskus tutkimusmatkalla Berliinin koulutusmessuilla
Uudenmaan ELY-keskuksen oman tuotannon hankkeiden Opin Ovi- ja UusiTaito -projektien päälliköt tutustuivat Berliinin koulutusmessuille 17.10.2013. Matkan tavoitteena oli tutustua koulutusmessujen antiin ja toimintamalliin. Tavoitteena oli myös mahdollisuuksien mukaan tutustua paikalliseen TE-toimistoon eli Jobcenteriin.
Messujen teemana tulevaisuuden osaaminen
Marktplatz Bildung Berlin on muodostunut vakiintuneeksi tapahtumaksi Berliinissä. Messut tarjoavat tietoa koulutuksesta, harjoittelusta, elinikäisestä oppimisesta, tietokoneperusteisesta oppimisesta ja yleensä eri taitojen kehittämisestä. Messut toimivat tiedon- ja taidonvaihdon foorumina mm. teollisuudelle. Ne tarjoavat yrityksille mahdollisuuden esitellä niissä tehtävää työtä suurelle yleisölle. Koulutusmessut järjestetään kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Edellisillä koulutusmessuilla maaliskuussa 2013 oli kävijöitä noin 3000.
Lokakuun puolenvälin messut olivat järjestyksessä 19. Berliinin koulutusmessut. Seuraavat Marktplatz Bildung -messut järjestetään ensi keväänä, 3.4.2014. Messupaikkana on ollut jo pitkään Kosmos-teatteri osoitteessa Karl Marx Allee 131. Messujen teemana olivat tulevaisuuden osaaminen ja työt sekä jatko- ja täydennyskoulutus. Esittelijöitä oli noin sata. Tarjolla oli luentoja 10–20 minuutin välein useassa eri salissa. Luentoaiheina olivat mm. ”Työuran uudelleen järjestäminen ja viisaat valinnat”, ”Valtion rahoitus opiskelussa”, ”Ammatit ilmailu- ja turismialoilla”, ”Työskentele Googlessa ja Facebookissa” ja ”Erilaisia oppimisen menetelmiä”.
Saksassa on perinteet tehdä yhteistyötä julkisen sektorin, kouluttajien, ammattiliittojen kanssa työvoiman osaamiskysymyksissä esimerkiksi teollisuuden aloilla. Koulutusmessujen järjestäjinä on mainittu mm. kauppakamari, käsityöläisten kauppakamari sekä yritysten ja oppilaitosten yhteistyöverkostot.
Jobcenterit paikallisia TE-toimistoja
Koulutusmessuihin tutustumisen lisäksi tavoitteena oli käydä paikallisessa Jobcenterissä. Jobcentereitä on Berliinin alueella kaksitoista. Jobcenter on julkinen virasto, jossa hoidetaan myös mm. perusturvaetuuksia sekä asumistuki- ja työttömyysturva-asioita. Keskusten ydintehtävänä on antaa työllistämiseen liittyvää neuvontaa ja ohjausta sekä toimeentulon turvaaminen. Jobcentereiden asiakkuudet on jaettu postinumeroiden perusteella. Yksi alueen Jobcentereista on suunnattu nuorille alle 25-vuotiaille.
Maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin jobcenterit ovat avoinna henkilökohtaiseen käyntiin puolet päivästä. Torstaisin centerit ovat avoinna klo 10.00 -18.00. Puhelinpalvelu on avoinna klo 8:00 -18:00 maanantaista perjantaihin. Asiakkaat voivat myös kysyä asioita sähköpostitse. Neuvontaa ja ohjausta on tarjolla mm. työmarkkinoista ja työnhausta. Pisteistä saa myös eri hakemuslomakkeita eri kielillä, esimerkiksi turkiksi ja venäjäksi.
Jobcenterin löytämiseksi meni jonkin aikaa, koska katujen numerointi ei ihan vastaa suomalaista logiikkaa. Ehdimme koulutusmessuilta Jobcenteriin iltapäivällä. Saimme hämmästyneenä huomata, että ovet olivat lukossa. Centereiden ovet eivät ole avoinna kaikille kuten TE-toimistoissa Suomessa. Ovella on vahtimestari, joka tarkastaa jokaisen sisälle pyrkijän asian. Ohitsemme meni sisään mm. asumistukihakija.
Kerroimme ovenraosta asiamme ja sen, mistä tulemme. Ystävällinen vahtimestari poistui johonkin, mutta palasi hetken päästä jonkin verran englantia puhuvan henkilön kanssa. Tämä keskustelu ei vielä aukaissut meille ovia centerissä käyntiin. Odotimme jonkin aikaa, kunnes paikalle haettiin kolmas, paremman englannin kielen taitaja. Meille kerrottiin, että sisälle ei pääse tällä kertaa. Tutustumista varten olisi pitänyt lähettää johtajalle etukäteen kirjallinen pyyntö sekä kysymykset sähköpostitse. Mielenkiintoinen kokemus, koska Suomessa on toistaiseksi toimistoihin avoimet ovet ja johtajankin puheille saattaa päästä ilman ennakkoilmoittamista. Onneksi tutustuminen oli suunniteltu koulutusmessujen oheen mahdollisuuksien mukaan toteutettavaksi, koska aikaa muuhun tutustumiseen ei paljoakaan jäänyt. Yhteenvetona voimme todeta, että paikallinen asiakaskulttuuri näyttää olevan hyvin muodollista kuitenkin ystävällistä.
Tämä teksti on lyhennelmä Opin ovi Uudenmaan ELY-keskus –projektin raportista. Lue raportti kokonaisuudessaan täältä.
Raportin laativat:
Taina Piispa (etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi)
Jukka Rosenblad (etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi)