Mylly täynnä enkeleitä ja kuumia tunteita

JAMK Open porukan aamu 22.4. alkoi kello 6.00 Rajakadulta lähtevässä bussissa. Ryhmä matkasi Espooseen Aalto yliopiston Start Up Saunaan. Mukaan bussiin oli pakattu myös kolme asiakasta: Mika Lähteenmäki Project Movesta, Juha Erkkilä Plan & Buy sovellusideasta sekä Kämäräisen Jussi uusmediatoimisto BgH:sta. Asiakaskunta täydentyi Helsingissä vielä Jussin kollegalla Lehmuksen Samilla sekä Tapani Määtällä Trainer4you:sta.

Tällä kerralla valmentajat oli varattu taustarooliin dokumentoimaan ja oppimaan, sillä perillä asiakkaita sparrasivat kokeneet liike-elämän konkarit ja businessenkelit:

  • Sam Weintraub ja Mika Sorvettula Accelerandosta
  • Jaakko Salminen Fibanista
  • Kristiina Pääkkönen FundedByMe:stä

Perillä tutustuttiin ensin Aalto Entrepreneurship Societyn (Aalto ES) toimintaan ja opittiin samalla myös Jyväskylän vastaavasta ryhmästä (JES) Samilta ja Jussilta. Nuoret yrittäjät niin Helsingissä kuin Jyväskylässäkin ovat nähneet verkostoitumisen erittäin antoisaksi oman ja yritystensä kehittymisen kannalta. Yllättävää oli, että kovin harva meistä valmennusohjelman jäsenistä tunsi JESiä tai sen toimintaa, vaikka se edustaa mukavaa joukkoa asiakaskunnastamme. JESin väkeä lienee syytä ottaa mukaan ohjelmaamme myös jatkossa!

Myllyt pyörimään

Lounaan jälkeen yritykset pitivät myyntipuheet liiketoiminnastaan enkeleille ja sitten neljä myllyä käynnistyi enkeleiden ja yrittäjien johdolla. Itse olin kutsunut mukaan BgH yrityksen, jonka tiimi koostuu neljästä Tiimiakatemian tiimiyrittäjästä ja kahdesta tamperelaisesta opiskelijasta. BgH oli tuonut myllyyn Instawall nimisen tuotteen, joka pilottituotteena pyörii jyväskyläläisessä ravintolassa. Tuote hyödyntää sosiaalisen median kanavia mainonnassa ja tuo asiakkaiden omaa sisältöä mainosten sekaan. Yritys on pohtinut tuotteen ansaintalogiikkaa ja asiakassegmenttejä ja niitä oli myllytetty myös viikkoa aiemmin järjestetyissä Pitching treeneissä Tiimiakatemialla.

BGH:n Jussi ja Sami Sam käyvät intensiivistä keskustelu Sam Weintraubin kanssa.

Neljässä yritysmyllyssä nousi esiin paljolti samoja asioita kuin jo harjoitustilanteessa. Lähes jokainen nosti esiin kilpailijat ja toimintaympäristöanalyysin. Suunnitelluissa asiakassegmenteissä vertailtiin tuottavuutta, kannattavuutta ja skaalautumismahdollisuuksia. Pohdittiin kuinka paljon asiakas on lisäarvosta valmis maksamaan. Jussi ja Sami olivat tehneet pohjatyöt hyvin ja olivat määrittäneet kullekin enkelille heidän taustaan ja osaamiseen liittyviä kysymyksiä. Kansainvälisen jakeluverkoston luominen tuotteelle oli tärkein mielessä oleva kysymys ja sitä pyöriteltiinkin kolmen enkelin kanssa pitkään. Samalla nousi tuotteen suojaukseen liittyviä kysymyksiä ilmaan.

Yrittäjien tavoitteet toteutuivat, sillä kolme neljästä enkelistä pyysi kortteja ja jatkotapaamiset heidän kanssaan on blogia kirjoittaessani jo sovittu. Myllyjen päätyttyä kokosimme annin ja jatkostepit pikaisesti ensin yrittäjien kanssa ja bussissa myös valmentajatiimin kanssa. Neljä päivää tapahtumasta kävimme Jussin kanssa tilannepäivityksen. Tiimi oli käynyt myllyjen annin syvällisesti läpi ja pohtinut tuotteen asemaa yrityksen tarjoamassa. Tuotteen potentiaalisuus oli herättänyt enkeleiden kiinnostuksen ja siksi yritys päätti panostaa pilottiajan tuotteen jatkokehittämiseen ja todelliseen myyntiin.

Kopit ja oivallukset

Yritys ei ole omia valmennettaviani, mutta reilu viikon aikana pääsin tuotteen osalta tutustumaan innokkaaseen yritystiimiin. Tuotteen muotoutuminen sekä merkityksen kasvaminen yrityksen strategiassa oli hienoa seurata. Tiimillä löytyy uskallusta kurottaa korkealle. Innostus sekä tiimin työskentely herätti ensivaiheen kiinnostuksen enkeleissä.  Niin treenimyllytys kuin enkelimyllytyskin nosti haastavia kysymyksiä esille ja kysymystahti myllyissä oli hyvin nopea. BgH oli erittäin avoin haastaville kysymyksille ja kävi asioita läpi tiiminä tapaamisten välissä. Monet tapaamani tiimit eivät ole yhtä sitoutuneita kehittämiseen.

Kiitorata tapaan rakennettu mylly toimi erittäin hyvin, sillä useassa vaiheessa myllätyistä ideoista yrittäjät saivat monipuolisen näkemyksen tuotteestaan. Jokainen enkeli sparrasi omalla osaamispohjallaan. Taas kerran oli todettava, että  sparraustyötä on mahdoton näytellä vaan työtä on tehtävä omana itsenään.

Tiimiakatemialla on tapana päättää reflektiot, esseet, muistiot jne. käytäntöön vietäviin asioihin. Tässä siis omani:

TOP3 käytäntöön

–          Olen koonnut kymmenen uuden kysymyksen listan, jonka otan omien asiakkaideni kanssa käyttöön (laajennan reviiriäni)

–          Nostan JAMKin / alueen omin voimin tehtävät myllyt keskusteluun yhdeksi JAMKin tarjoamaksi palveluksi

–          Tutustun JESin toimintaan paremmin ja pyrin löytämään yhteistyömahdollisuuksia heidän ja JAMKin tarjonnan välillä

Riikka pitämässä omaa myyntipuhettaan toisille yritysvalmentajille ohjelman startissa.

Riikka Ahmaniemi