Yritysvalmentajan oppi SLUSH-tapahtumasta
Kokemus Slushista vahvisti ja varmisti sitä, miten ja miksi opiskelijan itsevarmuutta ja vuorovaikutustaitoja tulee rohkaista ja kannustaa. Sillä tuetaan sitä, että rohkean luonteva keskusteluavaus hoituu ventovieraiden, potentiaalisten yhteistyökummpaneiden ja rahoittajatahojen kanssa. Oman osaamisen tunnistaminen se, että hahmottaa mitä osaamista aidosti juuri tähän liikeideaan ja tiimiin tarvitaan ja mitä siellä jo on + ennen kaikkea mitä pitää hakea verkostosta on keskeisessä asemassa. Opena tämä juontaa juurensa ihan opintojen alkuun ja oman osaamisrepun tunnistamiseen ja tavoitteiden asetteluun. Sieltä se lähtee. Eka vuoden syksystä. Tietää kuka on ja mitä etsii. Siinä jokaisen opettajan, valmentajan tulee olla tukemassa ja kannustamassa jokaista Jamkin opiskelijaa ja nimen omaa heti opintojen alusta.
Slushissa seurasin mielenkiinnolla kansainvälistä pitchausta ja sisällöllisesti 5 eri puheenvuoroa. Minun oppimislupaukseni valmentajana ovat Slushin pohjalta:
1. Haastan pitchaamaan, kiteyttämään mistä sun busineksessa on kyse. Ole reipas oma itsesi. Napakassa paketissa kuka olet ja mistä kyse. Mikä on sun juttusi.
2 Haastan miettimään ja hakemaan osaamista isojen yritysten ostotoiminnasta.
3. Kerro avoimesti eri tahoille ideasta ja hanki siten verkostoa ja uusia näkökulmia sen tueksi. Uskalla kertoa ja avata tavoitteitasi ja aikomuksiasi rohkeasti. Sitä kautta kehität ideaasi eteenpäin. Rohkeus avata suu, mutta myös kuunnella.
4. Miten apsit ja tietotekniikka kytkeytyy sun liikeideaan? Et voi luoda mitään palvelua ilman uudenlaista nettiajattelua. Nettipalvelut elinehto ja tuki kaikille palveluille.
5. Piirrä sun verkosto ja hahmota mitä osaamista sinulla on. Ja mitä osaamista siitä puuttuu. On elinehto kyetä tunnistamaan osaalueet ja sitten miettiä mistä puuttuvat osaamiset saa. Verkosto verkosto verkosto. Kysy ja kuuntele. Kirjaa ylös! If you think it link it!
6. Älä kiirehdi. Edellyttää aikaa. Ole sinnikäs ja etene kirjallisesti. Piirrä karttaa. Rohkeat kokeilut loputtoman viilailun tilalle. Testaamalla saat enemmän tietoa.
Ekstra, havaittu käyttämätön mahdollisuus: Mieti terveysalaa palvelun ja kuluttajan näkökulmasta. Kuinka sun liiketoiminta parantaa asiakkaiden terveyttä. Uusi näkökulma terveysalaan.
Tutun kuuloista, mutta Slush vahvisti näiden merkitystä ja osaan ne nyt myös vahvemmin ja painokkaammin nostaa opiskelijan sparrauksessa esiin. Kannatti siis lähteä.
Pauliina Silvennoinen
Lisää aihesta:
http://www.uusisuomi.fi/aiheet/slush-2013