Oivaltavaa digimarkkinoinnin opetusta kehittämässä

FUDIX-blogi käsittelee digitaalisen markkinoinnin opetukseen ja koulutukseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja. Artikkelit kertovat FUDIX-projektin etenemisestä; kansainvälisestä soveltavasta tutkimuksesta, opetuskokeiluista sekä työpajojen puheenaiheista. Blogi on suunnattu markkinoinnin ja liiketalouden alan opettajille ja opiskelijoille uusien ideoiden jakamiseksi. Myös digimarkkinoinnin osaamisen kehittämisestä kiinnostuneet pk-yritykset saavat vinkkejä ja ideoita blogista oman henkilöstönsä kouluttamiseen.
30.8.2023 Toimittaja

FUDIX-blogi on lopettanut toimintansa

30.8.2023 Toimittaja
Yleinen

FUDIX-blogi on lopettanut toimintansa elokuussa 2023, eikä blogissa enää julkaista uusia tai päivitetä vanhoja tekstejä. Blogitekstit ovat kuitenkin luettavissa aina vuoden 2028 loppuun saakka. Kiitos kaikille vuosien varrella blogia seuranneille! Voit tutustua FUDIX-projektiin ja sen muihin materiaaleihin projektin verkkosivuilla.

Valokuva seinästä, jossa teksti "Future is Creative".
25.8.2023 Toimittaja

Tekoäly näkee itsensä markkinoinnin vallankumouksessa

25.8.2023 Toimittaja
Yleinen

Vuonna 2021, jolloin Fudix-hanke virallisesti käynnistyi, tekoälyn merkitys tunnistettiin, mutta sen vaikutusta digimarkkinoinnin kehitykseen ei toimialalla vielä täysin sisäistetty. Kysyimme tekoälyn näkemystä tulevaisuuden digitaalisen markkinoinnin oppimisympäristöstä integratiivisen pedagogiikan viitekehyksessä.

Liitutaululle piirrettyjä erilaisia kuvioita ja tekstejä., esim. "idea", "consept", ratas ja tietokone.
19.12.2022 Toimittaja

Markkinoinnin oppimisympäristön monet muodot

19.12.2022 Toimittaja
Yleinen

Markkinoinnin teknologiat, ohjelmistot, sovellukset ja työkalut muuttuvat nopeasti, minkä seurauksena opetuksen järjestäminen on haasteellista korkeakouluissa. FUDIX-hankkeen tavoitteena on kuvata markkinoinnin oppimisympäristö, joka mahdollistaa markkinoinnin käytännön taitojen opettamisen ja oppimisen. Oppimisympäristön tavoitteena on tukea opiskelijoiden markkinointitaitojen kehittymistä, mutta yhtä lailla myös mahdollistaa verkostoituminen keskisuomalaisten yritysten kanssa ja siten tukea opiskelijoiden yleisten työelämätaitojen kehittymistä. Tarkoituksena ei siis […]

14.11.2022 Toimitus

Jos osaat kaiken, sinulle on digimarkkinointia tehtäväksi

14.11.2022 Toimitus
Yleinen

Puhutko sujuvasti suomea, englantia, HTML:ää ja pikkuisen Javascriptiä ja ruotsia? Luetko sujuvasti analytiikkaa, dataa ja asiakasta kuin avointa kirjaa? Tuotatko sisältöä kaikkiin formaatteihin samalla kuin johdat markkinointia strategisesti ja ketterästi? Oletko oma-aloitteinen, rohkea, itsenäinen tiimipelaaja? Perehdyin digitaalisen markkinoinnin avoimiin työpaikkoihin osana Fudixin tekemää kartoitusta, jossa selvitettiin digimarkkinoinnin tulevaisuuden osaamistarpeita. Aineistona käytin tekoälyn tuottamaa osaamiskarttaa (2021 […]

Kuvassa nuoria aikuisia tietokoneen äärellä
23.8.2022 Toimittaja

Uusi sukupolvi haastaa digimarkkinoinnin opetuksen

23.8.2022 Toimittaja
Yleinen

Digitalisoituneessa maailmassa muuttuva markkinoinnin teoria ja jatkuvasti uusia ratkaisuja tarjoava teknologia haastaa niin yritykset kuin oppilaitokset. Nyt opiskeleva Z-sukupolvi on syntynyt teknologian sekä vuorovaikutteisen viestinnän maailmaan ja sen kuluttajakäyttäytyminen on jotain muuta, kuin mihin boomereiden maailmassa on totuttu.

Punainen ilmapallo, jossa on hymynaama, kelluu veden pinnalla
7.6.2022 Toimittaja

Kesän kynnyksellä

7.6.2022 Toimittaja
Yleinen

Haluan toivottaa kaikille Fudix-blogin lukijoille hauskaa kesää kirjoittamani runon myötä. Syksyllä 2022 jatketaan digimarkkinoinnin uuden oppimisympäristön kehittämistyötä. Hymyä poskipieliin ja pilkettä silmäkulmiin!

Piirretty kuva, jossa kaksi ihmishahmoa seisovat ison hehkulampun vieressä
10.5.2022 Toimittaja

Mahdollisuuksia vai haasteita – digitaalisen markkinoinnin opetuksessa on molempia tarjolla

10.5.2022 Toimittaja
Yleinen

Digitaalinen markkinointi kehittyy jatkuvasti. Niin digimarkkinoinnin asiantuntijoiden kuin sitä opettavien ammattilaisten tulee olla ajan hermolla näistä muutoksista. Mieluummin jopa askeleen edellä! Niin ikään opetussisältöjen tulee olla ajantasaisia ja tarjota opiskelijoille sellaisia oppimiskokemuksia, jossa erilaisia digitaalisen markkinoinnin työkaluja pääsee harjoittelemaan hyvin konkreettisesti.

Hehkulamppu, jonka ympärille on liitutaululle piirretty ajatuskartta
25.4.2022 Toimittaja

Visuaalinen oppiminen digimarkkinoinnissa – käytännön vinkkejä markkinoijille, opettajille ja opiskelijoille

25.4.2022 Toimittaja
Yleinen

Tutkimukset (Frankel 2005; Saunders et al 1995; Courneya et al 2020) osoittavat, että opimme, kun piirrämme tai luomme kuvan. Frankelin (2005) mukaan, piirtäminen ja muu visuaalinen viestintä auttaa opiskelijaa ymmärtämään tieteellisiä käsitteitä ja kokonaisuuksia. Voiko visuaalinen oppiminen tukea myös digitaalisen markkinoinnin opiskelua?

FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash
7.1.2022 Toimitus

Markkinoinnin 4 p:tä voidaan heittää roskiin – vai voidaanko?

7.1.2022 Toimitus
Yleinen

Opettaja raapii päätään ja ohimoita kiristää – pitäisi alkaa suunnittelemaan markkinoinnin opetusta, mutta millainen ”yksisarvinen” ihminen pitäisi olla, että selviäisi tästä kokonaisuudesta. Kaikki vielä muuttuu niin nopeasti – niin järjettömän nopeasti. Yllä oleva tilanne lienee tuttu monelle opettajalle, ja erityisesti markkinoinnin opettajalle. Pyrimme FUDIX-hankkeessa lieventämään opettajien mutta myös markkinoijien ja tutkijoiden tuskaa kehittämällä oivaltavaa markkinoinnin […]

FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash
19.11.2021 Toimittaja

Teoriaa vai käytännön taitoja? Tutkimustyöllä vahva perusta koulutusinnovoinnille

19.11.2021 Toimittaja
Yleinen

Keskustelu markkinointikoulutuksen teorian ja käytännön välisestä suhteesta on jatkunut vuosikymmeniä. Pohdintojen ytimessä on kysymys, millaisessa suhteessa teoriaa ja käytäntöä tulisi markkinoinnin koulutuksessa painottaa, jotta oppijat saisivat mahdollisimman hyvät eväät työelämään (Nunan & Domenico 2019). Liiketalouden koulutuksen ajantasaisuus on keskeistä, monessakin mielessä. Työllistyessään liiketalouden opiskelijat ovat mukana merkittävissä taloudellisissa päätöksissä. Markkinoinnin koulutuksella onkin tärkeä tehtävä kilpailukyvyn […]