30.8.2023
FUDIX-blogi on lopettanut toimintansa
30.8.2023 FUDIX-blogi on lopettanut toimintansa elokuussa 2023, eikä blogissa enää julkaista uusia tai päivitetä vanhoja tekstejä. Blogitekstit ovat kuitenkin luettavissa aina vuoden 2028 loppuun saakka. Kiitos kaikille vuosien varrella blogia seuranneille! Voit tutustua FUDIX-projektiin ja sen muihin materiaaleihin projektin verkkosivuilla.
25.8.2023
Tekoäly näkee itsensä markkinoinnin vallankumouksessa
25.8.2023 Vuonna 2021, jolloin Fudix-hanke virallisesti käynnistyi, tekoälyn merkitys tunnistettiin, mutta sen vaikutusta digimarkkinoinnin kehitykseen ei toimialalla vielä täysin sisäistetty. Kysyimme tekoälyn näkemystä tulevaisuuden digitaalisen markkinoinnin oppimisympäristöstä integratiivisen pedagogiikan viitekehyksessä.
19.12.2022
Markkinoinnin oppimisympäristön monet muodot
19.12.2022 Markkinoinnin teknologiat, ohjelmistot, sovellukset ja työkalut muuttuvat nopeasti, minkä seurauksena opetuksen järjestäminen on haasteellista korkeakouluissa. FUDIX-hankkeen tavoitteena on kuvata markkinoinnin oppimisympäristö, joka mahdollistaa markkinoinnin käytännön taitojen opettamisen ja oppimisen. Oppimisympäristön tavoitteena on tukea opiskelijoiden markkinointitaitojen kehittymistä, mutta yhtä lailla myös mahdollistaa verkostoituminen keskisuomalaisten yritysten kanssa ja siten tukea opiskelijoiden yleisten työelämätaitojen kehittymistä. Tarkoituksena ei siis […]
14.11.2022
Jos osaat kaiken, sinulle on digimarkkinointia tehtäväksi
14.11.2022 Puhutko sujuvasti suomea, englantia, HTML:ää ja pikkuisen Javascriptiä ja ruotsia? Luetko sujuvasti analytiikkaa, dataa ja asiakasta kuin avointa kirjaa? Tuotatko sisältöä kaikkiin formaatteihin samalla kuin johdat markkinointia strategisesti ja ketterästi? Oletko oma-aloitteinen, rohkea, itsenäinen tiimipelaaja? Perehdyin digitaalisen markkinoinnin avoimiin työpaikkoihin osana Fudixin tekemää kartoitusta, jossa selvitettiin digimarkkinoinnin tulevaisuuden osaamistarpeita. Aineistona käytin tekoälyn tuottamaa osaamiskarttaa (2021 […]
23.8.2022
Uusi sukupolvi haastaa digimarkkinoinnin opetuksen
23.8.2022 Digitalisoituneessa maailmassa muuttuva markkinoinnin teoria ja jatkuvasti uusia ratkaisuja tarjoava teknologia haastaa niin yritykset kuin oppilaitokset. Nyt opiskeleva Z-sukupolvi on syntynyt teknologian sekä vuorovaikutteisen viestinnän maailmaan ja sen kuluttajakäyttäytyminen on jotain muuta, kuin mihin boomereiden maailmassa on totuttu.
7.6.2022
Kesän kynnyksellä
7.6.2022 Haluan toivottaa kaikille Fudix-blogin lukijoille hauskaa kesää kirjoittamani runon myötä. Syksyllä 2022 jatketaan digimarkkinoinnin uuden oppimisympäristön kehittämistyötä. Hymyä poskipieliin ja pilkettä silmäkulmiin!
10.5.2022
Mahdollisuuksia vai haasteita – digitaalisen markkinoinnin opetuksessa on molempia tarjolla
10.5.2022 Digitaalinen markkinointi kehittyy jatkuvasti. Niin digimarkkinoinnin asiantuntijoiden kuin sitä opettavien ammattilaisten tulee olla ajan hermolla näistä muutoksista. Mieluummin jopa askeleen edellä! Niin ikään opetussisältöjen tulee olla ajantasaisia ja tarjota opiskelijoille sellaisia oppimiskokemuksia, jossa erilaisia digitaalisen markkinoinnin työkaluja pääsee harjoittelemaan hyvin konkreettisesti.
25.4.2022
Visuaalinen oppiminen digimarkkinoinnissa – käytännön vinkkejä markkinoijille, opettajille ja opiskelijoille
25.4.2022 Tutkimukset (Frankel 2005; Saunders et al 1995; Courneya et al 2020) osoittavat, että opimme, kun piirrämme tai luomme kuvan. Frankelin (2005) mukaan, piirtäminen ja muu visuaalinen viestintä auttaa opiskelijaa ymmärtämään tieteellisiä käsitteitä ja kokonaisuuksia. Voiko visuaalinen oppiminen tukea myös digitaalisen markkinoinnin opiskelua?
7.1.2022
Markkinoinnin 4 p:tä voidaan heittää roskiin – vai voidaanko?
7.1.2022 Opettaja raapii päätään ja ohimoita kiristää – pitäisi alkaa suunnittelemaan markkinoinnin opetusta, mutta millainen ”yksisarvinen” ihminen pitäisi olla, että selviäisi tästä kokonaisuudesta. Kaikki vielä muuttuu niin nopeasti – niin järjettömän nopeasti. Yllä oleva tilanne lienee tuttu monelle opettajalle, ja erityisesti markkinoinnin opettajalle. Pyrimme FUDIX-hankkeessa lieventämään opettajien mutta myös markkinoijien ja tutkijoiden tuskaa kehittämällä oivaltavaa markkinoinnin […]
19.11.2021