Tulevaisuuden osaaminen – mikä muuttuu, mikä pysyy?

Markkinoinnin alan muutostahti on hengästyttävä. Ammattilaisilta vaaditaan laajaa ymmärrystä liiketoiminnasta, asiakkaiden toiveista ja teknologian sekä digitalisaation mahdollisuuksista. Millaista markkinoinnin osaamista yrityksissä tarvitaan tänään? Entä tulevaisuudessa? Jyväskylän ammattikorkeakoululla käynnistyneessä projektissa kartoitetaan osaamistarpeita ja etsitään innovatiivisia opetusmalleja. Tavoitteena on suunnitella innovatiivinen oppimisympäristö, joka vastaisi nopeasti muuttuvan alan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen haasteisiin. Osaamisvaatimukset haastavat jatkuvaan oppimiseen Markkinoinnin…

Jatka lukemista

Kuinka markkinointia opitaan? Näkemyksiä ja suosituksia tutkimusmaailmasta

Markkinoinnin opetuksen ja koulutuksen tutkimusta on tehty yli 40 vuoden ajan erilaisin aihein, metodein ja aineistoin. Tutkimuksesta voi tunnistaa kolme keskeistä teemaa, joita markkinoinnin koulutuksen tutkimuksessa käsitellään: oppimisen arviointi, kokemuksellinen oppiminen ja markkinoinnin urapolut ja osaamisvaateet.  Erityisesti FUDIX-projektin kannalta keskeinen tutkimussuunta on kokemuksellinen oppiminen, joka tarkastelee oppimista innovatiivisissa ympäristöissä, itse tehden ja kokeillen (learning by…

Jatka lukemista

Digimarkkinoinnin muutostahti haastaa oppimaan

Digitalisaatio ja teknologinen kehitys on muuttanut ja muuttaa markkinointia syvällisesti.  Markkinoinnin koulutusta tarjoavien oppilaitosten on pystyttävä vastaamaan yritysten ja organisaatioiden digimarkkinoinnin osaamistarpeisiin. Opetussisällöissä tasapainoillaan usein laajojen metatason ymmärrystä vaativien taitojen ja teknisten taitojen välillä. Mikä on tärkeintä? Millaisia taitoja digimarkkinoinnin ammattilaiselta vaaditaan? Markkinoinnin koulutuksen piirissä on keskusteltu paljon siitä, millaista osaamista digimarkkinoinnin koulutuksen tulisi tuottaa….

Jatka lukemista

FUDIX – markkinoinnin oppimisen uudet tuulet

FUDIX-projekti uudistaa digimarkkinoinnin opetusta ja tuo opiskelijoille entistä paremmat taidot ja valmiudet alan tehtäviin.  Markkinointi uudistuu nopealla rytmillä, samoin alan osaamisvaatimukset.  Kokeillen ja kehittäen uusia opetusmalleja   FUDIX-projekti käynnistyy selvityksellä, jossa kartoitetaan digitaalisen markkinoinnin opetustapoja niin Suomessa kuin Euroopan maissa. Uudenlaisia opetusmenetelmiä kokeillaan ja pilotoidaan pienimuotoisesti alan opiskelijoiden kanssa. Projekti kokoaa tuekseen asiantuntijoiden verkoston oppilaitoksista sekä alueen pk-yrityksistä. Lopputuloksena syntyy uudenlainen digitaalisen markkinoinnin oppimisympäristön konsepti, joka toteutuessaan edistää…

Jatka lukemista