Jos osaat kaiken, sinulle on digimarkkinointia tehtäväksi

Puhutko sujuvasti suomea, englantia, HTML:ää ja pikkuisen Javascriptiä ja ruotsia? Luetko sujuvasti analytiikkaa, dataa ja asiakasta kuin avointa kirjaa? Tuotatko sisältöä kaikkiin formaatteihin samalla kuin johdat markkinointia strategisesti ja ketterästi? Oletko oma-aloitteinen, rohkea, itsenäinen tiimipelaaja? Perehdyin digitaalisen markkinoinnin avoimiin työpaikkoihin osana Fudixin tekemää kartoitusta, jossa selvitettiin digimarkkinoinnin tulevaisuuden osaamistarpeita. Aineistona käytin tekoälyn tuottamaa osaamiskarttaa (2021…

Jatka lukemista
Kuvassa nuoria aikuisia tietokoneen äärellä

Uusi sukupolvi haastaa digimarkkinoinnin opetuksen

Digitalisoituneessa maailmassa muuttuva markkinoinnin teoria ja jatkuvasti uusia ratkaisuja tarjoava teknologia haastaa niin yritykset kuin oppilaitokset. Nyt opiskeleva Z-sukupolvi on syntynyt teknologian sekä vuorovaikutteisen viestinnän maailmaan ja sen kuluttajakäyttäytyminen on jotain muuta, kuin mihin boomereiden maailmassa on totuttu.

Jatka lukemista
Punainen ilmapallo, jossa on hymynaama, kelluu veden pinnalla

Kesän kynnyksellä

Haluan toivottaa kaikille Fudix-blogin lukijoille hauskaa kesää kirjoittamani runon myötä. Syksyllä 2022 jatketaan digimarkkinoinnin uuden oppimisympäristön kehittämistyötä.

Hymyä poskipieliin ja pilkettä silmäkulmiin!

Jatka lukemista
Piirretty kuva, jossa kaksi ihmishahmoa seisovat ison hehkulampun vieressä

Mahdollisuuksia vai haasteita – digitaalisen markkinoinnin opetuksessa on molempia tarjolla

Digitaalinen markkinointi kehittyy jatkuvasti. Niin digimarkkinoinnin asiantuntijoiden kuin sitä opettavien ammattilaisten tulee olla ajan hermolla näistä muutoksista. Mieluummin jopa askeleen edellä! Niin ikään opetussisältöjen tulee olla ajantasaisia ja tarjota opiskelijoille sellaisia oppimiskokemuksia, jossa erilaisia digitaalisen markkinoinnin työkaluja pääsee harjoittelemaan hyvin konkreettisesti.

Jatka lukemista
Hehkulamppu, jonka ympärille on liitutaululle piirretty ajatuskartta

Visuaalinen oppiminen digimarkkinoinnissa – käytännön vinkkejä markkinoijille, opettajille ja opiskelijoille

Tutkimukset (Frankel 2005; Saunders et al 1995; Courneya et al 2020) osoittavat, että opimme, kun piirrämme tai luomme kuvan. Frankelin (2005) mukaan, piirtäminen ja muu visuaalinen viestintä auttaa opiskelijaa ymmärtämään tieteellisiä käsitteitä ja kokonaisuuksia. Voiko visuaalinen oppiminen tukea myös digitaalisen markkinoinnin opiskelua?

Jatka lukemista
FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash

Markkinoinnin 4 p:tä voidaan heittää roskiin – vai voidaanko?

Opettaja raapii päätään ja ohimoita kiristää – pitäisi alkaa suunnittelemaan markkinoinnin opetusta, mutta millainen ”yksisarvinen” ihminen pitäisi olla, että selviäisi tästä kokonaisuudesta. Kaikki vielä muuttuu niin nopeasti – niin järjettömän nopeasti. Yllä oleva tilanne lienee tuttu monelle opettajalle, ja erityisesti markkinoinnin opettajalle. Pyrimme FUDIX-hankkeessa lieventämään opettajien mutta myös markkinoijien ja tutkijoiden tuskaa kehittämällä oivaltavaa markkinoinnin…

Jatka lukemista
FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash

Teoriaa vai käytännön taitoja? Tutkimustyöllä vahva perusta koulutusinnovoinnille

Keskustelu markkinointikoulutuksen teorian ja käytännön välisestä suhteesta on jatkunut vuosikymmeniä. Pohdintojen ytimessä on kysymys, millaisessa suhteessa teoriaa ja käytäntöä tulisi markkinoinnin koulutuksessa painottaa, jotta oppijat saisivat mahdollisimman hyvät eväät työelämään (Nunan & Domenico 2019). Liiketalouden koulutuksen ajantasaisuus on keskeistä, monessakin mielessä. Työllistyessään liiketalouden opiskelijat ovat mukana merkittävissä taloudellisissa päätöksissä. Markkinoinnin koulutuksella onkin tärkeä tehtävä kilpailukyvyn…

Jatka lukemista
FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash

Tulevaisuuden osaaminen – mikä muuttuu, mikä pysyy?

Markkinoinnin alan muutostahti on hengästyttävä. Ammattilaisilta vaaditaan laajaa ymmärrystä liiketoiminnasta, asiakkaiden toiveista ja teknologian sekä digitalisaation mahdollisuuksista. Millaista markkinoinnin osaamista yrityksissä tarvitaan tänään? Entä tulevaisuudessa? Jyväskylän ammattikorkeakoululla käynnistyneessä projektissa kartoitetaan osaamistarpeita ja etsitään innovatiivisia opetusmalleja. Tavoitteena on suunnitella innovatiivinen oppimisympäristö, joka vastaisi nopeasti muuttuvan alan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen haasteisiin. Osaamisvaatimukset haastavat jatkuvaan oppimiseen Markkinoinnin…

Jatka lukemista
FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash

Kuinka markkinointia opitaan? Näkemyksiä ja suosituksia tutkimusmaailmasta

Markkinoinnin opetuksen ja koulutuksen tutkimusta on tehty yli 40 vuoden ajan erilaisin aihein, metodein ja aineistoin. Tutkimuksesta voi tunnistaa kolme keskeistä teemaa, joita markkinoinnin koulutuksen tutkimuksessa käsitellään: oppimisen arviointi, kokemuksellinen oppiminen ja markkinoinnin urapolut ja osaamisvaateet.  Erityisesti FUDIX-projektin kannalta keskeinen tutkimussuunta on kokemuksellinen oppiminen, joka tarkastelee oppimista innovatiivisissa ympäristöissä, itse tehden ja kokeillen (learning by…

Jatka lukemista
FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash

Digimarkkinoinnin muutostahti haastaa oppimaan

Digitalisaatio ja teknologinen kehitys on muuttanut ja muuttaa markkinointia syvällisesti.  Markkinoinnin koulutusta tarjoavien oppilaitosten on pystyttävä vastaamaan yritysten ja organisaatioiden digimarkkinoinnin osaamistarpeisiin. Opetussisällöissä tasapainoillaan usein laajojen metatason ymmärrystä vaativien taitojen ja teknisten taitojen välillä. Mikä on tärkeintä? Millaisia taitoja digimarkkinoinnin ammattilaiselta vaaditaan? Markkinoinnin koulutuksen piirissä on keskusteltu paljon siitä, millaista osaamista digimarkkinoinnin koulutuksen tulisi tuottaa….

Jatka lukemista