Seinäjoki. Junalla olen ohi kolkutellut ja autollakin läpi hurauttanut, mutta pysähtynyt en koskaan. Nyt pysähdyin päiväksi. Mikä sai minut vihdoin pysähtymään? Se ei ollut Tangomarkkinat, ei Provinssirock eikä Lakeuden Ristin kirkkokaan – vaan yrittäjyys.

Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketoiminta ja kulttuuri –yksikkö, Seinäjoen ammattikorkeakoulukirjasto ja Pohjanmaan ELY-keskus järjestivät Kirjastot ja yrittäjyys – yrittäjyysnäkökulmia kirjastotyöhön teemapäivän torstaina 24.10.2013.

yrittajyyskrst

Päivän aluksi informaatikko Jaana Latvanen Seinäjoen korkeakoulukirjastosta esitteli meille Yrittäjyyskirjastoa. Yrittäjät ja kirjastontarjonta eivät ole varsinaisesti kohdanneet perinteisten kirjastopalveluiden avulla. Yrittäjyyskirjasto onkin verkkopalvelu, joka haluaa tukea tiedonhankintaa ja tiedon seurantaa. Palveluajatuksen ensisijainen kohderyhmä ovat opiskelijat, opettajat, TKI sekä tiedonvälittäjät.

Yrittäjyyskirjaston ydinteemoja ovat liiketoimintaosaaminen, yrittäjyyskasvatus, yrittäjyystutkimus ja toimialatieto. Open access sisällöt ovat etusijalla. Yrittäjyyskirjasto hyödyntää laajasti sosiaalisen median sekä pilvipalveluiden tarjoamia palveluja: Facebook, Twitter, Scoop.it., Netvibes, Rss-syötteet, Yahoo! Pipes, WorldPress, Pinterest sekä erilaiset blogit. Käyttäjäkyselyssä tulevaisuuden kehitystoiveiksi nousivat videot, vuorovaikutteisuus sekä mahdollisuus saada käyttäjät itse tuottamaan sisältöjä.

 

aalto

Seuraavaksi eteemme hurautti mies valkoisella ratsullaan eikun potkulaudallaan. Hän antaa kirjastoille luvan toimia eri tavalla! Pääpuhuja Anssi Tuulenmäki toimii Aalto-yliopistossa toimintatapainnovaatioihin keskittyvän MIND-tutkimusryhmän tutkimuspäällikkönä ja yli-innovaatioaktivistina (hän on itse antanut itselleen tämän tittelin).

Tuulenmäen mielestä kirjastoalakin voi muuttua toimintatapainnovaatioiden avulla.Tarvitsemme vain uudelleen ajattelemisen taitoa. Toimintatapojen innovatiivinen muutos vaatii onnistuakseen innostusta ja vaivannäköä. Kirjastoalalla ei ole totuttu markkinoimaan, mutta erilainen tekeminen on parasta markkinointia mitä voi olla.  ”Yrityksillä on taipumusta samanaikaisesti tarjota liikaa sellaista, mitä suurin osa asiakkaista ei tarvitse, ja liian vähän sitä mitä yksittäinen asiakas oikeasti tarvitsisi.” Kirjastoalan pitäisi nimenomaan olla People-businesta.

Myös kehittämisen prosessi pitäisi yksinkertaisesti laittaa uuteen kuosiin. Ottaa käyttöön kokeilemalla kehittämisen prosessimalli, johon otetaan heti mukaan myös käyttäjiä.

Yhtenä monista esimerkeistä Tuulenmäki käytti Movember -hyväntekeväisyyskampanjaa. Movember on riippumaton maailmanlaajuinen hyväntekeväisyysjärjestö, jonka tavoitteena on saada aikaan pysyvä parannus miesten terveyteen. Kampanjan perustajan Tom Bettsin mukaan kampanja sai alkunsa pubissa tehdyn vedon seurauksena. Kukaan ei varmasti edes tohtinut kuvitella että viiksien kasvatus laajenee maailman laajuiseksi kampanjaksi. Ideahan on loistava. Jokaisen miehen viikset eli ”Mo” auttavat keräämään varoja ja lisäämään tietoisuutta eturauhas- ja kivessyövästä sekä mielenterveydestä. Jokainen mies on kävelevä mainos.

Kirjastoalan freelancer

Maittavan lounaan jälkeen (Framin ravintolassa, jossa pöydätkin olivat IIIsoja) kertoili Päivi Jokitalo millaista on työskennellä kirjastoalalla erilailla, freelancerina ja itsenäisenä yrittäjänä. Ei hän ollut ajatellut ryhtyvänsä yrittäjäksi eikä businessplänejäkään ole tehty. Yksi asia vain johti toiseen.

Hänen mukaansa toiminta yrittäjänä ja kirjastoalalla voi olla elämyksellistä ja hauskaa, mutta epävarmuuttakin pitää sietää sekä yrityksen monimutkaista kirjanpitoa. Facebook, twitter, scoop.it sekä pilvipalvelut ovat kullanarvoisia työkaluja. Työnantoja on ollut monenlaisia, mutta tavallaan kaikki ovat liittyneet toisiinsa.

Loppuvuodesta ilmestyy Päivin uusin kirja Powerpoint-vapaa vyöhyke, jossa esitellään kirjastoalan kotimaisia ja kansainvälisiä hankkeita ja toimintamuotoja. Uusia innovaatioita.

http://loykkionkirjastossatapahtuu.wordpress.com/

 

kaupunkiverstas

Lasipalatsiin on avattu 25.10. Kaupunkiverstas, josta meille kertoi ihastuttavan pirteä Lotta Muurinen Helsingin kaupunginkirjastosta.

”Kirjasto on uuden tekniikan tutustumispaikka. Kirjasto on ideoiden ja ajatusten rikastamo, jossa tietoja, taitoja ja tarinoita jakamalla luomme yhdessä uutta kansalaisyhteiskuntaa.”

1990-luvulla moni sai ensikosketuksensa internetiin kirjastossa, nyt päästään tutustumaan uudistuvaan teknologiaan ja maker-kulttuuriin. Kaupunkiverstas on kohtaamispaikka lasipalatsissa. Se on toiminnan tyyssija, jonne kuka tahansa voi tulla toteuttamaan pienet ja suuret ideansa.

Kaupunkiverstaalla paitsi konkretisoidaan ideoita, samalla myös opitaan uutta, tehdään ja ihmetellään yhdessä ja tutustutaan uusiin laitteisiin ja teknologioihin. Laitteita ovat: 3D-tulostin, 3D-jyrsin, vinyyli- ja tarraleikkuri, lämpöprässi, videoedit sekä grafiikka ja mediatyöpiste. VHS-DVD-muunnin löytyy myös.

kokeilupiste

 

Mitä jos kirjastossa voisi kokeilla ideoita – lainata ajatuksia – Innovaatio voi olla kirjaston sisällä. Kirjasto on maailman paras paikka tutustua uuteen asiaan. Huomisen arki -hankekoordinaattori Lari Aho Helsingin kaupunginkirjastosta esitteli kokeilupistettä.

”Kokeilupiste on palvelu, joka tuo uudenlaista sisältöä kirjaston kävijöille tarjoamalla heille tietoa uusien osallistavien tapojen kautta. Ratkaisut, keksinnöt ja palvelut tuodaan kirjastotiloihin kirjaston kävijöiden kokeiltaviksi.”

Kokeilupisteen ideana on, että asiakas voi tutustua ratkaisuun, innovaatioon tai palveluun itsenäisesti, ilman kirjaston henkilökunnan opastusta. Asiakkaiden antama palaute on tärkeää, sillä se voi auttaa ratkaisun kehittäjää parantamaan tuotettaan käyttäjäystävällisemmäksi.

Reissusta raportoi,

Katja Pihkasalo