Mistä löytyisi se nettiohjauksen luukku

Header_3_2014_matala

Kansalaisille tarjottavia verkossa olevia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja on tuotettu viime vuosikymmenen ajan moninaisia. Lähes poikkeuksetta nämä palvelut ovat painottuneet tiedon jakamiseen. Eri elämäntilanteessa oleville kansalaisille ja ohjauspalvelujen ammattilaisille kohdistettu valtakunnallinen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden (TNO) kehittäminen sai vauhtia vuosina 2008 – 2011 ESR-osarahoitteisesta NUOVE-projektista. Kehittämistyön tuloksena saatiin tutkimus ohjauspalveluiden tilasta, ohjaustarvearviomittaristo ja itsearviointitehtäviä sekä kokeilu monikanapalvelusta. Kokeilussa kansalaiset saivat ammatinvalintapsykologin palveluja puhelimitse. Palvelu vakiintui NUOVE:n jälkeen TE-palvelujen Työlinja-puhelinpalveluksi.

Alueellisten verkkopalvelujen synty

Kollaasi_www-sivutAlun pitäen tarkoitus oli, että NUOVE kehittäisi valtakunnallisen sisäänmeno-porttaalin, josta löytyy monikanavaisia neuvonta- ja ohjauspalveluja. Kun työ jäi kesken, alkoi alueellisten Opin ovien toimesta syntyä paikallisia verkkosivuja. Sivustoja on kolmenlaisia:

  1. Vuorovaikutteiset sivustot, joiden kautta erityisesti aikuisilla on mahdollisuus saada koulutustiedon lisäksi neuvontaa ja ohjausta.
  2. Infosivustot, joissa on tietoa alueen erilaisista koulutuksista sekä oppilaitosten ja neuvonnan yhteystietoja.
  3. Ohjaajille tarkoitetut sivustot ja verkkoympäristöt.

Vuorovaikutteisuutta skypellä ja chatilla

chatruutu2Monikanavaiset tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut tarkoittavat, että niitä on saatavilla verkossa, puhelimessa, sähköpostilla tai kasvotusten (fyysinen piste) riippuen asiakkaan tarpeista. Koska entistä enemmän palvelut siirtyvät verkkoon, on niiden käytön helppoudesta ja saatavuudesta pidettävä huoli. Opin ovien tuottamissa alueellisista, vuorovaikutteisissa verkkopalveluissa kansalaiset saavat ohjausta ja neuvontaa sähköpostin, puhelimet, skypen ja chat-palvelun kautta. Tällaisia sivustoja ovat mm. www.opastin.fi (Pohjanmaa), www.aikuiskoulutusep.fi (Etelä-Pohjanmaa), www.kopase.fi (Etelä-Savo) ja www.aikuiskoulutuksenvoima.fi (Pohjois-Karjala).

Verkkosivujen takana ahertaa ohjaajien verkosto, jotka huolehtivat asiakkaiden tarpeista. Esimerkiksi Pohjamaan Opastin-palveluun on kytketty ohjaajien intra, jossa voidaan kysyä apua verkostolta, ja jonne asiakkaan kanssa käydyt keskusteluketjut tallentuvat. Lisäksi näiltä verkkosivuilta löytyy vuorovaikutteisia palveluja esim. Skypen, ConnectPron tai online-chatin kautta.

Tietopankkeja ja ohjeita

Koulutusta esitteleviä ja opintoihin liittyvää tietoa ovat keränneet mm. www.kymiedu.fi (Kaakkois-Suomi), www.opintori.info (Pohjois-Pohjanmaa), www.opiskelijaksi.net (Keski-Uusimaa) ja www.opinoviturku.fi (Varsinais-Suomi). Sivuilta löytyy keskitettyjä sähköposti- ja puhelinpalvelutietoja, joista voi kysyä neuvoa omiin pulmiin tai varata aika ohjaajalle. Kasvotusten tapahtuva ohjaus hoidetaan ohjauspisteessä, joka voi toimia esim. TE-toimistossa, kirjastossa tai koulutuksen järjestäjien yhteisessä ohjauspisteessä.

Lisäksi verkkoon on koottu tietoa ja välineitä omaan urasuunnitteluun kuten esim. omaan oppimiseen, opiskelun rahoitukseen ja oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Sivuilta löytyy myös erilaisia testejä.

Ohjaajille palvelukarttaa ja välineitä

Erityisesti ohjaajille tarkoitettuja verkkosivuja on kehitetty muutamilla alueilla. Näitä ovat www.sataovi.fi (Satakunta) ja www.lapintno.fi (Lappi). Sataovi on palvelukartta, josta löytyy Satakunnan alueen aikuisopiskeluun liittyvät aikuisopiskelun hakeutumisvaiheen ohjauspalvelut ja palveluntarjoajat. Sivusto toimii eri tasoilla toimivien ohjaustoimijoiden työkaluna ja opiskelusta kiinnostuneiden tietolähteenä.

Lapin TNO-palvelu toimii tiedon ja materiaalien välityksen sekä yhteydenpidon kanavana. Sivusto on pääasiassa tarkoitettu Lapin TNO-toimijoille. Sivustolla on myös esim. alueellisten tapahtumien kalenteri ja uutiskanava.

Katse kohti tulevaa

Vaikka tällä rakennerahastokaudella ei päästykään maaliin valtakunnallisten verkko-ohjauspalvelujen suhteen, saatiin määrätietoinen työ vauhtiin. Suomessa on jo nyt hyviä verkossa tuotettuja palveluja kuten Oppijan verkkopalvelut ja Ammattinetti, mutta niistä puuttuu vielä ohjauksen osa. Tulevalla rakennerahastokaudella tämäkin puute saadaan varmasti kuntoon. Hyvä signaali on se, että valtakuntaan on vihdoin hankittu virolainen X-Road -palveluväylä. X-road on sähköiset palvelut yhteen kokoava verkkopalvelujen rajapinta, jolla eri järjestelmät saadaan keskustelemaan keskenään.

Opin ovien sähköisistä palveluista osioita tullaan yhdistämään opintopolku.fi-sivustolle. Parhaillaan haravoidaan sivustoja läpi ja arvioidaan, mitkä sivujen osiot linkitetään opintopolkuun. Lisäksi Opin ovien tuottamia muita ohjauksen välineitä hyödynnetään opintopolku.fi-sivustolla.

Katso myös

Opin ovien verkkopalveluiden tarkempi esittely (pdf)
Opintopolku kehittyy