Ohjeistusta vanhemmille pelien hankintaan ja nuoren pelaamiseen
Moni vanhempi on aidosti kiinnostunut, mitä pelejä oma lapsi pelaa ja kenen kanssa. Saattaa kuitenkin olla hankala päästä kootun tiedon äärelle ja osata kysyä oikeat kysymykset. Tässäpä kaikille pelaavien lasten vanhemmille tiivis vinkkilista, jotka ainakin olisi hyvä tarkistaa, vaikkapa yhdessä lapsen kanssa.
1. Tarkista pelin ikäraja ja sisältö
Minkä ikäisille pelaajille peli on tarkoitettu? Mitä teemoja peli sisältää, kuten väkivalta, kauhu tai seksuaaliset aiheet? Esimerkiksi K16 pelin saa antaa pelattavaksi minkä ikäiselle lapselle tahansa, mutta pelin sisältö ei välttämättä ole lapsille sopivaa. K18 pelejä ei saa myydä tai luovuttaa alaikäisille lainkaan.
2. Selvitä, pelataanko peliä netissä, ja mitä online-kommunikaatiotapoja se sisältää
Pelataanko peliä ilman nettiyhteittä paikallisesti konsolilla tai tietokoneella? Jos peliä pelataan netissä, selvitä minkälaisia kommunikointimahdollisuuksia se sisältää: onko pelissä tekstipohjainen chat, tai voiko siinä keskustella voice-chat ominaisuudella ääneen muiden pelaajien kanssa?
3. Tarkista, mitä maksuja tai lisäkustannuksia peli mahdollisesti sisältää
Onko pelissä mikromaksuja, tai pelinsisäisiä digitaalisia ostoksia? Saako pelin ostamalla kokonaisen pelikokemuksen, vai pitääkö peliin ostaa lisää ominaisuuksia tai lisäosia? Varmista myös, että olet ostanut pelin perusversion ennen kuin ostat siihen lisäosia, sillä lisäosaa ei voi pelata ilman peruspeliä. Selvitä, onko pelissä pakollinen kuukausimaksu, jotta sitä voi pelata. Pelikonsoleilla pelaaminen netissä vaatii myös erillisen online-pääsyn ostamista.
4. Selvitä, onko nuorelle tullut pelatessa vastaan ongelmatilanteita
Kysy pelaavalta nuorelta, onko pelissä tullut vastaan arveluttavia tilanteita, tai onko pelissä muuten ilmennyt ongelmia. Jos nuori on kokenut pelissä esimerkiksi häirintään tai kiusaamista, pelatkaa peliä vaikka yhdessä, ja pohtikaa miten häirintään voisi reagoida. Selkeissä ongelmatapauksissa olkaa yhteydessä pelin asiakaspalveluun tai tukeen. Ongelmatilanteiden ratkominen yhdessä auttaa sekä nuorta pelaajaa että vanhempaa ymmärtämään pelimaailmassa turvallista toimintaa paremmin.
5. Varmistakaa digitaalisen omaisuuden pysyminen turvassa
Asettakaa pelitileille ja kirjautumistiedoille vahvat salasanat, ja huolehtikaa siitä, että pelaajasta ei löydy henkilökohtaisia tietoja esimerkiksi pelin foorumeilta tai keskustelukanavilta. Suosikaa peleissä nimimerkkejä, joista ei selviä pelaajan oikeaa nimeä tai ikää. Pidä huoli siitä, että nuori pelaaja tietää perusasiat tietojen kalastelusta ja siitä, että omia tietoja ei saa luovuttaa ulkopuolisille.
6. Keskustelkaa pelaamisen kustannuksista ja digitaalisen tavaran ostamisesta
Miettikää yhdessä, onko peliin järkevää ostaa digitaalista tavaraa tai tuotteita esimerkiksi pelin sisäisestä kaupasta. Onko ostettavalla tavaralla oikeasti arvoa ja tuoko se jotain lisää peliin? Tavaroiden ostaminen ei välttämättä ole järkevää, jos sen ostamiselle ei ole hyvää perustetta pelillisesti.
7. Asettakaa pelaamiselle järkevät rajat
Pelaaminen on nykyään suosittua ja hyvä harrastus, mutta pelaamista kannattaa rajoittaa sekä ajallisesti että rahan käytön osalta. Online-pelejä pelatessa tulee myös muistaa, että nuoren kaverit saattavat myös pelata samaa peliä ja on kaveriporukan kesken on tärkeää päästä pelaamaan samaan aikaan yhdessä. Pelatessa peliä myös pelitaidot kehittyvät, joten on tärkeä tiedostaa, että nuoren kaveriporukassa muilla pelaajilla saattaa olla huomattavasti enemmän aikaa tai mahdollisuuksia pelata peliä ja samalla kehittyä. Toisin sanoen myös liika peliajan rajoittaminen saattaa johtaa siihen, että nuori ei enää pysy kavereidensa taitotason kehityksessä mukana, ja pelaaminen yhdessä vaikeutuu.
Ohjeistuksen laati peliturvallisuuteen perehtynyt
Pyry Seppänen, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, IT-instituutti
———————————————————————————————————-
Teksti on laadittu osana #OleTietoinen-tietoisuuskampanjaa. Kampanjoinnin toteutuksesta vastaavat Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Poliisiammattikorkeakoulun CYBERDI-projektin asiantuntijat. Digitaalisen maailman turvallisuuden kasvattamiseen tähtäävä #OleTietoinen-kampanjointi jatkuu aina vuoden 2021 lopulle saakka.