Oivaltavaa digimarkkinoinnin opetusta kehittämässä

FUDIX-blogi käsittelee digitaalisen markkinoinnin opetukseen ja koulutukseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja. Artikkelit kertovat FUDIX-projektin etenemisestä; kansainvälisestä soveltavasta tutkimuksesta, opetuskokeiluista sekä työpajojen puheenaiheista. Blogi on suunnattu markkinoinnin ja liiketalouden alan opettajille ja opiskelijoille uusien ideoiden jakamiseksi. Myös digimarkkinoinnin osaamisen kehittämisestä kiinnostuneet pk-yritykset saavat vinkkejä ja ideoita blogista oman henkilöstönsä kouluttamiseen.
FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash
28.9.2021 Toimittaja

Tulevaisuuden osaaminen – mikä muuttuu, mikä pysyy?

28.9.2021 Toimittaja
Yleinen

Markkinoinnin alan muutostahti on hengästyttävä. Ammattilaisilta vaaditaan laajaa ymmärrystä liiketoiminnasta, asiakkaiden toiveista ja teknologian sekä digitalisaation mahdollisuuksista. Millaista markkinoinnin osaamista yrityksissä tarvitaan tänään? Entä tulevaisuudessa? Jyväskylän ammattikorkeakoululla käynnistyneessä projektissa kartoitetaan osaamistarpeita ja etsitään innovatiivisia opetusmalleja. Tavoitteena on suunnitella innovatiivinen oppimisympäristö, joka vastaisi nopeasti muuttuvan alan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen haasteisiin. Osaamisvaatimukset haastavat jatkuvaan oppimiseen Markkinoinnin […]

FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash
12.7.2021 Toimittaja

Kuinka markkinointia opitaan? Näkemyksiä ja suosituksia tutkimusmaailmasta

12.7.2021 Toimittaja
Yleinen

Markkinoinnin opetuksen ja koulutuksen tutkimusta on tehty yli 40 vuoden ajan erilaisin aihein, metodein ja aineistoin. Tutkimuksesta voi tunnistaa kolme keskeistä teemaa, joita markkinoinnin koulutuksen tutkimuksessa käsitellään: oppimisen arviointi, kokemuksellinen oppiminen ja markkinoinnin urapolut ja osaamisvaateet.  Erityisesti FUDIX-projektin kannalta keskeinen tutkimussuunta on kokemuksellinen oppiminen, joka tarkastelee oppimista innovatiivisissa ympäristöissä, itse tehden ja kokeillen (learning by […]

FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash
9.7.2021 Toimittaja

Digimarkkinoinnin muutostahti haastaa oppimaan

9.7.2021 Toimittaja
Yleinen

Digitalisaatio ja teknologinen kehitys on muuttanut ja muuttaa markkinointia syvällisesti.  Markkinoinnin koulutusta tarjoavien oppilaitosten on pystyttävä vastaamaan yritysten ja organisaatioiden digimarkkinoinnin osaamistarpeisiin. Opetussisällöissä tasapainoillaan usein laajojen metatason ymmärrystä vaativien taitojen ja teknisten taitojen välillä. Mikä on tärkeintä? Millaisia taitoja digimarkkinoinnin ammattilaiselta vaaditaan? Markkinoinnin koulutuksen piirissä on keskusteltu paljon siitä, millaista osaamista digimarkkinoinnin koulutuksen tulisi tuottaa. […]

FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash
6.7.2021 Maria

Video: FUDIX kehittää oivaltavaa markkinoinnin oppimista

6.7.2021 Maria
Yleinen

FUDIX-projektin tiimi kutsui kesäkuussa yhteistyöverkostonsa aloitustapahtumaan. Katso tapahtuman tallenne (kesto 32 min.), jossa asiantuntijat, JAMKin lehtorit Päivi Könönen, Nina Välimäki, Osmo Laitila ja Heidi Neuvonen kertovat projektin ainutlaatuisesta ideasta, kiinnostavista työpaketeista, osallistavasta yhteiskehittämisestä sekä tutkimuksellisista lähtökohdista. FUDIX kartoittaa ja tutkii markkinoinnin oppimista ja opetusta kansainvälisesti ja testaa innovatiivisia, uusia opetusmenetelmiä opetuskokeiluin. Yritysedustajat saivat pohtiakseen osaamisvaateita: Millaista digimarkkinoinnin osaamista yrityksissä tarvitaan tällä […]

FUDIX future is creative kuva Marija Zaric Unsplash
5.7.2021 Toimittaja

FUDIX – markkinoinnin oppimisen uudet tuulet

5.7.2021 Toimittaja
Yleinen

FUDIX-projekti uudistaa digimarkkinoinnin opetusta ja tuo opiskelijoille entistä paremmat taidot ja valmiudet alan tehtäviin.  Markkinointi uudistuu nopealla rytmillä, samoin alan osaamisvaatimukset.  Kokeillen ja kehittäen uusia opetusmalleja   FUDIX-projekti käynnistyy selvityksellä, jossa kartoitetaan digitaalisen markkinoinnin opetustapoja niin Suomessa kuin Euroopan maissa. Uudenlaisia opetusmenetelmiä kokeillaan ja pilotoidaan pienimuotoisesti alan opiskelijoiden kanssa. Projekti kokoaa tuekseen asiantuntijoiden verkoston oppilaitoksista sekä alueen pk-yrityksistä. Lopputuloksena syntyy uudenlainen digitaalisen markkinoinnin oppimisympäristön konsepti, joka toteutuessaan edistää […]