Suomesta Tsekkiin: Logistiikan opiskelijoiden ekskursio

Maanantaipäivä: Prahasta Pardubiceen

Tänään käynnistyi viikon mittainen Tsekin ekskursioreissu Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikan opiskelijoille. Opiskelijoita ryhmässämme on kaiken kaikkiaan 13. Mukana on niin ensimmäisen, kuin toisenkin vuoden opiskelijoita.

Esimmäiselle päivälle meille opiskelijoille oltiin annettu yksi selkeä ohje: saapukaa Pardubicessä olevalle ennalta määritetylle hotellille iltaan mennessä. Koska yhteistä matkustusta ei ollu, saapuivat ryhmämme jäsenet eri päivinä Tsekkeihin. Hurjimmat matkustivat Prahaan jo lauantaina. Myös allekirjoittaneet saapuivat ”etuajassa” ja asettuivat Prahaan aloilleen jo sunnuntai-iltana.

Maanantaipäviä Prahassa.
Maanantaipäivä Prahassa.
Pardubicen juna-asema.
Pardubicen juna-asema.

Kulku Prahasta Pardubiceen tapahtui pääsääntöisesti jokaisella ryhmämme jäsenellä junaa käyttäen. Junamatka näiden kaupunkien välillä kestää noin tunnin, ja on ehdottomasti edullisin ja nopein vaihtoehto. Pardubice on paljon pienempi kaupunki verrattuna Prahaan, mutta sitäkin eloisampi. Pardubicen yliopisto tuo kaupunkiin mukavan opiskelijameiningin ja ison maailman tuntua.

Pardupicen pääaukio.
Pardupicen pääaukio.

Tiistaipäivä: Pardubicestä Prelouciin Kiekertille ja Ronalille

Tiistaiaamu alkoi aikaisella herätyksellä; jo ennen puolta kahdeksaa lähdimme suuntaamaan kohti Pardubicen rautatieasemaa yhdessä paikallisoppaidemme kanssa. Matkasimme junalla Prelouciin, missä oli ensimmäinen vierailukohteemme. Kiekert-yhtiö joka valmistaa moniin automerkkeihin lukituksia.

Vierailu Kiekertillä.

Kiekert oli kokonaisuudessaan kiehtova ja monipuolinen yritys. He tekevät lukituksia lähestulkoon kolmannekselle kaikista autoista. Suurimpia asiakkaita heillä ovat esimerkiksi Audi ja Mercedes Benz. Työntekijöitä yrityksellä noin 2800. Kiersimme tuotannon, kokoonpanon ja varastot läpi. Pääsimme myös vierailemaan niin sanotussa ”hiljaisessa huoneessa”. Siellä säädetään jokaiselle automerkille oma ominainen lukitusääni. Yritys on vuosien aikana kokonut paljon muutosvaiheita ja esimerkiksi tuotantolinjoja ja varastointijärjestelmiä on muokattu nykypäivän tarpeita vastaavaksi. Muutosten takia myös työ on helpottunut ja nopeutunut. Kokonaisuudessaan yhtiö oli mielenkiintoinen ja saimme paljon uutta tietoa.

Kiekertin varasto.
Kiekertin varasto.

Vierailumme jälkeen matkustimme takaisin Pardubiceen ja kävimme syömässä Stare Casy-ravintolassa. Ruokailun jälkeen kävelimme Pardubicen keskustassa ja kävimme katsomassa paikallisia nähtävyyksiä, kuten keskustassa olevaa keisarillista linnaa.

Päivän toinen vierailukoihde oli vannevalmistaja Ronal. Lähestulkoon kaikki henkilöautojen vanteet ovat Ronalilta lähtöisin. He tekevät monen näköisiä ja kokoisia vanteita eri automerkeille. He tuottavat vanteet aina raakamateriaalista valmiiksi asti. Ronalin tuotanto on lähestulkoon täysin automaatisoitu, ja vanteita valmistuukin nopeaa tahtia.

Pitkän päivän jälkeen saavuimme vihdoin hotellille seitsemän aikaan illalla. Illalla menimme vielä keilaamaan porukalla. Myös paikalliset John, Thomas, Stefen ja heidän koulukavereitaan liittyivät seuraamme. Päivä oli samaan aikaan mielenkiintoinen ja paljon antava, mutta myöskin pitkä ja raskas. Huomen aamulla on vuorossa vierailumme Pardubicen yliopistolla.

 

Keskiviikko ja torstai: Pardubicen yliopistolla ja Hyundailla

Keskiviikkoaamuna lähdimme yhdeksältä kohti Pardubicen yliopistoa. Tarkoituksena oli esitellä paikallisille opiskelijoille vähän suomea ja Jyväskylää, sekä jamkia opiskelupaikkana. Seurassamme oli edelliseltä keilausillalta tuttuja Pardubicelaisia opiskelijoita sekä heidän professorinsa.

Pardubicen yliopistolla.
Pardubicen yliopistolla.

Tsekkiläiset opiskelijat esittelivät ensiksi meille maataan ja kouluaan. Tämän jälkeen oli meidän vuoromme. Olimme valmistelleet kolme esitystä: JAMK opiskelupaikkana, Jyväskylä ja harrastusmahdollisuudet sekä Suomi asuinmaana.

Esitysten jälkeen työskentelimme ryhmissä uusien Tsekkiläisten ystäviemme kanssa. Tarkoituksena oli tehdä workshop tyylinen esitys, jossa pohdimme miltä tulevaisuus näyttää logistiikan näkökulmasta, ja kuinka se tulee vaikuttamaan meidän tulevaan työuraamme. Kaikki ryhmät saivat kirjattua ylös hienoja ja mielenkiintoisia asioita, jotka luultavasti tulevat tapahtumaankin tulevaisuudessamme. Pohdimme esimerkiksi 3d-tulostuksen luomia mahdollisuuksia, ja niiden vaikutusta tuleviin työpaikkoihin. Myös ekologisuuden ja ympäristöystävällisyyden oletetaan nousevan entistä ajankohtaisemmaksi.

Workshop
Workshop
Workshopin antia lisää.
Workshopin antia lisää.
Workishopin antia.
Workishopin antia.

Aamupäivän yliopistokierroksen jälkeen ruokailimme läheisessä kiinalaisessa ravintolassa. Tämän jälkeen suuntasimme omaa tahtia takaisin hotellille hakemaan matkalaukkumme, ja valmistautumaan junamatkalle kohti Ostravaa.

Junamatka Ostravaan kesti noin kaksi ja puoli tuntia, ja saavuimme Hotel Nicolakseen kahdeksan jälkeen illalla.
Torstai päivää oli varmasti jokainen meistä odottanut kaikista eniten. Vuorossa oli vierailu Hyundain Tsekin tehtaalla. Tehdasalue oli valtava, mutta kuitenkin loistavasti organisoitu, selkeä ja siisti. Auditoriossa oppaamme esitteli yrityksen toimintaa ja tehtaan rakennetta, jonka jälkeen saimme turvavarusteet ja ohjeet tuotannossa toimimiseen. Koska paikka on niin suuri ja turvajärjestelyt tarkkoja, liikuimme tehdasalueella ”junassa” jota ohjasi oppaamme. Headsetistä kuulimme kierroksen aikana selostuksen kustakin tuotannon vaiheesta mitä näimme. Kierros alkoi raakamateriaali varastosta ja päättyi valmiin kokoonpanolinjan päähän. Karkeasti sanottuna näimme siis miten peltirullasta valmistuu todella helpon ja nopean näköisesti valmis auto.

Hyundain tehtaalla Tsekeissä.
Hyundain tehtaalla Tsekeissä.

Tsekin tehdas valmistaa Hyundain kolmea eri auto mallia, tehden myöskin kustomoituja ajoneuvoja lisäämällä esimerkiksi erilaisia lisävarusteita asiakkaan toiveesta. Koko perustuotanto on pääsääntöisesti täysin automatisoitua. Kokoonpanolinjastoilla työskentelee ihmisiä kiinnittämässä esimerkiksi tukirakenteita, sähköjä ja moottoreita liukuhihnalla liikkuviin autoihin. Auton valmistuksen ja viimeistelyn lopuksi jokaiselle autolle tehdään koeajo, missä tarkastetaan tarvittavat turvavarusteet ja ajoneuvon halutut ominaisuudet.

Hyundailla
Hyundailla

Hyundain vierailun jälkeen kävimme kiertämässä paikallisessa olutpanimossa: Radegastissa. Radegast on yksi Tsekin merkittävimmistä olutvalmistajista. Kiersimme panimon varastot ja tuotannon läpi, ja pääsimme myös maistamaan valmista tuoretta olutta. Panimon kierroksen jälkeen matkasimme takaisin Ostravaan valmistautumaan huomiseen ja samalla reissun viimeiseen päivään.

Viimeinen päivä

Viikon viimeinen päivä alkoi bussi kyydityksellä Puolan puolelle. Tämän päivän vierailukohteitamme oli Seyon E-Wha ja Donghee – yritykset. Valitettavasti Dongheen vierailu peruuntui viimehetkellä yrityksen yllätys luennoitsijan vuoksi.

E-Wha yritys valmistaa ajoneuvoihin muun muassa sisustoja ja paneeleita, sähköjä ja turvallisuuslaitteita. Puolan tehdas on keskittynyt eri automerkkien sisustuksiin, keskikonsoleihin, oviverhoiluihin ja paneeleihin. Kiersimme tehtaassa tuotannon läpi. Automaatio oli tässäkin tehtaassa vahvasti läsnä, vaikka manuaalisia tuotannonvaiheita olikin enemmän kuin muissa vierailukohteissamme. Yhtiötä koskevat tarkat turvallisuussäännöt, jonka vuoksi emme valitettavasti saaneet kuvata kohteessa.

Vierailumme jälkeen kävimme syömässä Bistro-tyyppisessä ravintolassa. Koska toinen vierailukohteemme peruuntui, ruokailun jälkeen vietimme hetken ”vapaa-aikaa” Ostravassa sijaitsevassa Forum-ostoskeskuksessa ja sen lähellä olevassa tiedekeskuksessa. Junamme takaisin Prahaan lähti viiden jälkeen.

Kokonaisuudessaan viikko meni todella nopeasti. Oli upeaa päästä vierailemaan kansainvälisesti merkittävissä ja isoissa yhtiöissä. Hienoa oli nähdä miten viimeisen päälle logistiikkaketjut, rakenteet, automaatiot ja yritykset olivat kietoutuneet toisiinsa, muodostaen vaivattoman ja toimivan kokonaisuuden. Oman alan näkökulmasta tarkasteltaessa logistiikka todella on suuri osa kansainvälistä yritystoimintaa, ja mahdollistaa sen menestyneen toimimisen.

 

Logistiikan opiskelijat
Neea Seppänen
Riia Salo