Jamk 2030

Jamk2030 -blogissa Jyväskylän ammattikorkeakoulun johto ja henkilöstö on kirjoittanut Uuden sukupolven korkeakoulusta osana strategiatyötä. Blogiin ei enää kirjoiteta uutta sisältöä.
22.8.2017 Toimitus

Uusi työ: miten teemme mahdottoman mahdolliseksi?

22.8.2017 Toimitus
Yleinen

Olemme keskellä murrosta, joka vähentää ja synnyttää työtä mutta pääasiassa muuttaa sitä. Tunnistamme teknologian kehityksen esimerkkejä kuten esineiden internet, digitalisaatio, robotiikka, Big Data, lisätty todellisuus, keinoäly, 3D tulostus ja bioteknologia. Uudet teknologiat ja niistä juontuvat sosiaaliset innovaatiot muuttavat elämäntapaamme ja kulttuuriamme. Muutos ei tapahdu rysäyksellä vaan hiljalleen. Koska työelämä muuttuu yhä pirstaleisemmaksi, ovat uudenlaiset työelämätaidot […]

16.6.2017 Heikki Malinen

Laatutyötä Azerbaizanissa

16.6.2017 Heikki Malinen
Yleinen

Euroopan Unioni antaa meille tuttujen aluerahoitusten ohella rahoitusta myös EU:n naapureiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Yksi rahoitusmuoto on Twinning- hankkeet, joihin mekin olemme osallistuneet mm. kehittämällä Egyptin koulutusjärjestelmän arviointia. JAMKin edustajia on ollut mukana myös Poliisiammattikorkeakoulun ja Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) hankkeissa. Twinning-hankkeet kuuluvat EU:n laajenemis- ja naapuruuspolitiikkaan ja niillä halutaan edistää kohdemaiden hallinnon ja lainsäädännön […]

31.5.2017 Pekka Risku

Yrittäjyys…kasvatus!

31.5.2017 Pekka Risku
Yleinen

Avasin taannoin perheyrittäjyyden seminaarin Muuramessa, ja kerroin kuinka minulla, opettajaperheen lapsena oli ollut yrittäjinä toimineet isovanhemmat: toiset kauppiaina Nurmossa ja toiset maatalousyrittäjinä Puumalassa. Seuraavana aamuna ovikelloa soitti paikallinen maanviljelijä. Hän toi pussillisen maatilansa tuotteita ja kiitti, että olin laskenut maanviljelijätkin yrittäjiksi! Hän oli kokenut, että maanviljelijöitä ei riittävästi tunnisteta yrittäjinä. Jos on joskus ollut vaikea […]

Asta Wahlgrén
18.5.2017 Asta Wahlgren

Oppiminen ei ole määränpää vaan matka

18.5.2017 Asta Wahlgren
Keski-Suomen tulevaisuus

Kevät on koulunsa lopettavien ja valmistuvien aikaa. Osalle koulu on ollut vain pakollinen välietappi matkalla elämään, osalle innostava ja oppimisvalmiuksia kehittävä pätkä matkalla aikuisuuteen. Osa uusista ylioppilaista ja ammattiin valmistuvista on opiskellut ensisijaisesti koulua varten, osa elämää varten. Itse taisin valkolakkini kanssa kuulua kaikkiin ryhmiin. Muistan huhtikuisen päivän, jolloin valmistuin kauppatieteiden maisteriksi. Paperit taskussa, elämä […]

23.3.2017 Heikki Malinen

Rahoitusmalli ohjaa meitä

23.3.2017 Heikki Malinen
Yleinen

Joskus olen pohtinut sitä, mikä meitä ammattikorkeakouluja perimmältään ohjaa tekemään työtämme. Vastauksia voi olla useita: JAMKin johto, osakeyhtiön hallitus vaiko OKM? Ehkä osaltaan myös TKI-työn rahoittajat ja asiakkaat. Vai olemmeko itseohjautuvia? Oli niin tai näin, ainakin yksi on varmaa. Uudella rahoitusmallilla on hyvin voimakas vaikutus tekemisiimme. Vanhoina aikoina, joita usein hyviksi kehutaan, ammattikorkeakouluilla oli rahoituksen […]

22.3.2017 Pekka Risku

Ammatillinen koulutus murroksessa

22.3.2017 Pekka Risku
Yleinen

Ammatillisen koulutuksen reformi yhdistää nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen, vie oppimista enemmän työpaikoille ja yksilöllistää opinpolut. Kun koulutussopimuksilla työssäoppimassa olevien opiskelijoiden määrä lisääntyy, samaan aikaan myös korkeakoulujen opiskelijoita tulee entistä enemmän yrityksiin opiskelemaan, työtä opinnollistetaan korkeakouluissakin. Lukiokoulutuksesta toivotaan myös työelämälähtöisempää. Jos olisin oppilaitosmyönteinen työelämän edustaja keskisuomalaisessa PK-yrityksessä, saattaisin ihmetellä tilannetta, jossa opiskelijoita tulee yritykseeni eri […]

4.3.2017

Yrittäjyys kiinnostaa korkeakouluopiskelijoita

4.3.2017

Yrittäjyys kiinnostaa korkeakouluopiskelijoita. Opiskelijoidemme valmiudet hypätä yrittäjäsaappaisiin kehittyvät yhä enemmän. Jyväskylän ammattikorkeakoulun tavoitteena on olla yrittäjyyslähtöisin korkeakoulu, paras alusta yrittäjyydelle. Meillä on jo hyvät näytöt ja olemme olleet oikealla tiellä edelläkävijöiden joukossa. Alkaneella strategiakaudella rakennamme yhä vaikuttavampaa ja vetovoimaisempaa yrittäjyysyhteisöä Keski-Suomeen myös Jamkissa. Jamk Generator, innovaatio- ja yrittäjyysopinnot sekä tukipalvelut vahvistuvat myös tekemällä entistä kokonaisvaltaisempaa […]

17.2.2017 Pertti Malkki

Mistä kehittämisraha sote- ja maakuntauudistukseen?

17.2.2017 Pertti Malkki
Digitalisaatio Keski-Suomen tulevaisuus Yleinen

Sote- ja maakuntauudistus on Suomen historian suurin hallinnon ja toimintatapojen uudistus. Kohteena on koko palvelujärjestelmä mm. rahoituksen, ohjauksen ja verotuksen osalta. Muutos koskettaa meitä kaikkia. Hankkeen esivalmistelu kestää 1.7.2017 saakka, väliaikainen valmistelutoimielin alkaa työhön 1.7.2017 ja jatkaa 28.2.2018 asti. Valittavat maakuntavaltuustot ovat tehtävässään 1.3.-31.12.2018 välisen ajan ja järjestämisvastuu vihdoin siirtyy maakunnalle 1.1.2019. Käytetyn sanonnan mukaan […]

1.2.2017 Jussi Halttunen

EduFutura-yhteistyö etenee

1.2.2017 Jussi Halttunen
Digitalisaatio Keski-Suomen tulevaisuus Yleinen

JAMK, Jyväskylän yliopisto sekä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä käynnistivät vuonna 2016 oppilaitosten välisen EduFutura-yhteistyön, jota viedään nyt vauhdilla eteenpäin. Tammikuussa 2017 pidettiin Taulun Kartanossa EduFutura-johtoryhmän strategiapäivät, joissa sovittiin tämän vuoden painopistealueista. Yhteistyön tavoitteena on kehittää oppilaitoksia vahvistavia uusia toimintoja ja käytäntöjä. Vuodelle 2017 on sovittu yhteensä 14 konkreettista uutta avausta tai toimintoa. Yhteistyötä viedään eteenpäin oppilaitosten edustajista […]

31.1.2017 Asta Wahlgren

Oppijat mukaan uuden sukupolven korkeakoulun rakentamiseen

31.1.2017 Asta Wahlgren
Digitalisaatio

Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) panostaa vahvasti uuden sukupolven korkeakoulun rakentamiseen. Keskiössä ovat erityisesti digitaaliset oppimisympäristöt, uudet oppimisen muodot ja pedagogiikka, mutta toki myös uutta sukupolvea edustavat oppijat itse. Kun oppiminen siirtyy verkkoon, huomio pitäisi tutkijoiden mukaan suunnata ensivaiheessa pedagogisiin ratkaisuihin. Näin varmasti onkin. Vanhat OPSit, sisällöt, oppimistavoitteet ja arviointi eivät enää sellaisenaan toimi, vaikka teknologia taipuukin […]