Korkeakoulujen kolmannen kierroksen auditointimalli suosii oppimista vertaisilta

Suomalaiset korkeakoulut auditoidaan kuuden vuoden välein. Kolmas auditointikierros on pian alkamassa, ja Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) luoma auditointimalli on parhaillaan pilotoitavana; mallia pilotoivat korkeakoulut ovat Yrkeshögskolan Novia ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Uudessa kolmannen kierroksen auditointimallissa on aiempaa painokkaammin esillä opiskelijakeskeinen toiminta sekä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden johtaminen. Lisäksi auditointimalliin on tuotu uutena elementtinä bechlearning eli vertaisoppiminen….

Jatka lukemista

We did it – once again!

Matka kansainvälisen akkreditoinnin saamiseen on pitkä ja työntäyteinen, mutta palkitseva. JAMKin liiketoimintayksikkö aloitti International Business -tutkinto-ohjelman (IB) kansainväliseen EPAS-akkreditointiin valmistautumisen syksyllä 2009. EPAS-akkreditoinnit myöntävä European Foundation for Management Development (EFMD) kelpuutti meidät hakijaksi toukokuussa 2011, minkä jälkeen käynnistimme itsearviointiraportin valmistelun. Raportti valmistui alkuvuodesta 2012, ja kansainvälinen arviointiryhmä vieraili JAMKissa saman vuoden huhtikuussa. Toukokuun lopussa saimme…

Jatka lukemista

JAMKin laatuauditointi käynnistyy

JAMK on sopinut Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) kanssa kolmannen auditointikierroksen pilottiarvioinnin toteuttamisesta v. 2018–19. Korkeakoulut on velvoitettu osallistumaan laatuauditointiin aina kuuden vuoden välein. JAMKin edellinen toisen kierroksen laatuauditointi toteutettiin keväällä 2013 englanninkielisenä. Nyt käynnistyvä auditointi toteutetaan suomenkielisenä. JAMKin auditointiryhmän puheenjohtajana toimii rehtori Riitta Rissanen Lapin amk:sta. Arviointiryhmän muut jäsenet ovat: koulutuspäällikkö Ari Koski Turun yliopistosta,…

Jatka lukemista

Uuden sukupolven korkeakoulun rakentaminen etenee Jyväskylässä

Jyväskylän ammattikorkeakoulun JAMKin strategisena tavoitteena on rakentaa ”uuden sukupolven korkeakoulu” vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on haasteellinen, mutta mahdollisuudet sen saavuttamiseen ovat varsin hyvät. Uuden sukupolven korkeakoulun tavoitteena on tarjota nykyistä parempi ja houkuttelevampi oppimisympäristön erityisesti 2000-luvulla syntyneille nuorille, joista monet kuuluvat ns. diginatiiviin sukupolveen. Heidän vahvuutenaan on uuden tieto- ja viestintäteknologian sekä englannin kielen sujuva…

Jatka lukemista

JAMKin laatuauditointi 2019 – Miten kehittää laatujärjestelmää arjessa?

JAMKiin tehdään keväällä 2019 Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen nimeämän ryhmän auditointivierailu – toukokuussa 2019 tiedämme, miten meille auditoinnissa kävi. Syksy 2018 ja alkuvuosi 2019 tulevat varmasti olemaan arvioinnin ja asioiden hiomisen näkökulmasta ainakin riittävän työntäyteistä aikaa. Oma ja varsinaista arviointia tukeva itsearviointi meillä on valmiina joulukuussa 2018. Tähän työhön tarvitaan usean JAMKilaisen panosta ja/tai ainakin perehtymistä….

Jatka lukemista

Penkkioppimassa Esslingenissä

Läpäisimme korkeakoulujen toisella auditointikierroksella vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena korkeakouluna Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin toteuttaman kansainvälisen auditoinnin, jonka perusteella myönnetty laatuleimamme vanhenee ensi vuonna. Olemme jälleen uusien haasteiden edessä Karvin kutsuttua JAMKin pilotoimaan kolmannen kierroksen auditointimallia. Toimiessamme pilottina meiltä odotetaan auditoinnin edetessä palautetta ja kehittämisehdotuksia prosessista ja sen toiminnasta. Pääsemme siis osaltamme vaikuttamaan tulevien auditointikäytäntöjen muotoutumiseen….

Jatka lukemista

JAMK – edelläkävijä ja tulevaisuuden tekijä

Neljännesvuosisata sitten jyväskyläläisillä liiketalouden kouluttajilla oli unelma. Pääsimme mukaan visioimaan, ideoimaan ja rakentamaan uutta suomalaista korkeakoulua – ammattikorkeakoulua. Muutosvastarintaakin esiintyi, mutta pian innostus voitti ja ryhdyimme tositoimiin. Ensin jäsensimme ideamme ja sen jälkeen käynnistimme rivakasti opetussuunnitelmatyön. Ja kun valtakunnallinen kokeilu vuonna 1992 alkoi, testasimme innolla ideoitamme Jyväskylän väliaikaisessa palvelualojen ammattikorkeakoulussa. Keräsimme palautetta jokseenkin kaikesta ja…

Jatka lukemista

Jyväskylän ammattikorkeakoulun varainhankinta käynnistyy

Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) on saanut Poliisihallituksen Arpajaishallinnolta Rahankeräysluvan 4.1.2018 alkaen. Lupa on voimassa vuoden 2019 loppuun saakka. JAMKilla on tuona aikana oikeus toimeenpanna erilaisia rahankeräyksiä varojen hankkimiseksi ammattikorkeakoululain (923/2014) 4 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä huolehtimiseen sekä vuosina 2017-2019 myös ammattikorkeakoulun pääomittamiseen. Lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö on luvannut tietyn määrän vastinrahaa suhteessa vuoden 2018 loppuun kerättyihin varoihin….

Jatka lukemista

Koulutusvienti haastaa laadun

Korkeakouluille ja sittemmin myös toisen asteen oppilaitoksille on asetettu tavoitteita koulutusviennissä. Toiminnan pääperiaatteet on kirjattu lainsäädäntöön. On luonnollista, että oppilaitoksia kannustetaan vientiin, sillä niillä on runsain mitoin maailmanlaajuisesti korkeatasoiseksi tunnustettua koulutusosaamista sekä suuri määrä valmiita tutkintotuotteita ja henkilöstöä niiden toteuttamiseen. Koulutusorganisaatioissa on laatujärjestelmät, jotka kattavat koko toiminnan, joten koulutusviennin laadunhallintakin lienee kunnossa. Vai onko sittenkään?…

Jatka lukemista

Mistä syntyy korkeakoulun yhteiskunnallinen vaikuttavuus?

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry toteutti yhdessä yliopistojen rehtorineuvoston UNIFIn kanssa korkeakoulujen yhteiskunnallista vuorovaikutusta selvittävän projektin parisen vuotta sitten. Projektin tuotoksena syntyi ”vaikuttava korkeakoulu” raportti. Se toteutettiin vuorovaikutteisena sivustona, joka löytyy osoitteesta: http://vaikuttavakorkeakoulu.arene.fi Miksi sitten tällaisten asioiden tutkiminen ja niiden analysointi on niin tärkeää ? Siihen voidaan löytää useita syitä ja perusteluita, joita yritän tässä blogissani…

Jatka lukemista