Brändikärki 2017 Makulakun tehtaalla

Syksy saapui, ja meidän toinen opiskeluvuotemme lähti heti työntäyteisenä käyntiin. Me kuulumme niiden kahdeksan onnekkaan joukkoon, jotka valittiin keväällä JAMKin liiketalouden brändikärkeen. Hurmaava lehtori Nina Välimäki luotsaa kärkeä tänäkin vuonna. Hänen käytännön osaamisestaan ja tiedoistaan on meille varmasti hyötyä.

Uudella brändikärjen porukalla pääsimme heti aloittelemaan ensimmäistä projektiamme ja tutustumaan Makulaku-brändiin. Syyskuisena torstaina starttasimme sumuisesta Jyväskylästä kello 7.00 kohti Porvoota ja Makulakun tehdasta. Tehtaalla meidät lämpimästi vastaanotti Makulakun tuotepäällikkö Riikka Salokannel, joka perehdytti meidät Makulakun ja Makua Foodsin historiaan sekä nykypäivään. Makulaku on osa Makua Foodsin tuoteperhettä, johon kuuluu laaja kirjo erilaisia elintarvikebrändejä. Makua Foods on tuttu yhteiskumppani JAMKin brändikärjelle. Makulaku on viime vuosina kokenut laajan brändiuudistuksen, kun entistä perheyritystä alkoi pyörittää elintarvikealalla pitkän kokemuksen ja vankan ammattitaidon hankkinut kolmikko.

Saimme tutustua Makulakun tuotantotiloihin ja lakun valmistukseen, aina aineksien sekoittamisesta paketointiin asti. Makulaku on yksi suurimmista lakun tuottajista Suomessa ja valmistaa noin 10 000 kiloa lakua vuorokaudessa. Tuoteperheeseen kuuluvat nykyään Markkinalaku eli tutummin tunnettu metrilaku, Pick & Mix, Monkey Tails, Happy Reindeer -luomulaku sekä Porvoon Herkku -tuotteet.

Meille avattiin taustoja Makua Foodsin eri brändeistä ja saimme briiffauksen mahdollisista tulevista projekteista. Projektit ovat mielenkiintoisia ja tuovat varmasti mukanaan niin haastetta kuin paljon uutta osaamistakin. Päivä päättyi positiivisissa tunnelmissa ja jäimme innolla odottamaan tulevia projekteja sekä yhteistyökuvioita. Kiitokset Makulakulle ja Makua Foodsille päivästä, matkaeväistä sekä tulevasta yhteistyöstä!


Teksti Sara Ahonen, Kaisa Jatkola ja Erja Tuomaala

Kuvat Hanna Voutilainen

Lue lisää brändikärjestä