21.5.2018
Miksi en saa e-kirjaa ladattua omalle koneelleni?
21.5.2018 E-kirjoja voit lukea tietokoneella, tabletilla, lukulaitteella tai älypuhelimella. Tarkista, että lukuohjelma on oikea. E-kirjojen erilaiset tiedostomuodot vaativat erilaisia ohjelmia. Asenna tarvitsemasi ilmainen lukuohjelma laitteellesi ennen e-kirjan lataamista: Adobe Reader, Adobe Digital Editions, Bluefire Reader. E-kirjapalvelut, lukuohjelma Tietokoneella Mobiililaitteella (Sovelluskauppa) Booky – Adobe Digital Editions (ADE) | BluefireReader tai Aldiko Ebook Central – Adobe Digital Editions (ADE) | BluefireReader Ebsco- Adobe […]
25.4.2018
Miksi kirjaston portti hälyttää, kun lainasin automaatilla?
25.4.2018 Onko kirjaston portti hälyttänyt Pääkampuksen kirjastossa tai Lutakon tai Tarvaalan kampuskirjastossa, vaikka olet lainannut kirjastoaineiston automaatilla ja eräpäiväkuittikin sen todistaa? Toimi jatkossa näin: Laita kirja tarpeeksi syvälle automaatin lukijatason päälle. Kirjan hälytys poistuu, kun kirja käytetään kunnolla lukijatasolla. Miksi portti hälyttää, vaikka sain lainauksesta kuitin? Lainaustilanteessa automaatin lukijatasolla tapahtuu kaksi asiaa: 1. Kirja kirjautuu sinulle […]
12.4.2018
Miks ne ei vastaa teksti- ja puhelinviesteihin?
12.4.2018 Moi! Kun soitat kirjastoon palveluaikanamme, neljän toimipisteemme henkilöstöstä joku pyrkii poimimaan puhelusi, ellei asiakaspalvelussa ole ruuhkaa. Jos et pääse läpi, laita viestiä sähköpostiimme kirjasto(at)jamk.fi tai jätä viesti verkkosivujemme Jätä viesti -palveluun. Yleensä pystymme arkisin lukukausien aikana vastaamaan viesteihin jo samana päivänä! Meitä on useita kirjastoammattilaisia hoitamassa viestiliikennettä, joten on hyvä, että asiasi dokumentoituu selkeästi ja […]
6.4.2018
TET-viikkoni kirjastossa
6.4.2018 Minun nimeni on Nea. Olen 15-vuotias tyttö Laukaasta. Tällä hetkellä olen kahdeksannella luokalla Sydän-Laukaan koulussa. Vapaa-ajalla harrastan joukkuevoimistelua ja poikkihuilun soittoa. TET harjoitteluni aikana pääsin tekemään paljon erilaisia hommia. Päiväni alkoi yleensä kirjojen lajittelulla ja hyllyttämisellä. Siirsin myös kirjoja uuteen paikkaan ja keräsin poistettavia kirjoja. Ja pääsin totta kai seuraamaan asiakaspalvelua. Viikon hommista kuitenkin minulle […]
12.3.2018
Miksi johtamisen kirjat ovat hyllyssä sekaisin?
12.3.2018 Pääkampuksen kirjaston palautelaatikkoon tuli palaute johtamisen eli 005 luokassa olevien kirjojen epäjärjestyksestä. Kyseessä on todellakin asiakkaan kannalta harmittava tilanne. Joissakin kirjoissa saattaa olla tarkempi hyllyluokitus, esimerkiksi 005.6 tai 005.2 ja sitten on kirjoja, joiden hyllyluokitus on 005. Nämä kaikki sijaitsevat kuitenkin samassa hyllyssä. Kirjoja ei ole järjestetty luokituksen mukaan vaan ainoastaan aakkosjärjestykseen. Näin esim. 005.2 […]
6.3.2018
Onnistunut kurssikirjahankinta tarvitsee ennakointia ja yhteistyötä
6.3.2018 Kirjasto ja viime kädessä opiskelijat kiittävät hyvästä ennakoinnista! Kirjaston hankintaperiaatteissa sanotaan: ”Kirjasto vastaanottaa hankintaehdotuksia hankintapyyntölomakkeella tai kirjaston asiakaspalvelussa ja tarkistaa tiedot opintomateriaaleista ASIOsta ja e-oppaasta. Tutkintovaatimuksiin kuuluvat uudet kurssikirjat on ilmoitettava hyvissä ajoin ennen jakson alkua.” Painetun aineiston tilausten toimitusaika vaihtelee muutamasta viikosta noin kuukauteen, joten tieto tarvitaan hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Kirjasto on […]
17.1.2018
Digitaalisuus tuo haasteita kirjahankintaan
17.1.2018 E-kirjojen ja muun sähköisen aineiston tarjonta on lisääntynyt ilahduttavasti viime vuosien aikana. Myös kotimaiset kustantajat ovat merkittävästi laajentaneet toimintaansa e-kirjakentälle, mutta kirjaston hankinnan näkökulmasta on moni asia samalla melko tavalla monimutkaistunut. Vielä joitain vuosia sitten ostimme kirjaston kurssikirjahankinnassa e-kirjan painetun kurssikirjan rinnalle, jos se yleensä oli saatavilla ja kohtuuhintainen. E-kirjat ostettiin tietyn palveluntarjoajan alustalle krediitteihin […]
21.12.2017
Kirjaston joulutervehdys
21.12.2017 Rakkaat asiakkaat, kiitos teille kuluneesta vuodesta. Olette käyttäneet kirjastoa ahkerasti palveluna ja tilana. Nyt on aika levähtää ja viettää aikaa perheen ja ystävien kesken. Toivomme että tauon jälkeen, oppimisen intoa uhkuen jälleen astutte sisään ovesta tai klikkaatte kirjaston linkkiä verkkosivuilla. Tapaamisiin siis sitten tammikuussa, heti uuden vuoden juhlinnan jälkeen 🙂 Kirjaston aukioloajat 18.12.-6.1.
14.11.2017
”Yksi keskeinen palvelu JAMKissa”
14.11.2017 AMK-kirjastojen valtakunnallinen käyttäjäkysely toteutettiin keväällä 2017. JAMKin kirjaston noin 280 asiakasta vastasi kyselyyn ja antoi jälleen kerran arvokasta tietoa siitä kuinka tärkeinä palvelujamme pidetään ja miten olemme niitä onnistuneet toteuttamaan. Kyselyn vastauksia on yleisesti avattu blogikirjoituksessa Asiakkaat arvostavat kirjastopalveluja. Kirjaston palvelu- ja viestintätiimissä olemme myös käyneet läpi kyselyn tuloksia. Tässä kirjoituksessa keskitytään asioihin, joista […]
24.8.2017