Hyllyt levällään

Jamkin kirjasto bloggaa.
21.5.2018 Pirjo Pohjolainen

Miksi en saa e-kirjaa ladattua omalle koneelleni?

21.5.2018 Pirjo Pohjolainen
Aineistot Kirjasto Yleinen

E-kirjoja voit lukea tietokoneella, tabletilla, lukulaitteella tai älypuhelimella. Tarkista, että lukuohjelma on oikea. E-kirjojen erilaiset tiedostomuodot vaativat erilaisia ohjelmia. Asenna tarvitsemasi ilmainen lukuohjelma laitteellesi ennen e-kirjan lataamista: Adobe Reader, Adobe Digital Editions, Bluefire Reader. E-kirjapalvelut, lukuohjelma                                                       Tietokoneella                                              Mobiililaitteella (Sovelluskauppa) Booky – Adobe Digital Editions  (ADE) | BluefireReader tai Aldiko Ebook Central – Adobe Digital Editions  (ADE)                                         |  BluefireReader Ebsco- Adobe […]

25.4.2018 Jenni Piik

Miksi kirjaston portti hälyttää, kun lainasin automaatilla?

25.4.2018 Jenni Piik
Yleinen

Onko kirjaston portti hälyttänyt Pääkampuksen kirjastossa tai Lutakon tai Tarvaalan kampuskirjastossa, vaikka olet lainannut kirjastoaineiston automaatilla ja eräpäiväkuittikin sen todistaa? Toimi jatkossa näin: Laita kirja tarpeeksi syvälle automaatin lukijatason päälle. Kirjan hälytys poistuu, kun kirja käytetään kunnolla lukijatasolla. Miksi portti hälyttää, vaikka sain lainauksesta kuitin? Lainaustilanteessa automaatin lukijatasolla tapahtuu kaksi asiaa: 1. Kirja kirjautuu sinulle […]

12.4.2018 Susanna Niemilahti-Könkkölä

Miks ne ei vastaa teksti- ja puhelinviesteihin?

12.4.2018 Susanna Niemilahti-Könkkölä
Yleinen

Moi! Kun soitat kirjastoon palveluaikanamme, neljän toimipisteemme henkilöstöstä joku pyrkii poimimaan puhelusi, ellei asiakaspalvelussa ole ruuhkaa. Jos et pääse läpi, laita viestiä sähköpostiimme kirjasto(at)jamk.fi  tai jätä viesti verkkosivujemme Jätä viesti -palveluun. Yleensä pystymme arkisin lukukausien aikana vastaamaan viesteihin jo samana päivänä! Meitä on useita kirjastoammattilaisia hoitamassa viestiliikennettä, joten on hyvä, että asiasi dokumentoituu selkeästi ja […]

6.4.2018

TET-viikkoni kirjastossa

6.4.2018
Henkilöstö Kirjasto

Minun nimeni on Nea. Olen 15-vuotias tyttö Laukaasta. Tällä hetkellä olen kahdeksannella luokalla Sydän-Laukaan koulussa. Vapaa-ajalla harrastan joukkuevoimistelua ja poikkihuilun soittoa. TET harjoitteluni aikana pääsin tekemään paljon erilaisia hommia. Päiväni alkoi yleensä kirjojen lajittelulla ja hyllyttämisellä. Siirsin myös kirjoja uuteen paikkaan ja keräsin poistettavia kirjoja. Ja pääsin totta kai seuraamaan asiakaspalvelua. Viikon hommista kuitenkin minulle […]

12.3.2018

Miksi johtamisen kirjat ovat hyllyssä sekaisin?

12.3.2018
Aineistot Kirjasto

Pääkampuksen kirjaston palautelaatikkoon tuli palaute johtamisen eli 005 luokassa olevien kirjojen epäjärjestyksestä. Kyseessä on todellakin asiakkaan kannalta harmittava tilanne. Joissakin kirjoissa saattaa olla tarkempi hyllyluokitus, esimerkiksi 005.6 tai 005.2 ja sitten on kirjoja, joiden hyllyluokitus on 005. Nämä kaikki sijaitsevat kuitenkin samassa hyllyssä. Kirjoja ei ole järjestetty luokituksen mukaan vaan ainoastaan aakkosjärjestykseen. Näin esim. 005.2 […]

6.3.2018

Onnistunut kurssikirjahankinta tarvitsee ennakointia ja yhteistyötä

6.3.2018
Aineistot Henkilöstö Palvelut

Kirjasto ja viime kädessä opiskelijat kiittävät hyvästä ennakoinnista! Kirjaston hankintaperiaatteissa sanotaan: ”Kirjasto vastaanottaa hankintaehdotuksia hankintapyyntölomakkeella tai kirjaston asiakaspalvelussa ja tarkistaa tiedot opintomateriaaleista ASIOsta ja e-oppaasta. Tutkintovaatimuksiin kuuluvat uudet kurssikirjat on ilmoitettava hyvissä ajoin ennen jakson alkua.” Painetun aineiston tilausten toimitusaika vaihtelee muutamasta viikosta noin kuukauteen, joten tieto tarvitaan hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Kirjasto on […]

17.1.2018

Digitaalisuus tuo haasteita kirjahankintaan

17.1.2018
Aineistot Palvelut

E-kirjojen ja muun sähköisen aineiston tarjonta on lisääntynyt ilahduttavasti viime vuosien aikana. Myös kotimaiset kustantajat ovat merkittävästi laajentaneet toimintaansa e-kirjakentälle, mutta kirjaston hankinnan näkökulmasta on moni asia samalla melko tavalla monimutkaistunut. Vielä joitain vuosia sitten ostimme kirjaston kurssikirjahankinnassa e-kirjan painetun kurssikirjan rinnalle, jos se yleensä oli saatavilla ja kohtuuhintainen. E-kirjat ostettiin tietyn palveluntarjoajan alustalle krediitteihin […]

21.12.2017

Kirjaston joulutervehdys

21.12.2017
Yleinen

Rakkaat asiakkaat, kiitos teille kuluneesta vuodesta. Olette käyttäneet kirjastoa ahkerasti palveluna ja tilana. Nyt on aika levähtää ja viettää aikaa perheen ja ystävien kesken. Toivomme että tauon jälkeen, oppimisen intoa uhkuen jälleen astutte sisään ovesta tai klikkaatte kirjaston linkkiä verkkosivuilla. Tapaamisiin siis sitten tammikuussa, heti uuden vuoden juhlinnan jälkeen 🙂 Kirjaston aukioloajat 18.12.-6.1.  

14.11.2017

”Yksi keskeinen palvelu JAMKissa”

14.11.2017
Kirjasto Palvelut

  AMK-kirjastojen valtakunnallinen käyttäjäkysely toteutettiin keväällä 2017. JAMKin kirjaston noin 280 asiakasta vastasi kyselyyn ja antoi jälleen kerran arvokasta tietoa siitä kuinka tärkeinä palvelujamme pidetään ja miten olemme niitä onnistuneet toteuttamaan. Kyselyn vastauksia on yleisesti avattu blogikirjoituksessa Asiakkaat arvostavat kirjastopalveluja. Kirjaston palvelu- ja viestintätiimissä olemme myös käyneet läpi kyselyn tuloksia. Tässä kirjoituksessa keskitytään asioihin, joista […]

24.8.2017 Kirjasto

Tervetuloa kirjastoon!

24.8.2017 Kirjasto
Palvelut Yleinen

Kirjasto palaa arkeen 28.8.2017 ja palvelemme normaalein aukioloajoin. Tervetuloa kirjastoon kirjojen ja muun aineiston, tilojen ja palveluiden pariin. Voit tarkastaa jokaisella kampuksellamme toimivien kirjastojen palvelu- ja aukioloajat täältä. Jos kirjaston palvelut eivät ole sinulle vielä tutut, voisit aluksi tutustua lainauksesta ja kirjastokortista kertovaan sivuumme. Kirjastosta saat myös monipuolisesti ohjausta ja vinkkejä tiedonhakuun, joten muistathan osallistua […]